آی‌اچ‌یو؛ جدیدترین سویه کرونا چقدر نگران‌کننده است؟

سویه آی‌اچ‌یو، پیش از اومیکرون وجود داشته اما نتوانسته است مانند اومیکرون در کل جهان پخش شود

به نظر می‌رسد سویه آی‌اچ‌یو ابتدا در اوایل نوامبر کشف شد - JEAN-PHILIPPE KSIAZEK / AFP

روز از نو، سویه از نو؛ واکنش‌ها به اومیکرون فوری و همراه با ترس و نگرانی واقعی بود، اما بسیاری از محققان در مواجهه با پیدایش سویه جدید در جنوب شرقی فرانسه، شانه بالا انداخته‌اند (بی‌اعتنا بوده‌اند).

روی کاغذ، سویه بی.۲.۶۴۰.۱ دردسرساز به نظر می‌رسد. مانند اومیکرون جهش‌های متعددی (در مجموع ۴۶) داشته که بسیاری از آن‌ها در شاخک پروتئینی آن -بخشی از ویروس که مسئول ورود به یاخته‌های انسان است- قرار دارد.

در واقع، این سویه پیش از اومیکرون وجود داشته اما نتوانسته است مانند اومیکرون در کل جهان پخش شود.

به نظر می‌رسد این سویه ابتدا در اوایل نوامبر کشف شد؛ زمانی که اولین مورد توالی‌یافته بی.۲.۶۴۰.۱ از پاریس در پایگاه داده‌ موسوم به «جی‌سد» (Gisaid) بارگذاری شد.

نتیجه اولین توالی‌یابی اومیکرون سه هفته بعد، در ۲۲ نوامبر، در پایگاه داده‌ها بارگذاری و اندکی پس از آن، به‌سرعت در تمام جهان پخش شد و آستانه سال جدید به هر شش قاره رسید.

در مقابل، به نظر می‌رسد بی.۲.۶۴۰.۱ به خوشه‌های کوچک و پراکنده محدود شده باشد؛ چنانکه در تحقیقی که پیش از کریسمس منتشر شد اما داوری علمی نشده است، می‌بینیم که در جنوب شرقی فرانسه ۱۲ نفر به این سویه آلوده شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«مورد شاخص» (index case) -اولین فردی که در قلب این خوشه شناسایی شد- علیه کووید واکسینه شده و سه روز پیش از آنکه جواب آزمایشش مثبت شود، از کامرون بازگشته بود. این پژوهش ادعا می‌کند او یک روز قبل از تشخیص بیماری، علائم تنفسی «خفیف» داشته است.

با این حال، وقتی محققان داده‌های ژنومی خودِ کامرون را دقیق‌تر بررسی کردند، نتوانستند از سویه بی.۲.۶۴۰.۱ هیچ توالی‌ پیدا کنند که این نشان می‌داد یا این سویه هنوز در کامرون شناسایی نشده یا از جای دیگری منشا گرفته است.

شاید این مسافر فرانسوی با کسی در فرودگاه تماسی کوتاه داشته که آن شخص به بی.۲.۶۴۰.۱ آلوده بوده است. در این مرحله هنوز در این مورد اطلاعی نداریم.

فارغ از این مسائل، هنوز در مورد این سویه خاص زنگ خطری به صدا در نیامده است.

تام پیکاک، ویروس‌شناس امپریال کالج، گفت که بی.۲.۶۴۰.۱ فعلا سویه‌ای نیست «ارزش نگرانی» داشته باشد. او در توییتر گفت: «این ویروس فرصت مناسبی برای دردسرساز شدن داشته اما هرگز واقعا از آن استفاده نکرده است.»

سایر ویروس‌های خویشاوند بی.۲.۶۴۰.۱ نیز به همین ترتیب هفته‌ها است که شایع‌اند اما اثرگذاری چندانی نداشته‌اند.

هنوز درست نمی‌دانیم چرا این سویه به رغم جهش‌های زیاد، به اندازه اومیکرون پخش نشده است و فقط می‌توانیم در این مورد حدس و گمان‌هایی بزنیم.

اگرچه سویه بی.۲.۶۴۰.۱ بسیاری از جهش‌های مشابه سویه‌های نگران‌کننده قبلی را دارد، نحوه ترکیب این جهش‌ها با یکدیگر در شکل دادن به ویژگی‌های ویروس مهم است.

شاید برخی از جهش‌ها در واقع، قابلیت ورود ویروس به سلول‌های بدن ما یا قدرت تکثیر ویروس را از بین می‌برد و بدین ترتیب مانع از شیوع سریع ویروس می‌شوند.

داده‌ها درباره بی.۲.۶۴۰.۱ کم است و تا وقتی محققان به اطلاعات بیشتری دست نیافته‌اند، بعید است بتوانند به این سوال که چرا این سویه خاص غالب نشده است، پاسخ مشخصی بدهند.

به هر حال اگر اوضاع همین‌طور بماند، خوب است. فعلا اومیکرون سویه نگران‌کننده اصلی است. تا وقتی که به هر علت این چشم‌انداز تغییر اساسی نکند، باید در هفته‌های آینده عمده تمرکز و کوشش‌های علمی خود را به این سویه معطوف کنیم.

© The Independent

بیشتر از جهان