طالبان نخستین کنفرانس اقتصادی را برای جلب کمک‌های جهانی برگزار کرد

نخست‌وزیر طالبان: دولت این گروه شرایط به رسمیت شناخته شدن نزد کشورهای جهان را تکمیل کرده است

فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد از طالبان خواست روند تحصیل زنان و دختران در افغانستان هرچه زودتر عملی شود- Afghan Taliban / AFP

امارت طالبان روز چهارشنبه ۲۹ دی، نخستین کنفرانس اقتصادی خود را در ارگ (کاخ ریاست‌جمهوری) کابل برگزار کرد. در این کنفرانس، علاوه بر ملاحسن آخوند، نخست‌وزیر طالبان، دبورا لاینز، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور افغانستان، سفرای غیرمقیم تعدادی از کشورهای جهان و نمایندگانی از نهادهای کمک‌رسان به مردم افغانستان هم حضور داشتند.

ملامحمدحسن آخوند در این کنفرانس یک روزه گفت: «امارت اسلامی توانست در افغانستان فساد را از بین ببرد، امنیت را تامین کند و دست اشغالگران را از افغانستان کوتاه کند.» ملاحسن آخوند ادعا کرد که طالبان تمام معیارها و پیش‌شرط‌های جامعه جهانی برای به رسمیت شناختن افغانستان را تکمیل و اجرایی کرده و هیچ دلیلی برای اینکه امارت اسلامی به رسمیت شناخته نشود، وجود ندارد. او همچنین تصریح کرد که افغانستان منابع طبیعی زیادی دارد و اگر جامعه جهانی به این کشور را کمک کند، مشکل اقتصادی مردم افغانستان رفع خواهد شد.

نخست‌وزیر طالبان ایجاد حکومت موقت در افغانستان را رد کرد و گفت برای بحران افغانستان، ایجاد حکومت موقت راه‌حل نیست.

عبدالسلام حنفی، معاون نخست‌وزیر امارت طالبان، نیز در سخنرانی خود گفت: «ما نمی‌خواهیم استقلال افغانستان را قربانی شروط حامیان مالی کنیم. کشورهای اسلامی نخست باید برای به رسمیت شناختن امارت اسلامی پیشقدم شوند.» او همچنین افزود: «اقتصادی که برای ما وابستگی به وجود آورد، از نظر ما مردود است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حنفی مدعی شد که پیمانکاران بخشی از کمک‌هایی را که به افغانستان ارسال شده، دوباره به خارج از افغانستان منتقل کرده‌اند. معاون نخست‌وزیر طالبان افزود: «امارت اسلامی امنیت را برای تمامی نهادهای سازمان ملل متحد و دیگر نهادهای مددرسان در افغانستان تامین خواهد کرد و همچنان خواهان توزیع کمک‌های جهانی به‌صورت شفاف و عادلانه است.» حنفی در کنار کمک‌های بشردوستانه، درخواست کمک‌ برای توسعه‌ افغانستان را هم مطرح کرد.

در همین حال، دبورا لاینز، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان، در این کنفرانس گفت: «ما و نهادهای مختلف سازمان ملل متحد به‌طورمشترک در تلاشیم تا تحریم‌های افغانستان برطرف شود و کمک‌های بشردوستانه بیشتری به افغانستان برسد.»

لاینز افزود: «در مورد کمک‌ها به افغانستان هنوز چند نکته قابل‌تامل وجود دارد اما حکومت طالبان باید تلاش کند مشکلات موجود را از طریق کار مشترک با بخش خصوصی در افغانستان حل کند.»

او از حکومت طالبان خواست روند تحصیل زنان و دختران در افغانستان هرچه زودتر عملی شود. دبورا لاینز تصریح کرد: «زنان نیمی از جمعیت جامعه افغانستان را تشکیل می‌دهند و می‌توانند در توسعه اقصادی افغانستان نقش حیاتی داشته باشند و سهیم شدن آنان در فعالیت‌های اقتصادی بسیار مهم است و جامعه جهانی نیز خواهان حضور زنان در این فعالیت‌ها است.»

امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان، نیز در این کنفرانس اقتصادی گفت که فصل تازه‌ای از روابط افغانستان با کشورهای خارجی آغاز شده است. او سیاست جدید امارت اسلامی را اقتصادمحور توصیف کرد و گفت: «کمک‌های بشردوستانه جامعه جهانی راه‌حلی کوتاه‌مدت برای مشکلات اقتصادی مردم افغانستان است و برای حل مشکلات در درازمدت باید پروژه‌های زیربنایی اجرا شوند.»

متقی بار دیگر از جامعه جهانی خواست تا برای راستای آزاد شدن پول‌های افغانستان تلاش کند.

ملا هدایت‌الله بدری، ‌سرپرست وزارت دارایی طالبان، هم گفت که سیستم مالی جدیدی در دولت طالبان ایجاد شده که بر درآمد داخلی متکی است. او گفت که شفافیت در درآمد گمرک‌ها و جلوگیری از فساد در گرفتن مالیات باعث شده است آنان بتوانند برای نخستین بار، بودجه خود را از درآمدهای داخلی تامین کنند.

با اینکه طالبان در کنفرانس اقتصاد افغانستان که با هدف جذب کمک‌های بیشتر برگزار شد، از تامین بودجه مالی سال ۱۴۰۱ بر اساس عواید داخلی خبر داد، شواهد نشان می‌دهند که بودجه مطرح‌شده تامین‌کننده نیازهای دولت نخواهد بود. در حال حاضر هزاران کارمند دولت چندین ماه است که حقوق نگرفته‌اند و فعالیت‌های خدماتی حکومت به دلیل نداشتن کارمند و به‌خصوص نیروی متخصص، تقریبا متوقف شده و چرخ نظام اداری افغانستان از حرکت باز مانده است. سطح فقر هم در افغانستان به حدی بالا رفته است که ‌تقریبا هیچ کس در این کشور زندگی مرفهی ندارد.