هشدار شرکت‌های هواپیمایی: اینترنت «۵جی» فاجعه به بار می‌‌آورد

«برای اجتناب از اختلال در عملیات هوایی جابه‌جایی مسافر و بار و زنجیره تامین و تحویل تدارکات پزشکی موردنیاز، باید فورا وارد عمل شد»

اگر فرودگاه های عمده پاکسازی نشوند، اکثریت قابل‌توجهی از جمعیت در حال سفر و جابه‌جایی اساسا زمینگیر خواهند شد - AFP

کمتر از ۳۶ ساعت پیش از راه‌اندازی خدمات ۵جی (5G) شرکت‌های مخابراتی «وریزون» (Verizon) و «اِی‌تی اند تی» (AT&T)، مقام‌های بلندپایه شرکت‌های هواپیمایی مسافربری و باری کشور (آمریکا) در مورد یک بحران هوایی «فاجعه‌بار» قریب‌الوقوع هشدار دادند.

رهبران صنایع هوایی در نامه‌ای اعلام کردند که استقرار فناوری جدید اینترنت تلفن‌همراه ۵جی می‌تواند به زمینگیر شدن تعدادی از پروازها به دلیل تداخل این فناوری منجر شود، «بالقوه هزاران آمریکایی را در خارج از مرزهای این کشور سرگردان کند» و در پروازهای آمریکا «هرج‌ومرج» به وجود آورد.

خبرگزاری فرانسه گزارش می‌دهد که مدیرعامل‌های شرکت‌های هواپیمایی آمریکن ایرلاینز، دلتا ایرلاینز، یونایتد ایرلاینز، ساوت‌وست ایرلاینز و شش شرکت دیگر حمل مسافر و بار نوشته‌اند: «ما این نامه را با قید فوریت می‌نویسیم و تقاضا داریم ۵جی در همه جای کشور جز در محدوده سه کیلومتری باند فرودگاه‌ها که اداره هوانوردی فدرال تعیین کرده است، نصب شوند.» 

این مدیران ارشد در نامه‌ای به پیت بوتیجیج، وزیر حمل‌ونقل و دیگر مقام‌های ارشد فدرال هشدار دادند: اگر مراکز اصلی ما [فرودگاه های عمده] برای پرواز پاکسازی نشوند، اکثریت قابل‌توجهی از جمعیت در حال سفر و جابه‌جایی اساسا زمینگیر خواهند شد.»

اینترنت پرسرعت ۵جی از باند فرکانسی که «سی» نامیده می‌شود، استفاده می‌کند که نزدیک فرکانس‌هایی است که هواپیماها برای اندازه‌گیری ارتفاع به‌کار می‌برند. اداره هوانوردی فدرال (اف‌اِی‌اِی) هشدار داده است که اختلال‌های بالقوه می‌تواند بر ابزارهای حساس داخل هواپیما از جمله دستگاه تعیین ارتفاع تاثیر بگذارد و عملیات دید کم هواپیما را به‌شدت تضعیف کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نامه هشدار می‌دهد: «این به معنی آن است که درروزهایی مثل دیروز (دوشنبه)، بیش از یک هزار و ۱۰۰ پرواز و ۱۰۰ هزار مسافر در معرض لغو، تغییر مسیر و تاخیر قرار خواهند گرفت.»

نیویورک تایمز گزارش می‌دهد که دو شرکت مخابرات یادشده استدلال کردند که شرکت‌های هواپیمایی سال‌ها فرصت داشته‌اند ابزاری که ممکن است مستقیما تحت تاثیر [۵جی] قرار گیرد، به‌روز کنند.

خبرگزاری فرانسه گزارش می‌دهد که روز دوشنبه، در گرماگرم اینکه برخی شرکت‌های هواپیمایی لغو برخی پروازهای بین‌المللی ورودی خود در روز چهارشنبه را بررسی می‌کردند، دبیر کمیته حمل‌نقل مجلس کنگره آمریکا و و رئیس کمیته فرعی هوانوردی از شرکت‌های ای‌تی اند تی و وریزون خواست برخی از استقرارهای ۵جی در اطراف برخی از باند فرودگاه‌های آمریکا را که برای روز چهارشنبه برنامه‌ریزی شده‌اند، به تعویق بیندازد. 

در این نامه آمده است: «برای اجتناب از اختلال در عملیات هوایی جابه‌جایی مسافر و بار و زنجیره تامین و تحویل تدارکات پزشکی موردنیاز، باید فورا وارد عمل شد.»

شرکت بویینگ روز دوشنبه اعلام کرد: «با توجه به محدودیت‌هایی که در برخی فرودگاه‌ها پیشنهاد شده، صنعت حمل‌ونقل خود را برای بروز اختلال‌ در برخی خدمات آماده می‌کند. ما درباره توانایی خود برای همکاری با صنایع و دولت برای دستیابی به راه‌حل‌های نهایی که بتوانند با درنظر گرفتن ایمنی، پیامد [این اختلال] را بر هر تعداد ممکن پرواز را کاهش دهند، خوش‌بینیم.»

شرکت‌های مخابراتی ای‌تی اند تی و وریزون سال گذشته در یک مزایده ۸۰ میلیارد دلاری تقریبا تمام طیف «باند سی» را برنده شدند. از آن هنگام، به دلیل هشدار شرکت‌های هواپیمایی، آن‌ها دوبار موافقت کردند که تاریخ راه‌اندازی فناوری خود را به تعویق بیندازند.

بر اساس توافق با شرکت‌های مخابراتی در روز سوم ژانویه، اداره هوانوردی فدرال برای ۵۰ فرودگاه، منطقه حائل برای کاهش تداخل درنظر گرفت. در این مناطق، شرکت‌ها فرستنده‌های ۵جی خود را تا اوایل ژوییه خاموش خواهند کرد تا بتوانند برای محدود کردن اختلال‌های بالقوه، تغییرهای لازم را به‌وجود آورند. 

به گزارش آسوشیتدپرس، فرودگاه‌های لاگاردیا، جی‌اف‌کی و نیوآرک لیبرتی نیویورک، اوهر و میدوی در شیکاگو، دالاس/فورت ورت اینترنشنال و بوش اینترکنتینانتال هوستون هم جزو این ۵۰ فرودگاه‌اند.

این شرکت‌های مخابراتی همچنین موافقت کردند  که راه‌اندازی را پس از یک تعویق ۳۰ روزه، بار دیگر به مدت دو هفته تا چهارشنبه، عقب بیندازند.

اداره هوانوردی فدرال در بیانیه‌ای به نیویورک تایمز اعلام کرد: «در حالی که شرکت‌های اینترنتی ۵جی را راه‌اندازی می‌کنند، ما همچنان ایمنی سفرهای مردم را حفظ خواهیم کرد.» و افزود که «به منظور محدود کردن تاخیر و لغو پروازهای مرتبط با ۵جی» با صنایع هوانوردی و شرکت‌های مخابراتی همکاری خواهد کرد.

سخنگویان شرکت‌های ای‌تی اند تی و وریزون از اظهارنظر در این مورد خودداری کرده‌اند.

گزارش‌های تکمیلی از خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان