رئيس ‌جمهوری کره جنوبی در دبی: قدرت نرم ما کم از قدرت اقتصادی‌مان ندارد

مون جه-این توافقی ۳.۵ میلیارد دلاری برای فروش موشک به امارات امضا کرد

روز یکشنبه ۱۶ ژانویه، مون جه‌-این، رئیس‌ جمهوری کره جنوبی، در آغاز سفر خود به خاورمیانه از نفوذ موسیقی کره‌ای موسوم به «کِی پاپ» در سطح جهان ابراز خشنودی کرد و گفت که قدرت نرم آن کشور آسیایی دست‌کمی از دستاوردهای اقتصادی‌اش ندارد. آقای مون سفر خود را با بازدید از نمایشگاه جهانی دبی در امارات متحده عربی آغاز کرده است و قرار است به عربستان سعودی و مصر نیز سفر کند. موضوع این سفر بیشتر مسائل اقتصادی و بازرگانی است. 

مون روز شنبه وارد دبی شد و مورد استقبال سهیل المزروعی، وزیر انرژی و تاسیسات زیربنایی امارات، قرار گرفت. او در نمایشگاه دبی گفت که ستاره‌های موسیقی «کِی پاپ» «جهان را جذب خود کرده‌اند» و از ستاره‌های فیلم و تلویزیون آن کشور و محبوبیت‌شان در کشورهای خاورمیانه تقدیر کرد. رئیس جمهوری کره گفت: «اشتیاق کره‌ای‌ها برای شادی دوجانبه باعث شده است که قدرت نرم ما به پرتوانی قدرت اقتصادی‌مان باشد.» در مراسم سخنرانی مون شاهد اجرای رقص‌های سنتی کره‌ای و ورزش کره‌ای تکواندو بودیم.  

مون خطاب به چند صد نفری که در یک بعدازظهر بارانی در دبی گرد آمده بودند، گفت:‌ «امشب، زیر آسمان پرستاره صحرایی نمایشی خیره‌کننده از ستاره‌های کی پاپ که تمام جهان را جذب خود کرده‌اند، جان می‌گیرد.»

مدت‌ها است که محصولات فرهنگی کره‌ای جهان را درمی‌نوردند. گروه موسیقی «بی‌تی‌اس» که در سال ۲۰۱۰ از سوی چند جوان در سئول شکل گرفت، در تمام جهان به شهرت رسیده است و میلیون‌ها طرفدار دارد. فیلم «انگل»، ساخته بونگ جون هو، به یکی از موفق‌ترین فیلم‌های سالیان اخیر بدل شده است که هم نخل طلای جشنواره کن را گرفت و هم جوایز بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین فیلمنامه، و بهترین فیلم بین‌‌المللی در اسکار را از آن خود کرد. این اولین فیلم غیرانگلیسی‌زبان تاریخ بود که جایزه بهترین فیلم اسکار را می‌گرفت. سریال «بازی مرکب» در شبکه نت‌فلیکس نیز از محبوب‌ترین سریال‌های تاریخ این شبکه آمریکایی بوده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ایران و کشورهای منطقه خلیج فارس نیز محصولات فرهنگی کره‌ای بسیار محبوب بوده‌اند. در عربستان سعودی، «بی‌تی‌اس» سال گذشته پرفروش‌ترین خواننده در سرویس پخش موسیقی «اسپاتیفای» بود. 

آقای مون طی سفر به امارات با شیخ محمد بن‌راشد آل مکتوم، نخست‌وزیر، و شاهزاده محمد بن‌زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی و قوی‌ترین چهره سیاسی آن کشور، دیدار کرد. به گزارش یونهاپ، خبرگزاری کره جنوبی، همکاری در صنعت هیدروژنی که به عنوان بدیل سوخت‌های فسیلی رو به رشد است، و نیز همکاری در زمینه‌های پدافندی، زیرساخت، و تغییرات اقلیمی، از موضوعات اصلی این سفر است. 

