وزیر خارجه طالبان گفت‌وگوهایش در تهران را «مثبت» خواند

متقی گفت که طالبان قصد دشمنی و ضدیت با هیچ کشوری ندارد و خواهان روابط خوب با دولتهای منطقه است

ٖامیر خان متقی گفت که در ترکیب هیئت طالبان در سفر به ایران- عکس از توییتر حافظ ضیا احمد، معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان

مولوی امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، که در راس هیئتی در تهران به سر می‌برد، در یک نوار صوتی که به رسانه‌ها فرستاده شد، ملاقات‌ با مسئولان جمهوری اسلامی ایران را مثبت ارزیابی کرد و ابراز امیدواری کرد که نتایج این ملاقات‌ها به نفع دو طرف باشد.

امیر خان متقی گفت که در ترکیب هیئت طالبان در سفر به ایران، وزیر اقتصاد، وزیر تجارت، رئیس کمیته المپیک، و نمایندگان نهادهای امنیتی و چند وزارت‌خانه دیگر نیز حضور دارند. به گفته متقی، هر یک از وزرا و نمایندگان نهادهای دولت طالبان، با همتایان ایرانی خود دیدار داشته‌اند و در مورد همکاری‌های دوجانبه مذاکره کرده‌اند.

متقی تصریح کرد که تیم‌های فنی دولت طالبان نیز در این سفر حضور دارند و در مورد همکاری‌های مشترک میان طالبان و جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های تجارت، اقتصاد، امنیت، و ترانزیت با مقامات ایرانی مذاکره کرده‌اند.

مولوی امیرخان متقی در این نوار صوتی از ملاقات با امیر عبداللهیان، وزیر خارجه دولت جمهوری اسلامی ایران، نیز خبر داد و گفت: «با وزیر خارجه ایران و نماینده ویژه رئیس جمهوری ایران در امور افغانستان نیز در مورد اوضاع سیاسی، همکاری‌های دو جانبه، مشکلات امنیتی، و موضوعات مختلف گفت‌وگوهای مثبتی داشتیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر خارجه طالبان ادعا کرد که تلاش‌ می‌شود تا افغانستان به عنوان نقطه اتصال آسیای جنوبی و آسیای مرکزی، نقش مهمی در توسعه اقتصاد کشورهای منطقه داشته باشد. به گفته مولوی امیرخان، ایران علاقه‌مند است از افغانستان به عنوان مسیر ترانزیت به آسیای میانه استفاده کند و این امر به نفع اقتصاد کشورهای منطقه، به ویژه ایران و افغانستان است.

مولوی امیرخان اظهار داشت که طالبان خواهان یک سیاست متوازن است و قصد دشمنی و ضدیت با هیچ کشوری ندارد. 

در همین حال، حافظ ضیا احمد، معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان، نیز با انتشار تصاویری از ملاقات مولوی امیرخان متقی و امیر عبداللهیان در توییتر، نوشت: «مولوی امیرخان متقی در ملاقات با وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، در مورد موضوعات مختلف، از جمله مسایل سیاسی، امنیتی، اقتصادی، و ترانزیت بحث‌های مثبتی انجام داد.»

همزمان با سفر وزیر خارجه طالبان در راس هیئتی متشکل از اعضای کابینه این گروه به تهران، گزارش‌هایی هم در مورد تلاش جمهوری اسلامی ایران برای زمینه‌سازی ملاقات میان امیرخان متقی و احمد مسعود منتشر شد. یک منبع آگاه به ایندیپندنت فارسی خبر داد که قرار است در حاشیه سفر هیئت طالبان به تهران، این گفت‌وگو انجام شود. صبغت‌الله احمدی، سخنگوی جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود، در توییتی احتمال دیدار احمد مسعود و امیر خان متقی را رد کرد و گفت: « هیچ ملاقاتی قرار نیست میان دو طرف صورت گیرد.»

هم‌زمان، برخی رسانه‌ها گزارش دادند که قرار است در جریان سفر هیئت طالبان به ایران، سفارت افغانستان در تهران به طالبان واگذار شود.  سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، واگذاری سفارت افغانستان در تهران را به طالبان رد کرد و گفت: «فعالیت دیپلماتیک سفارت افغانستان در تهران، همانند تمامی سفارت‌خانه‌های خارجی، در چارچوب اصول و قواعد تعریف شده کنوانسیون ۱۹۶۱ وین در خصوص روابط دیپلماتیک قرار دارد و هیچ‌گونه تغییر و تحولی خارج از آن ممکن نیست.»

عبدالقیوم سلیمانی که تا پیش از فروپاشی دولت پیشین افغانستان به عنوان مستشار در سفارت افغانستان در تهران حضور داشت، از چهار ماه پیش بدین‌سو، به عنوان «سرپرست» آن سفارت به‌کار مشغول است.