امارات خواستار برگزاری نشست شورای امنیت برای رسیدگی به حمله حوثی‌ها به ابوظبی شد

هیئت امارات در سازمان ملل این حمله را تلاش تازه حوثی‌ها برای گسترش تروریسم و هرج‌ومرج در منطقه خواند

امارات متحده عربی با ارسال نامه‌ای به نروژ، رئیس شورای امنیت سازمان ملل در ماه ژانویه، از این شورا خواست برای رسیدگی به حمله ۱۷ ژانویه حوثی‌ها به ابوظبی نشستی برگزار کند.

این نامه حمله حوثی‌ها به غیرنظامیان و تاسیسات غیرنظامی را محکوم می‌کند و آن را نقض آشکار قوانین بین‌المللی خوانده و از شورای امنیت می‌خواهد یک‌صدا این حمله را محکوم کنند.

هیئت امارات متحده عربی در سازمان ملل این حمله را تلاش تازه حوثی‌ها برای گسترش تروریسم و هرج‌ومرج در منطقه خواند.

همزمان، عربستان سعودی در پی برگزاری نشستی مجازی به ریاست ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، بار دیگر حمله به امارات متحده عربی را محکوم کرد و اعلام کرد این کشور در همبستگی کامل با امارات متحده عربی و در برابر تهدیدهایی که امنیت و ثبات این کشور را هدف گرفته است می‌ایستد.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، ضمن محکومیت شدید «حمله تروریستی» شبه‌نظامیان حوثی علیه کشور امارات، در بیانیه‌ای گفت: «ما در قبال امنیت و توانمندی امارات متحده عربی برای دفاع از خود متعهد می‌مانیم و با شرکای اماراتی خود برای دفاع در برابر همه تهدیدات علیه قلمروشان، متحد می‌مانیم.»
به گزارش العربیه سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، یک روز پس‌ازاین حمله در پاسخ پرسش یک خبرنگار در مورد «رویدادهای اخیر یمن» گفت حمله‌های نظامی راه‌حل بحران یمن نیست و چنین اقداماتی باعث افزایش تنش در منطقه می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «تنها در فضای آرام و دوری از استمرار تنش و چرخه خشونت است که می‌توان به استقرار صلح و ثبات در منطقه امیدوار بود.»
خطیب‌زاده مستقیما به حمله حوثی‌ها به امارات اشاره نکرد.

دانیل بایمن، کارشناس ارشد سیاست خارجی در مرکز خاورمیانه موسسه بروکینگز، به العربیه می‌گوید: «ایران اغلب وانمود می‌کند با حوثی‌ها پیوند تنگاتنگی ندارد. تهران احتمالا در پی اجتناب از پیچیده‌تر کردن روابط خود با امارات متحده عربی است و درعین‌حال می‌خواهد مطمئن شود گروه‌های نیابتی‌ این کشور توان عملیاتی موثری دارند.»

از سوی دیگر صنم ‌وکیل، معاون مدیر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در چتهم هاوس می‌گوید: «این رویدادها بی‌گمان روابط میان این دو کشور را تیره می‌کند اما می‌تواند نشانگر محدود بودن نفوذ ایران نیز باشد که قادر نیست حوثی‌ها را از حمله بازدارد.»

ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی، روز دوشنبه ۱۷ ژانویه مورد حمله پهپادی قرار گرفت و آتش‌سوزی و انفجار سه مخزن نفتی به کشته شدن سه تن و زخمی شدن شش تن انجامید. همچنین آتش‌سوزی دیگری در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی ابوظبی رخ داد. شبه‌نظامیان حوثی مسئولیت این حمله‌‌ها را بر عهده گرفتند.