ائتلاف عربی: کشتی‌‌ربایی در سواحل یمن را سپاه پاسداران برنامه‌ریزی می‌کند

«کشتی ایرانی ساویز یک شناور نظامی با پوشش غیرنظامی است که تسلیحات و کارشناسان ایرانی را به بندر حدیده منتقل می‌کند»

به گفته مقام‌های ائتلاف کشتی‌های هدف حمله حوثی‌ها را سپاه پاسداران و حسن ایرلو انتخاب می‌کردند- Ahmed Yosri/ REUTERS

ائتلاف عربی با ارائه شواهدی شامل مجموعه‌ای عکس‌ و فیلم‌، اعلام کرد حملات حوثی‌های یمن، شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی، برای ربایش کشتی‌ها در دریای سرخ با برنامه‌ریزی سپاه پاسداران انجام شده است. 

ترکی المالکی، سخنگوی نیروهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی، روز شنبه، ۱۸ دی‌ماه، در نشستی خبری در ریاض، با اشاره به نظارت حسن ایرلو، سفیر پیشین ایران نزد حوثی‌های یمن، بر عملیات دزدی دریایی این شبه‌نظامیان، گفت: «کشتی‌های هدف حمله دزدی دریایی حوثی‌ها را سپاه پاسداران و حسن ایرلو انتخاب می‌کردند.»

حسن ایرلو، از فرماندهان نیروی قدس سپاه پاسداران و مرتبط با حزب‌الله لبنان بود که در مهر ۱۳۹۷، مخفیانه و به‌صورت قاچاقی وارد یمن شد و دولت قانونی یمن او را به‌عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران به رسمیت نشناخت. ایرلو اواخر آذرماه به درخواست حوثی‌ها پس از موافقت مقام‌های سعودی، با یک هواپیمای عراقی از صنعا خارج و سپس به گفته مقام‌های جمهوری اسلامی، برای درمان بیماری کرونا، به ایران منتقل شد. او چند روز بعد، ۳۰ آذرماه، درگذشت.

سخنگوی نیروهای ائتلاف، حملات حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران را نشان‌دهنده تهدید ایران برای کشتیرانی بین‌المللی دانست و افزود: «کشتی ایرانی ساویز یک شناور نظامی با پوشش غیرنظامی است که تسلیحات و کارشناسان ایرانی را به بندر حدیده منتقل می‌کند.»

او همچنین اعلام کرد که شبه‌نظامیان حوثی از سامانه موشکی «نور» که ساخت جمهوری اسلامی ایران است، برای «هدف قرار دادن کشتی‌های تجاری» استفاده می‌کنند.

 مالکی گفت: «شبه‌نظامیان حوثی با به آب انداختن یک‌صد قایق بمب‌گذاری‌شده در دریای سرخ و انجام عملیات‌های دزدی دریایی به نقض قوانین دریانوردی در آب‌های بین‌المللی ادامه داده‌اند.»

عبدالله الحبابی، مدیر عملیات نظامی نیروهای ائتلاف، نیز در این نشست اعلام کرد که ائتلاف «۱۳ مورد» تجاوز شبه‌نظامیان حوثی به کشتی‌های تجاری را ثبت و همچنین ۲۴۸ مین دریایی کارگذاری‌شده آن‌ها در دریای سرخ را خنثی کرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مالکی درباره حادثه‌ای که هفته گذشته برای کشتی «روابی» با پرچم امارات متحده عربی رخ داد، گفت این کشتی حامل کمک و تجهیزات پزشکی ضروری برای یمنی‌های آسیب‌دیده از طوفان در جزیره سقطرا بود و شبه‌نظامیان حوثی «برای حمله و ربودن آن در آب‌های بین‌المللی برنامه‌ریزی کرده بودند». آن‌ها روز دوشنبه، ۱۳ دی‌ماه، این کشتی را در دریای سرخ، در نزدیکی بندر حدیده که تحت کنترلشان قرار دارد، با ادعای حمل تجهیزات نظامی، به تصرف خود درآوردند.

در این نشست خبری، تصاویری نشان‌دهنده حملات حوثی‌ها به برخی کشتی‌های دیگر نیز به‌نمایش گذاشته شد، ازجمله حمله به شناور «رابغ۳» در جنوب دریای سرخ، نفتکش سعودی «بقیق» باز هم در دریای سرخ و  همچنین یک کشتی ترکیه‌ای که گندم حمل می‌کرد. 

ائتلاف همچنین ضمن افشای نام افراد دخیل در عملیات‌های دزدی دریایی حوثی‌ها در دریای سرخ، اعلام کرد رهبری این عملیات‌ها برعهده منصور السعدی، از فرماندهان حوثی‌ها، بود که نامش از سال گذشته در فهرست تحریم‌های وزارت خزانه‌داری ایالات متحده قرار گرفته است.  

مالکی گفت: «شبه‌نظامیان حوثی فرودگاه بین‌المللی صنعا و بندر حدیده را نظامی کرده و از آن‌ها برای هدف قرار‌دادن غیرنظامیان در عربستان سعودی و یمن و به‌عنوان انبار موشک‌های بالیستیک استفاده می‌کنند.»

سخنگوی ائتلاف عربی ضمن نمایش تصاویری از موشک‌های بالیستیک ایرانی در بندر حدیده یمن، گفت که این بندر محلی است که حوثی‌ها موشک‌های بالیستیک ساخت ایران را تحویل می‌گیرند و  است و قبل از انتقال به صنعا در تونل‌هایی نزدیک به شهر انبار می‌کنند.

مالکی گفت که ائتلاف مدتی است از استفاده نظامی حوثی‌ها از بنادر حدیده و صلیف  مطلع بوده، اما به‌خاطر منافع مردم یمن، هیچ اقدام نظامی علیه این مواضع صورت نداده است.

او افزود شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد شبه نظامیان از این دو بندر برای پرتاب موشک‌های بالیستیک به سمت اهداف ائتلاف و عربستان سعودی استفاده کرده‌اند. 

بنابر آنچه ائتلاف اعلام کرده است، حوثی‌ها از بندر حدیده به شلیک ۴۳۲ موشک بالیستیک اقدام کرده‌اند.

به گفته مالکی، شبه‌نظامیان حوثی به‌جز بندر حدیده، از بندر صلیف نیز برخی عملیات‌های نظامی خود را پیش می‌برند و از غیرنظامیان به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند. او به یک منطقه نظامی حوثی‌ها در نزدیکی بندر صلیف اشاره کرد که حوثی‌ها در آن‌جا قایق‌های بمب‌گذاری‌شده را در نزدیکی بندر آزمایش می‌کنند.

علاوه‌بر این، در نشست خبری روز شنبه شواهد و تصاویری در‌مورد به‌کارگیری کودک-سربازها در عملیات‌های شبه‌نظامیان حوثی ارائه شد.

سخنگوی ائتلاف حمایت از دولت مشروع یمن گفت: «با وجود افزایش تجاوزهای حوثی‌ها، کارزار عربستان سعودی برای حل بحران یمن و دستیابی به یک راه‌حل سیاسی ادامه خواهد داشت.»

ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی نزدیک به هفت سال است که در یمن در حمایت از دولت قانونی این کشور که مورد پذیرش جامعه بین‌المللی است، با شورشیان حوثی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران می‌جنگد.