وازلین: قدر این مرهم همه‌کاره را بدانید

استفاده از پماد نفتی در بین بومیان آمریکا برای محافظت و التیام پوست رایج بود

پماد نفتی به دلیل خاصیت نرم‌کنندگی، قابلیت کمک به ترمیم پوست و همچنین به دلیل عوارض جانبی کم، یکی از مواد اصلی در صنعت پزشکی و زیبایی است-CANVA

هرروز صدها محصول جدید بهداشتی برای مراقبت از پوست روانه بازار می‌شود اما یکی از قدیمی‌ترین آن‌ها که احتمالاً دم دست‌ترین مرهم خانگی هم به‌حساب می‌آید کاربردی به‌مراتب بهتر از بعضی رقبای تازه به دوران رسیده‌اش دارد.

شروع داستان «پماد نفتی» یا همان وازلین از التیام بخشی بسیار کاربردی‌اش در بهبود زخم دستان کارگران صنعت نفت بود جایی که شرایط کاری سخت، پوست کارگران را در معرض انواع جراحات قرار می‌داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پماد نفتی (ژل پترولیوم) از چه چیزی ساخته‌شده است؟

این محصول از زمانی که رابرت آگوستوس چزبرو آن را در سال ۱۸۵۹ کشف کرد، تغییر چندانی نکرده است. چزبرو کسی بود که متوجه شد کارگران شرکت‌های نفت از یک مرهم عجیب پارافین مانند برای التیام زخم‌ها و سوختگی‌های خود استفاده می‌کنند.

البته قبل از آن نشانه‌هایی از شناختن و استفاده از آن در تاریخ وجود دارد. گفته می‌شود استفاده از پماد نفتی در بین بومیان آمریکا برای محافظت و التیام پوست رایج بود.

چزبرو مرهمی که نسل به نسل به دست کارگران رسیده بود را پس از بهبود کیفیت با نام تجاری وازلین ثبت و اولین کارخانه خود را در سال ۱۸۷۰ در بروکلین افتتاح کرد.

وازلین، مخلوطی از روغن‌های معدنی و موم است که یک ماده ژله‌ای نیمه جامد را تشکیل می‌دهد.

فواید و کاربردهای ژل پترولیوم

منشأ فواید ژل پترولیوم از ماده اصلی تشکیل‌دهنده آن یعنی پترولیوم است که نقش سد محافظ آب را دارد که باعث حفظ رطوبت و در نتیجه نرمی و لطافت پوست می‌شود.

۱. خراش‌ها و سوختگی‌های جزئی پوست را التیام می‌بخشد

۲. صورت، دست‌ها و قسمت‌های دیگر پوست را مرطوب می‌کند

۳. برای بهبود ترک‌ها و خشکی‌های روی پنجه حیوانات خانگی شما مفید است

۴. از سوختگی با پوشک جلوگیری می‌کند

۵. آرایش چشم را پاک می‌کند

۶. از موخوره جلوگیری می‌کند

۷. از لکه‌های پوستی ناشی از رنگ مو یا لاک ناخن جلوگیری می‌کند

۸. بوی عطرها را ‌زمان بیشتری نگه می‌دارد

۹. می‌توان از آن به‌عنوان روان‌کننده برای اجسامی که گیر کرده‌اند استفاده کرد

مضرات ژل پترولیوم

درحالی‌که وازلین فواید زیادی دارد، اما کاربرد آن باید فقط برای استعمال خارجی باشد. ژل پترولیوم را نخورید و از آن برای استعمال داخلی استفاده نکنید.

از ژل پترولیوم برای روان کننده سکس یا خود ارضایی استفاده نکنید. مطالعه‌ای روی ۱۴۱ زن نشان داد که ۱۷ درصد از آن‌ها از ژل پترولیوم به‌صورت داخلی استفاده می‌کردند و نتیجه آزمایش ۴۰ درصد از آن‌ها برای واژینوز باکتریایی (التهاب تاشی از عفونت مجرای دستگاه تناسلی در زنان) مثبت بود.

با تمام فایده‌هایی که برای این محصول فروتن همه‌فن‌حریف نام بردیم، ژل پترولیوم که از پایه نفت به دست می‌آید، جزو محصولات دوستدار زمین طبقه‌بندی نمی‌شود.

استفاده بیش‌ازحد وازلین امکان بروز آلرژی‌ها، عفونت‌ها، احتمال اختلالات تنفسی و بسته شدن منافذ پوست را بالا می‌برد.

تفاوتی بین وازلین و ژل پترولیوم وجود ندارد و وازلین تنها نام تجاری است که این محصول با آن شناخته می‌شود. بااین‌حال شرکت سازنده وازلین، ادعا می‌کند که آن‌ها فقط از با کیفیت‌ترین مواد و فرآیند پالایش ویژه‌ای استفاده می‌کنند. ممکن است تغییرات کمی در قوام، لطافت یا حتی رایحه وازلین نسبت به دیگر نام‌های تجاری وجود داشته باشد. بهترین توصیه این است که برچسب روی محصول را بخوانید: باید روی آن نوشته‌شده باشد ژل پترولیوم ۱۰۰ درصد.

پماد نفتی به دلیل خاصیت نرم‌کنندگی، قابلیت کمک به ترمیم پوست و همچنین به دلیل عوارض جانبی کم، یکی از مواد اصلی در صنعت پزشکی و زیبایی است.

مانند هر محصول بهداشتی دیگر ابتدا آن را روی بخش کوچکی از پوست امتحان کنید تا مطمئن شوید بدن شما به خود آن یا افزودنی‌هایش حساسیت ندارد.

بیشتر از مُد و زیبایی