حمله موشکی اخیر به تأسیسات نفتی در عربستان سعودی

واشنگتن، ایران را مسئول حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی می داند

عکس از: (اندیپندنت عربی)

پس از حمله ی اخیر به تأسیسات نفتی بقیق و خریص متعلق به شرکت آرامکو در عربستان سعودی که در نتیجه آن آسیب های شدیدی به تأسیسات نفتی یاد شده رسیده است، کاخ سفید اقدام به نشر تصاویر ماهواره ای از مواضع تخریب شده کرده که نشان می دهد این تأسیسات به صورت جدی تخریب شده و از کار افتاده است.

مقامات آمریکایی عقیده دارند که حمله ی اخیر علیه تأسیسات نفتی در عربستان سعودی از سوی شبه نظامیان حوثی انجام نشده بلکه این تأسیسات هدف حمله دقیق موشک های کروز قرار گرفته است. طبق اظهارات مقامات آمریکایی، 17 نقطه در پالایشگاه بقیق و 2 نقطه در پالایشگاه خریص هدف حمله موشکی قرار گرفته است. پیش از این، شبه نظامیان حوثی ادعا کردند که تأسیسات یاد شده توسط پهپاد های که جنگجویان حوثی از یمن پرتاب کرده اند، هدف حمله قرار گرفته است اما اظهارات مسئولان آمریکایی این ادعا را تکذیب می  کند.

روزنامه وال استریت ژورنال، به نقل از منابع آمریکایی نوشته است که یک تیم پژوهشی مشترک آمریکایی و سعودی که از مواضع تخریب شده دیدار کرده است، بقایای 19 موشک کروز را در تأسیسات نفتی بقیق و خریص پیدا کرده است. پس از بررسی تأسیسات نفتی و طبق اطلاعات به دست آمده، تیم پژوهشی اظهار داشته است که این حمله به احتمال بسیار، از عراق و یا حتی از ایران صورت گرفته است.

در پیوند به این موضوع و با توجه به متهم بودن ایران به این حمله، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا استفاده از راه حل نظامی را برای مجازات ایران دور از احتمال ندانسته و گفته است که ایالات متحده در انتظار پاسخ محققان است تا عامل حمله به تأسیسات نفتی در عربستان سعودی به صورت مشخص معین شود.

رئیس جمهور ترامپ که ایران را به صورت مستقیم متهم به انجام حملات اخیر می داند، اشاره به احتمال حمله نظامی علیه ایران کرده و مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده تأیید کرده است که مجازات نظامی یکی از گزینه های ممکن در برابر ایران خواهد بود.

از سوی دیگر؛ رئیس جمهور ترامپ با نشر پیامی در تویتر نوشته است خبر های که در رابطه به دیدار وی با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در رسانه ها منتشر شده است عاری از حقیقت است و او در حال حاضر آمادگی برای دیدار رئیس جمهور ایران ندارد.

شایان یاد آوری است که حمله به پالایشگاه های بقیق و خریص، آسیب شدیدی به تأسیسات نفتی رسانده و تولید 5.7 میلیون بشکه نفت در روز را که برابر با 60 درصد تولید نفت روزانه شرکت آرامکو می شود را متوقف کرده است. پیش از این، شرکت آرامکو به صورت معمول در هر روز حدود 9 میلیون بشکه نفت در روز تولید می کرد و ایجاد خلل در تولید منجر به افزایش بهای نفت شد اما شرکت آرامکو و وزارت خزانه داری ایالات متحده اعلام داشتند که تا هنگام بازسازی پالایشگاه های تخریب شده در عربستان سعودی، آنها این نقیصه را از منابع دیگر تأمین خواهند کرد، مسئله ای که باعث ثبات مجدد بهای نفت شد.

روزنامه وال استریت ژورنال با استناد به منابع مزبور افزوده است که پالایشگاه های بقیق و خریص به صورت کامل تخریب نشده است اما مسئولان امور به منظور پیشگیری از احتمال بروز هر گونه خطر، بهره برداری از بخش های سالم دو پالایشگاه را متوقف کرده اند. البته تلاش ها برای بازسازی سریع بخش های تخریب شده جریان دارد تا پالایشگاه های یاد شده هر چه زود تر برای تولید نفت آماده شود و قرار است پس از تعمیر بخشی از این تأسیسات، پمپاژ حدود دو میلیون بشکه نفت در روز آغاز شود. تردیدی نیست که بازسازی کامل پالایشگاه های تخریب شده زمان گیر است و مدت چند هفته وقت را در بر خواهد گرفت تا روند تولید نفت در تأسیسات نفتی بقیق و خریص به صورت کامل جریان پیدا کند.

 

© IndependentArabia