رایزنی‌ سئول و تهران برای پرداخت بدهی ایران به سازمان ملل

دولت کره جنوبی هم‌زمان درحال رایزنی‌‌ با آمریکا و سازمان ملل متحد برای پرداخت بدهی از محل دارایی‌های مسدودشده ایران است

علی باقری‌کنی نیز هفته‌های گذشته در وین، با همتای کره‌ای خود درباره اموال مسدودشده ایران گفت‌وگو کرده بود- @MOFAkr_eng/ Twitter

  

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی گزارش داد که سئول درحال رایزنی با تهران درمورد پیشنهاد استفاده از دارایی‌های مسدود ایران برای پرداخت بدهی‌‌اش به سازمان ملل متحد و بازپس‌گیری حق رای آن کشور است.  

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، ۲۱ دی‌ماه اعلام کرد که ایران به‌دلیل بدهی معوقه ۱۸.۴ میلیون دلاری ناشی‌از پرداخت نکردن حق عضویت خود، همراه با هفت کشور دیگر، براساس منشور سازمان ملل، حق رای خود را در آن نهاد از دست داده‌ است. 

ازسوی دیگر، بیش از هفت میلیارد دلار پول فروش محموله‌های نفتی ایران به کره جنوبی، به‌دلیل تحریم‌های آمریکا، از ماه سپتامبر ۲۰۱۹ تاکنون در بانک‌ صنعتی کره (IBK) و بانک ووری مسدود شده و دولت ایران اجازه برداشت از آن را نداشته است. 

جمهوری اسلامی ایران ماه‌هاست که برای آزادسازی این دارایی‌ها تلاش می‌کند و این موضوع به عاملی تنش‌زا در روابط دوجانبه ایران و کره جنوبی تبدیل شده است.

خبرگزاری یونهاپ روز پنج‌شنبه، ۳۰ دی‌ماه، به‌نقل از منابع دولتی کره جنوبی نوشت که دو کشور به‌دنبال راهی می‌گردند تا بتوانند استفاده از این دارایی‌های مسدودشده برای حل مشکل پرداخت بدهی‌های معوقه ایران به سازمان ملل متحد استفاده کنند.

یکی از این منابع دولتی که نخواسته‌اند نامشان فاش شود، به یونهاپ گفت: «دولت ما در این زمینه درحال رایزنی با دولت ایران و همچنین درحال رایزنی‌های مرتبط با ایالات متحده و سازمان ملل متحد است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی نیز ۲۳ دی‌ماه تایید کرد که ایران به‌دنبال «یک کانال امن» برای پرداخت سریع‌تر حق عضویت سازمان ملل و درحال انجام «رایزنی‌های ضروری» برای حل‌وفصل این مسئله است.

علی باقری‌کنی، معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی و سرپرست هیئت ایرانی در مذاکرات احیای برجام، ۱۶ دی‌ماه، در دیدار با معاون اول وزیر خارجه کره جنوبی در شهر وین اتریش، گفته بود: «فارغ از نتایج گفت‌وگوها در وین، دولت کره جنوبی موظف به آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران است و تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا نمی‌تواند توجیهی برای عدم پرداخت بدهی‌ها به ایران باشد». 

این در حالی است که به گفته مقام‌های آمریکایی، دارایی‌های مسدودشده ایران در کره جنوبی تنها پس از بازگشت کامل جمهوری اسلامی به برجام، آزاد خواهند شد. سئول نیز ابراز امیدواری کرده است که احیای برجام به حل موضوع مناقشه‌برانگیز دارایی‌های مسدودشده ایران در کره جنوبی به‌دلیل تحریم‌های ایالات متحده کمک کند.

سال گذشته هم ایران به‌دلیل پرداخت نکردن حق عضویت سازمان ملل متحد، حق رای خود را در این نهاد از دست داده بود؛ اما درنهایت با موافقت ایالات متحده، تهران توانست از دارایی مسدودشده خود در بانک صنعتی کره برای پرداخت بخشی از بدهی خود به سازمان ملل متحد، به‌میزان حداقل هزینه ضروری سالانه و بازیابی حق رای خود استفاده کند.