دیدار وزیران خارجه ایران و چین: بررسی سند همکاری ۲۵ ساله از محورهای مذاکرات

امیرعبداللهیان: روابط ایران و چین در دولت سیزدهم شتاب بیشتری گرفته است

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به دعوت وانگ یی، همتای چینی خود، به پکن سفر کرده است، روز جمعه با اشاره به پنجاهمین سالگرد روابط دیپلماتیک ایران و چین گفت که «موضو‌ع‌های راهبردی» در دستور کار دو طرف قرار دارند و این موضوع‌ها «ادبیات جدیدی» را در مکاتبات روسای‌جمهوری دو کشور ایجاد کرده‌اند.

به گزارش خبرگزا‌ری فارس، حسین امیرعبداللهیان با اشاره به بیش از هفت بار تماس‌ و دیدار خود با وزیر خارجه چین در چهار ماه گذشته، تماس‌ها و ارتباطات در سطح روسای‌جمهور دو کشور را نیز بسیار روان توصیف کرد و گفت: «در راستای منافع دو طرف و در موضوع‌های مختلف، پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته‌ایم.»

او که در راس یک هیئت سیاسی وارد پکن شده است، در بدو ورود به فرودگاه ووشی در مصاحبه با خبرنگاران، هدف از این سفر را گفت‌وگو با مقام‌های دولت چین درباره روابط دوجانبه سیاسی و همچنین نحوه اجرایی شدن توافق‌های جمهوری اسلامی ایران و چین در خصوص همکاری‌های اقتصادی بیان کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر امور خارجه دولت ابراهیم رئیسی اضافه کرد: «موضوع‌های راهبردی در دستورکار دو کشور قرار دارد و این موضوع‌ها ادبیات جدیدی را در مکاتبات روسای‌جمهور دو کشور ایجاد کرده‌اند.»

به گفته وزیر امور خارجه ایران روابط دو کشور در دولت سیزدهم شتاب بیشتری گرفته است. 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، امیرعبداللهیان و همتای چینی او امروز با یکدیگر دیدار کردند. هنوز از محتوای این گفت‌وگوها جزئیاتی منتشر نشده است.

این نخستین سفر حسین امیرعبداللهیان به چین در مقام وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران است. به گزارش رسانه‌های ایران، آخرین وضعیت برنامه همکاری جامع ۲۵ ساله ایران و چین از موضوعات عمده مورد بحث در جریان این سفر خواهد بود.

وزیر امور خارجه چین اوایل فروردین ماه امسال به منظور امضای سند برنامه همکاری جامع ایران و چین به تهران سفر کرده بود. سندی که با واکنش‌های گسترده‌ای را در داخل و خارج از کشور روبرو شد و منتقدان آن را با قرارداد ترکمنچای مقایسه کردند، اما دولت می‌گوید در راستای صلح، ثبات و توسعه منطقه‌ای و بین‌المللی تدوین شده است.