دلتاکرون احتمالا در اثر آلودگی آزمایشگاهی ایجاد شده است

این نگرانی وجود دارد که دلتاکرون در نتیجه ترکیب مجدد سویه‌های دلتا و اومیکرون پدید آمده باشد

تاکنون ۲۵ توالی دلتاکرون گزارش شده است‌ـ NOEL CELIS / AFP

دانشمندان گفته‌اند یک ‌سویه ویروس کرونا که در اثر ترکیب جهش‌های اومیکرون و دلتا ایجاد شده شده، احتمالا نتیجه آلودگی آزمایشگاهی است.

این نگرانی از آخر هفته به وجود آمد که سویه جدید کرونا موسوم به «دلتاکرون» درنتیجه به‌اصطلاح یک مورد ترکیب مجدد به وجود آمده است که در جریان آن هر دو سویه هم‌زمان فردی را بیمار و جهش‌هایشان را مبادله کرده‌اند تا یک ویروس جدید تولید کنند. 

تاکنون ۲۵ توالی دلتاکرون گزارش شده است، اما کارشناسان اصرار دارند که هیچ‌گونه مدرکی حاکی از اینکه اومیکرون و دلتا ترکیب‌ شده‌اند تا این سویه جدید را تولید کنند، وجود ندارد.

دکتر جفری برت، مدیر طرح ابتکاری ژنوم‌های کووید‌ـ‌۱۹ در موسسه ولکام سانگر، می‌گوید: «این تقریبا بی‌تردید ترکیب مجدد زیست‌شناختی سویه‌های دلتا و اومیکرون نیست.»

در عوض، گفته‌ شده است که قطعاتی از سویه اومیکرون در جریان توالی‌یابی که برای شناسایی نوع عفونت کووید صورت می‌گیرد، تصادفی وارد ساختار ژنتیکی دلتا شده است.

اریس کاتزوراکیس، استاد تکامل‌ و ژنومیک در دانشگاه آکسفورد، می‌گوید این‌ یک اشتباه معمول است که ممکن است در هر آزمایشگاهی رخ دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در توضیح گفت که در توالی‌یابی یک ویروس، ژنوم آن به قطعات ژنتیکی تقسیم‌ می‌شود و سپس، پیش از اتصال مجدد در کامپیوتر، تجزیه‌وتحلیل می‌شود.

اما به گفته پرفسور کاتزوراکیس، قطعه‌ای خاص از سویه دلتا به «ناپدید شدن» در جریان توالی‌یابی گرایش دارد. به نظر می‌رسد در مورد ۲۵ نمونه «دلتاکرون»، این شکاف خاص با قطعه‌ای از ویروس اومیکرون پر شده است.

«این گواهی از آلودگی آزمایشگاهی است که تصور ترکیب مجدد را ایجاد می‌کند.»

دکتر برت گفت جهش‌های دلتاکرون که به نظر می‌رسید از اومیکرون ناشی شده است «دقیقا و تنها» در قطعه‌ای از ژنوم دلتا ردیابی شده «که تحت تاثیر یک ابزار فنی در روندهای توالی‌یابی» بوده است.

به گفته لئونیدیوس کوستریکیس، استاد علوم زیست‌شناختی در دانشگاه قبرس که نخستین بار سویه دلتاکرون را شناسایی کرد، ۲۵ نمونه‌ای که به مرکز جهانی داده‌های جیسد (Gisaid‌) گزارش شده در روندهای متعدد توالی‌یابی در بیش از یک کشور تجزیه‌ و تحلیل شده است.

پرفسور کوستریکیس گفت: «این سخنان نامستند را که دلتاکرون نتیجه یک اشتباه فنی است، رد می‌کند.» 

اما پرفسور کاتزوراکیس می‌گوید روندی که تصادفا قطعات سویه‌ها را در جریان توالی‌یابی بسیاری از نمونه‌های کووید در آزمایشگاه ترکیب می‌کند «اشتباهی رایج است.» او افزود که این اتفاق «مدام رخ می‌دهد».

او گفت: «ترکیب مجدد میان سویه‌ها ناممکن نیست. فقط اینکه این گواه ایجاد سویه جدید نیست.»

«اگر این ترکیب مجدد واقعی هنگامی بود که درخت توالی دلتا و دلتاکرون را می‌ساختید، توالی‌های دلتاکرون می‌بایست یک شاخه مشخص این درخت را تشکیل می‌داد که نمایانگر تبار آن بود.»

«آنچه در عوض می‌بینید آمیزه‌ای از توالی‌های دلتاکرون در میان درخت دلتا است. این بدان معنی است که آن‌ها دو سویه مجزا تشکیل نمی‌دهند.»

کارشناسان فارغ از نحوه شکل‌گیری دلتاکرون، می‌گویند در مورد آن نگرانی ندارند.

پرفسور دیوید متیوز، ویروس‌شناس در دانشگاه بریستول، می‌گوید: «این [ویروسی] نیست که نگرانش باشیم.»

مایکل هاجیپانتلا، وزیر بهداشت قبرس، روز یکشنبه گفت که دلتاکرون جای نگرانی ندارد و جزئیات بیشتر در اواخر هفته در یک نشست مطبوعاتی ارائه خواهد شد.

پرفسور لارنس یانگ، ویروس‌شناس در دانشگاه واریک، نیز گفت که تمرکز جامعه علمی بزرگ‌ترباید روی نحوه «مدیریت بروز ‌اجتناب‌ناپذیر سویه‌های جدید و ارزیابی و گزارش کردن آن‌ها باشد».

«سویه‌ها همچنان با ادامه گسترش ویروس در مناطقی که واکسیناسیون کمتری در آن صورت گرفته است، بروز خواهند کرد. به همین دلیل واکسیناسیون جهانی تا این حد مهم است.»

 

© The Independent

بیشتر از علوم