آبرامز: سازمان سیا از ایران چشم برندارد

اینکه دولت بایدن اقدامی انجام دهد که نشان‌دهنده خط مشی نرم‌تری در قبال تهدیدات ایران باشد، به شکل خطرناکی غیرعاقلانه است

الیوت آبرامز از جمله طرفداران سیاست فشار حداکثری بر جمهوری اسلامی است- 

SUSAN WALSH / POOL / AFP

الیوت آبرامز، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در دولت دوتالد ترامپ، در یادداشتی در «نشنال ریویو»، به تغییرات اخیر در سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، ( سیا CIA)، پرداخته و نسبت به پیامدهای چنین اقداماتی هشدار داده است.

او در یادداشت خود نوشته است: « بر اساس گزارش نیویورک تایمز، سیا، با ایجاد مرکز ماموریت چین، در حال آماده سازی دوباره خود برای مقابله با تهدید چین است. این اقدام، حرکتی هوشمندانه است و به احتمال فراوان، نیروی انسانی بیشتر، اطلاعات، توجه در سطوح بالای قدرت و منابع بیشتری را برای مقابله با چالش بزرگ ژئوپلیتیکی که ایالات متحده در قرن ۲۱ با آن روبه‌روست، در اختیار این سازمان قرار می‌دهد.»

آبرامز نوشته است:« اقدامات مشابه در وزارت امور خارجه، یعنی تقویت هر چه بیشتر "میز چین" قدیمی، به دلایل مشابه و به همان اندازه معقول است. چنین اقدامات بوروکراتیکی می‌تواند تفاوت چشمگیری را نشان دهد: هم به عنوان بازتاب آنچه در سطوح بالای قدرت به آن اهمیت داده می‌شود، و هم مردم در بالای دولت بیشتر به آن اهمیت می دهند و هم به عنوان وسیله‌ای برای ارائه اطلاعات و گزینه‌های بهتر به آنها و سایر دولت‌ها.»

الیوت آبرامز در یادداشت خود افزوده است: « وقتی که من از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ در وزارت امور خارجه دولت ترامپ به عنوان نماینده ویژه ونزوئلا خدمت می‌کردم، سازمان‌دهی این وزارتخانه اهمیت موضوعات مربوط به آن کشور را نشان داد. من از جمله کارکنان ارشد پمپئو، وزیر امور خارجه وقت بودم و دسترسی مستمر و مکرر به او داشتم. من بخش کوچک خودم را داشتم. در دفتر امور نیمکره غربی یک میز ونزوئلا با حدود دوازده نفر وجود داشت که به معاون وزیر امور خارجه در امور ونزوئلا و کوبا گزارش می داد. در میز مربوط امور آند، در وزارت امور خارجه و دیگر دفاتر منابع اضافی دیگری نیز وجود داشت.»

به نوشته آبرامز، اما این تغییرات مانند خاموش کردن کلید برق نیز باشد. دولت بایدن دفتر نماینده ویژه ونزوئلا و کارکنان آن، شمار زیاد کارکنان میز ونزوئلا در دفتر امور نیمکره غربی و پست معاون وزیر در امور ونزوئلا و کوبا را حذف کرد. اکنون، ونزوئلا به همراه کلمبیا ، پرو و ​​سایر کشورها در میز امور آند اداره می‌شود. پیام چنین اقداماتی هم برای مقامات دولت آمریکا و دیگر دولت‌ها و هم ونزوئلایی‌ها واضح است: ونزوئلا بسیار کمتر مورد توجه مقامات ارشد دولت بایدن خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نماینده ویژه پیشین آمریکا در امور ایران، پس از این مقدمه در یادداشت خود در «نشنال ریویو»، نوشته است: «در یک تغییر نگران‌کننده دیگر، به نظر می‌رسد که سیا در حالی که بر میزان منابع خود برای چین می‌افزاید، از میزان منابع اختصاص یافته برای ایران، می‌کاهد. قرار است مرکز ماموریت ایران و رهبر تقریباً افسانه‌ای آن، مایک د آندریا، بازنشسته شود. تایمز در این باره گزارش داده است که انتصاب آقای د آندریا، در سال ۲۰۱۷ نشانه خط مشی سختگیرانه‌تر دولت ترامپ در قبال ایران بود. او مدت‌ها رهبری عملیات علیه القاعده و دیگر اهداف تروریستی را بر عهده داشت. در داخل سیا، د آندریا به ایجاد رویکردی محکم‌تر در قبال تهران کمک کرد.»

الیوت آبرامز سپس نتیجه گرفته است: « بسیار خب، پس در واقع چه پیامی دارد ارسال می‌شود؟ بدیهی است که توجه کمتری به ایران خواهد شد و رویکرد نرم‌تری مورد نظر است.»

به نوشته آبرامز، «دقیقا اکنون زمان اشتباهی برای ارسال چنین پیامی است. ایران نه تنها توافق اوباما با ایران، برجام، را هر روز نقض می‌کند، بلکه معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (NPT) را نیز نقض می‌کند و همچنان از دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به آنچه مورد نیاز است و امضاکنندگان NPT آن را پذیرفته‌اند، خودداری می‌کند. همانطور که روز به روز روشن‌تر می‌شود، ایران قصد بازگشت به برجام را ندارد و دولت جدید ابراهیم رئیسی، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و علی باقری کنی مذاکره کننده هسته‌ای موضع سخت‌تری را اتخاذ می‌کنند.»

نماینده ویژه پیشین آمریکا در امور ایران در دولت دونالد ترامپ افزوده است: «اکنون و دقیقا در این لحظه، به شکل خطرناکی غیرعاقلانه است که دولت بایدن حرکتی اداری را در پیش بگیرد که نشان‌دهنده خط مشی نرم‌تری در قبال تهدیدات ایران و توجه کمتر مقامات ارشد آمریکا به ایران باشد.»

به باور آبرامز، «دیگر دولت‌ها و از جمله تهران و مقامات ارشد خود دولت آمریکا، رفتن د آندریا و بسته شدن مرکز ماموریت ایران را به مثابه یک پیام درک خواهند کرد؛ پیامی که دقیقا ارسال آن در حال حاضر اشتباه است.»

او نوشته است: «مشکل اساسی‌تر این است البته که چنین پیامی ممکن است ارزیابی و درک دقیقی از سیاست دولت بایدن به دست دهد.»

به نوشته الیوت آبرامز، «رفتار ایران بدتر و بدتر می‌شود، اما هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که نشان دهد دولت بایدن اقدامات سختگیرانه‌تری را که در پیش خواهد گرفت؛ حال آنکه وقتی ایران به سرعت در حال دستیابی به سلاح هسته‌ای و ابزارهای استفاده از آن است، چنین اقداماتی ضرورت دارد. به نظر می‌رسد که رویای بازگشت به برجام در حال مرگ است. خطر بزرگی که دولت باید از آن اجتناب کند، انجام هر حرکتی است که ممکن است مقایسه‌ای بین رویکردهای فعلی با کارزار سیاست فشار حداکثری در سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ ایجاد کند.»