به گزارش اسوشیتدپرس، آقای مون روز یکشنبه به یک توافق اولیه چند میلیارد دلاری رسید که طی آن سئول به ابوظبی موشک‌های زمین به هوا می‌فروشد. این قرارداد پس از دیدار مون با شیخ محمد بن‌راشد امضا شد و طبق آن، سئول سامانه‌های پدافند موشکی میان‌بردی به قیمت ۳.۵ میلیارد دلار خواهد فروخت. جزئیات این توافق علنا اعلام نشده‌ است و رسانه‌های اماراتی هم هنوز خبری از آن نداده‌اند. اما در ماه نوامبر که نمایشگاه هوانوردی دبی برگزار می‌شد، وزارت دفاع امارات اعلام کرده بود که می‌خواهد سامانه‌های پدافند هوایی «ام سام» کره جنوبی را تهیه کند. این سامانه پیشرفته از قابلیت تشخیص موشک‌ها در ارتفاع زیر ۴۰ کیلومتر برخوردار است. 

شیخ محمد بن راشد عکس‌هایی از دیدار با آقای مون منتشر کرد و گفت که امارات خواهان «همکاری اقتصادی راهبردی و جامع» با کره جنوبی است. سئول از جمله بزرگ‌ترین واردکنندگان نفت خام در جهان، و از تامین‌کنندگان اصلی پروژه‌های انرژی است. طبقه داده‌های سال ۲۰۱۹ اداره انرژی آمریکا، سئول در حال حاضر هشت درصد نفت خود را از امارات می‌گیرد. شرکت‌های کره‌ای در توسعه زمین‌‌های نفتی در امارات نقش بازی کرده‌اند و در احداث «براکه» که اولین نیروگاه هسته‌ای در شبه جزیره عربستان است، نیز همکاری داشته‌اند. چهار نیروگاه «براکه» که در صحراهای منتهی‌الیه غرب امارات واقع شده‌اند، به‌تدریج فعال می‌شوند. «شرکت برق کره» در اولین همکاری بین‌المللی خود نقشی کلیدی در ساخت این نیروگاه‌ها داشت. امارات می‌کوشد اتکای خود را به سوخت‌های فسیلی کاهش دهد و قصد دارد یک‌چهارم برق خود را با این رآکتورهای ۲۰ میلیارد دلاری تامین کند. 

رابطه نظامی کره جنوبی و امارات نیز در ده سال گذشته گسترش چشمگیری یافته است. نیروهای ویژه کره جنوبی برای تعلیم سربازان اماراتی به آن کشور اعزام شده‌اند که رویدادی بی‌سابقه است. 

در اواخر سال گذشته شاهد سفر سفیر بازرگانی کره جنوبی به امارات بودیم و مذاکرات بر اساس توافق دوجانبه بازرگانی آغاز شده‌اند. توافق برای توسعه مشترک انرژی پاک شاید مهمترین بخش این رابطه باشد.

امارات در سال‌های گذشته میزبان صدها کارگر کره شمالی بوده است و درآمدی که آن‌ها در آن کشور کسب می‌کنند، نقش مهمی در اقتصاد پیونگ‌یانگ دارد. اما تحریم‌های آمریکا بر برنامه هسته‌ای کره شمالی، باعث شده است به ابوظبی فشار آید که آن درآمد را قطع کند. امارات در سال‌های اخیر دیگر به شهروندان کره شمالی ویزای کار نمی‌دهد و ویزای برخی از ساکنان را نیز لغو کرده است. 

رئیس‌ جمهوری کره جنوبی روز سه‌شنبه در ریاض با شاهزاده محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و قوی‌ترین چهره سیاسی آن کشور، و یاسر الرمیان، رئیس شرکت نفت آرامکو و صندوق سرمایه‌گذاری عربستان سعودی، دیدار می‌کند. 

به گزارش یونهاپ، انتظار می‌رود که ‌آقای مون روز چهارشنبه در پی دیدار با نایف الحجرف، دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس، ازسرگرفته شدن مذاکرات برای توافق بازرگانی آزاد بین کشورهای منطقه و کره جنوبی را اعلام کند. مون سپس روز پنجشنبه در قاهره با عبدالفتاح السیسی، رئیس‌ جمهوری مصر، دیدار خواهد کرد.

بیشتر از جهان