این فوتبال است در ایران یا مهلکه‌ مرگ؟

ماجرای تلخ مرگ عماد، کودکی که با برق‌گرفتگی در ورزشگاه آزادی درگذشت

عکس از ورزش ۳- گیت‌های ورزشگاه آزادی

این ‌روزها اگر دنبال جلوه‌هایی از زیبایی و زندگی در فوتبال هستید، در فوتبال ایران چیزی پیدا نمی‌کنید. هر چه هست، خبر از مرگ و حسرت و افسوس است. از دل فوتبال ایران خبرهای مرگ همه جا می‌پیچد.

چند روز پس از خبر غم‌انگیز خودسوزی و مرگ سحر خدایاری، دوشنبه ‌شب، پس از بازی پرسپولیس - صنعت نفت، از ورزشگاه آزادی تهران خبر رسید که پسری ۶ ساله به نام عماد، که فرزند یکی از غرفه‌داران ورزشگاه آزادی بود، با تکیه دادن به یک داربست دچار برق‌‌گرفتگی شد و جان خود را از دست داد. عماد همراه پدر خود که از کسبه ورزشگاه است برای تماشای بازی به ورزشگاه رفته بود و طبق گفته شاهدان عینی پس از بازی در محوطه ورزشگاه مشغول بازی بود که تماسش با داربست پشت گیت‌های ورزشگاه حادثه‌ای تلخ را رقم زد. کام دوستداران فوتبال در ایران این ‌روزها با خودسوزی و مرگ دختر آبی و مرگ عماد تلخ است.

هم‌زمانی حادثه دلخراش برای عماد با شعارهای ماه‌های اخیر مسئولان وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال ایران درباره استاندارد سازی ورزشگاه‌ها کنایه‌آمیز است. در چند ماه اخیر، لیگ برتر برای استاندارد سازی ورزشگاه‌ها به تاخیر افتاد و بارها از نیاز به ایمن ‌سازی حرف زدند. اما حالا حاصل تمام آن شعارها مرگ کودکی است که همه را غافلگیر و غمگین کرد.

پس از حادثه تلخ برای عماد، خبرهای مختلفی از این ماجرا در رسانه‌ها منتشر شد. عده‌ای کوشش کردند مرگ این کودک را در غرفه پدرش حاصل یک سهل‌انگاری شخصی جلوه دهند اما ساعاتی بعد مشخص شد داربست‌هایی که پیمانکار ورزشگاه نصب کرده بود، منتقل کننده جریان برق بود. مفهوم استاندارد سازی ورزشگاه‌ها پس از این حادثه روشن شد. مفهومش این بود که سهل‌انگاری‌ها تا اندازه‌ای زیاد شده‌اند که به مرگ یک کودک منجر شوند.

فوتبال به جای اینکه فرصتی برای زندگی بهتر باشد، تبدیل به پدیده‌ای عجیب در ایران شده که حوادثی تلخ را رقم می‌زند. شعارها این بود که با استاندارد سازی ورزشگاه‌ها زنان به ورزشگاه‌ها راه می‌یابند و تماشاگران نیز امنیت بیشتری پس از پروژه استاندارد سازی خواهند داشت. اما خبری از استاندارد سازی نشد و ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌ها دختری را که می‌خواست راهی به ورزشگاه پیدا کند تا دادگاهی شدن و فشارهای روحی پس از آن ماجرا پیش برد و او چه بسا از شدت فشارها خودسوزی کرد. حالا جلوه دیگری از استاندارد سازی را با مرگ یک کودک ۶ ساله می‌بینیم.

شاید برای تمام این حوادث مسئولی پیدا نشود و همه شانه خالی کنند. شاید تمام هشتگ‌ها در شبکه‌های اجتماعی دری را به روی زنان باز نکند یا ورزشگاهی را استاندارد نکند. اما واقعیت انکارشدنی نیست و چه هولناک که مرگ‌هایی تلخ واقعیت‌ها را نشان می‌دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیشب در ورزشگاه آزادی تحقیقات برای تشخیص علت مرگ عماد شروع شد. قاضی کشیک نیمه‌شب به ورزشگاه آزادی رفت. صبح سه‌شنبه خبر رسید که پیمانکار ورزشگاه آزادی توسط پلیس دستگیر شد. خبرنگاران هراسان پیگیر موضوع هستند اما هیچ‌کدام از اینها کودکی ۶ ساله را به خانه‌اش برنمی‌گرداند و چشم مادرش تا ابد منتظر کودکش خواهد بود. بله، آن حرف‌های غیرواقعی درباره استاندارد سازی ورزشگاه‌ها چنین تصویر تلخی را ساخته است.

فوتبال با این اندوه‌های بزرگ روزهای اخیر دیگر طعم گذشته را برای دوستدارانش در ایران ندارد اما بدانیم که فوتبال هرگز سازنده این تلخی‌ها نیست، بلکه فوتبال و دوستدارانش قربانی تصمیمات غلط و شعارهای بیهوده شده‌اند.

بیشتر از ورزش