رکورد گرمایش دمای اقیانوس‌ها شکسته شد

به گفته دانشمندان، رکورد گرمایش اقیانوس‌ها در سال ۲۰۲۱ برای ششمین سال متوالی شکسته شده است

 

گرم شدن اقیانوس‌ها یک شاخص کاملا ساده از گرمایش جهانی است که به دلیل عوامل انسانی رخ داده است-PATRICK T. FALLON / AFP

اقیانوس‌های جهان به جوش آمده‌اند و گرمای جهان در حال افزایش است. بر اساس تحقیقات جدید، سال گذشته گرم‌ترین دمای اقیانوس‌ها در تاریخ ثبت شد و اکنون ششمین سال متوالی است که این رکورد شکسته می‌شود.

به گزارش گاردین،‌ دانشمندان معتقدند که گرم شدن اقیانوس‌ها یک شاخص کاملا ساده از گرمایش جهانی است که به دلیل عوامل انسانی رخ داده است.

بر اساس داده‌های سال ۲۰۲۱، هفت سال گذشته گرم‌ترین سال‌ها در تاریخ بوده‌اند و سال گذشته رکورد گرمای اقیانوس‌ها در سراسر جهان ثبت شد، که نشان‌دهنده بحران تغییرات آب و هوایی است.

رکورد سال ۲۰۲۱ بالاتر از رکوردهای سال‌های اخیر است. دومین رکورد گرم‌ترین سال اقیانوس‌ها، به سال ۲۰۲۰ برمی‌گردد و سومین رکورد گرمترین سال نیز به یک سال پیش از آن یعنی ۲۰۱۹ مربوط است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته کارشناسان محیط زیست، یک سوم کل دی‌اکسید کربن موجود در اتمسفر زمین در آب اقیانوس حل می‌شود، بنابراین اقیانوس‌ها به عنوان یک محافظ قوی در برابر افزایش دما عمل می‌کنند. در ۵۰ سال گذشته، بیش از ۹۰درصد گرمای تولید‌شده، در اقیانوس‌ها جذب شده است. حالا با گرم شدن جهان به دلیل سوزاندن سوخت‌های فسیلی، جنگل‌زدایی، و سایر فعالیت‌های مخرب محیط زیست، اقیانوس‌ها گرمای اضافی زیادی متحمل شده‌اند که در نهایت ممکن است فاجعه‌آفرین باشد.

کوین ترنبرت، دانشمند مسایل آب‌وهوا در مرکز ملی تحقیقات جوی در کلرادو، معتقد است: «گرمای اقیانوس‌ها بی‌وقفه در سطح جهان در حال افزایش است. این موضوع اهمیت مقابله با تغییرات اقلیمی را به خوبی آشکار می‌کند و مثال واضحی است که نشان می‌دهد باید همین الان برای کاهش گرمای زمین اقدام کنیم.»

بر اساس مقاله‌ای که این دانشمند نوشته است، گرم‌ شدن آب اقیانوس‌ها به بروز توفان‌ها و بارندگی‌های شدید، و در نتیجه خطر سیل‌های مرگبار منجر می‌شود. این وضعیت به آن دلیل رخ می‌دهد که با آب شدن لایه‌های یخی وسیع قطب، حدود یک تریلیون تن یخ در سال به اقیانوس جاری، و باعث افزایش سطح آب دریا‌ها می‌شود.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که گرم شدن دراز‌مدت اقیانوس‌ها، اقیانوس‌ اطلس را بیشتر از همه تهدید کرده است. شمال اقیانوس آرام از سال ۱۹۹۰ با افزایش شدید گرما روبه‌رو بوده است و رکورد گرمایش دریای مدیترانه نیز سال گذشته ثبت شده است.

مایکل مان، دانشمند مسایل آب‌وهوا در دانشگاه ایالتی پن، که او نیز در زمره محققانی است که در این زمینه تحقیق و فعالیت می‌کنند، می‌گوید: «تا زمانی که به رقم صفر خالص در تولید گازهای گلخانه‌ای برسیم، این گرمایش ادامه خواهد داشت و رکوردهای گرمای اقیانوس‌ها نیز همچنان شکسته خواهد شد.»

پیش از این نیز گزارش‌های علمی نشان داده بود که میزان افزایش دمای اقیانوس‌ها ۶۰ درصد بیش از آن چیزی است که تصور می‌شد و با ادامه این روند، باید منتظر پیامدهای جدی بود.

بیشتر از جهان