شناسایی حلقه جاسوسی ایران در اسرائیل؛ چند زن بازداشت شدند

دست کم دو تن از زنان پسران خود را ترغیب کرده بودند که به اطلاعات ارتش اسرائیل بپیوندند

به گفته شین‌بت، زنانی که جذب این حلقه جاسوسی شده بودند، بازداشت و با اتهامات سنگینی روبه‌رو شده‌اند-AHMAD GHARABLI / AFP

روز چهارشنبه، ۱۲ ژانویه، اسرائیل اعلام کرد که یک حلقه جاسوسی جمهوری اسلامی ایران را که از طریق شبکه‌های اجتماعی اقدام به جذب زنان اسرائیلی برای جاسوسی می‌کرد، شناسایی و متلاشی کرده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، این زنان پذیرفته بودند که از مراکز حساس عکس‌برداری و اطلاعات گردآوری کنند و دست‌کم در دو مورد، پسران‌شان را تشویق کنند که به اطلاعات ارتش اسرائیل بپیوندند.

بنا به اعلام واحد اطلاعات داخلی شین‌بت، یک مامور مظنون اطلاعاتی ایرانی که خود را در فیس‌بوک رامبد نامدار معرفی و ادعا می‌کرد که یک مرد یهودی است که در ایران زندگی می‌کند، ظاهرا شهروندان اسرائیلی ایرانی‌تبار را هدف می‌گرفت.

بر اساس این گزارش، یک زن اسرائیلی ۴۰ ساله که با او در تماس بود، موافقت کرد که از سفارت ایالات متحده، در زمانی که در تل‌آویو بود، و نیز برخی مراکز دولتی اسرائیل و مراکز خرید، عکس‌برداری کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مامور ایرانی از این زن، که هویت او در این گزارش فاش نشده است، خواسته بود که پسرش را ترغیب کند تا برای سربازی به واحد اطلاعات ارتش اسرائیل بپیوندد و حتی تلفنی با پسر او صحبت کرد تا میزان تسلط او را به زبان فارسی ارزیابی کند.

یک زن ۵۷ ساله اسرائیلی نیز طعمه این فرد قرار گرفت و چهار سال با او در تماس بود و بابت چند ماموریتی که انجام داده بود، حدود ۵ هزار دلار دریافت کرد. از آن زن نیز خواسته شده بود که از پسرش بخواهد به اطلاعات ارتش بپیوندد.

به گفته شین‌بت، زنانی که جذب این حلقه جاسوسی شده بودند، بازداشت و با اتهامات سنگینی روبه‌رو شده‌اند.

اسرائیل جمهوری اسلامی ایران را بزرگترین تهدید علیه خود می‌داند و دو کشور، علاوه بر روابط غیردوستانه‌ای که در چهار دهه اخیر داشته‌اند، در چند سال گذشته نیز درگیر جنگ غیرمستقیمی شده‌اند که از آن با عنوان «جنگ در سایه» یاد می‌شود.