فرانسه با ایجاد یک پلتفرم جدید، با انتشار اطلاعات نادرست مبارزه می‌کند

قرار است در وب‌سایت این پلتفرم، مطالب آموزشی در باره روش‌های تایید اطلاعات و تشخیص اخبار نادرست ارائه شود

این پلتفرم فعلا برای استفاده ۱۵ کشور طراحی شده است - x99news

گروهی از محققان، روزنامه‌نگاران و متخصصان ارتباطات در فرانسه از راه‌اندازی پلتفرم «دو فاکتو» (De Facto) برای مبارزه با اطلاعات نادرست خبر دادند.

به گزارش اسکای‌نیوز، این پروژه نتیجه تلاش‌های خبرگزاری فرانسه، مرکز آموزش و پیوند رسانه و چند نهاد مرتبط دیگر است. ایجاد این پلتفرم درواقع مشارکت فرانسه با سایر کشورهای اروپایی در پاسخ به درخواست کمیسیون اروپا برای پرهیز از استفاده از اطلاعات خلاف واقع، ساختگی و هدفمند است.

این پلتفرم که فعلا برای استفاده ۱۵ کشور طراحی شده، در کنار چند پروژه‌ ملی دیگر و با استفاده از تخصص کارشناسان و استادان دانشگاه‌ها، فضایی را فراهم می‌کند تا با استفاده از ظرفیت‌ تکنولوژی‌های جدید و آموزش به روزنامه‌نگاران، از انتشار اخبار غیرموثق جلوگیری شود.

قرار است در وب‌سایت این پلتفرم، مطالب آموزشی در باره روش‌های تایید اطلاعات و تشخیص اخبار نادرست ارائه شود. در عین حال، رسانه‌ها این امکان را خواهند داشت تا از طریق ابزارهای تخصصی به اطلاعات بیشتر با منابع گسترده‌تر دسترسی داشته باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دومینیک کاردون، مدیر یکی از شرکت‌های همکار در ایجاد پلتفرم دو فاکتو، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «این پلتفرم مانند اقدام سایر کشورهای اروپایی همگام در این مسیر و مستقل از نهادهای دولتی عمل می‌کند و سبب می‌شود آزادی اطلاعاتی و اصل استقلال تشکل‌های مطبوعاتی حفظ شود.»

به گفته او، این تلاش سنگ‌بنای مجموعه اقدام‌هایی است که در سال‌های آینده توسعه می‌یابد و به اعتماد بیشتر مردم به رسانه‌ها منجر می‌شود.

کریستین بوهاجر، مدیر منطقه‌ای اروپا، نیز درباره این پلتفرم به خبرگزاری فرانسه گفت که انتشار اخبار واقعی نه تنها در تحریریه‌ خبرگزاری‌ها، بلکه در دیگر نهادهای مطبوعاتی مورداعتماد مانند روزنامه لیبراسیون و رادیو فرانسه بررسی می‌شود.

بوهاجر افزود: «سایر پروژه‌های اروپایی در این زمینه در آستانه راه‌اندازی‌اند و این موضوع نشان می‌دهد که در آینده نزدیک، در کشورهای اروپایی برای مبارزه با اطلاعات نادرست امکان‌های گسترده‌ای وجود خواهد داشت.»

او اضافه کرده است: «ممکن است خبرگزاری‌ها و موسسات مطبوعاتی دیگری نیز در آینده به ما بپیوندند. ما از این موضوع استقبال می‌کنیم و درها برای جویندگان حقیقت باز است.»

در بیانیه‌ موسسان پلتفرم دی‌فاکتو آمده است که این فضا منبعی برای انتشار مجموعه تحقیقات انجام‌شده درباره چگونگی شناسایی اطلاعات کذب است و پیامدهای انتشار اخبار خلاف واقع را به روزنامه‌نگاران یادآوری می‌کند.