فرمانده جدید عملیات آمریکا در خاورمیانه کیست؟

کورلای ۵۵ ساله طیف وسیعی از پرونده‌های امنیتی را در دست خواهد گرفت، ایران اصلی‌ترین پرونده سنتکام است

ژنرال مایکل کورلا، فرمانده یکی از یگان‌های دارای بزرگ‌ترین تجربه رزمی در ارتش ایالات متحده است- Centcom

روز جمعه ۱۷ دی‌ماه، جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، ژنرال مایکل کورلا، فرمانده یکی از یگان‌های دارای بزرگ‌ترین تجربه رزمی در ارتش ایالات متحده را برای رهبری عملیات ایالات متحده در خاورمیانه انتخاب کرد.

اگر سنا انتصاب کورلا را تایید کند، این ژنرال چترباز، فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده «سنتکام» را به عهده خواهد گرفت و جانشین ژنرال کنت مکنزی خواهد شد.

«سنتکام» هم‌اکنون بر عملیات نظامی در عراق، سوریه، افغانستان و یمن نظارت دارد .

مایکل کورلا کیست؟

ژنرال کورلا، ۵۵ ساله، در حال حاضر فرماندهی سپاه هجدهم هوابرد را برعهده دارد که در فورت براگ، کارولینای شمالی، بزرگ‌ترین بخش از نیروهای مداخله زمینی ایالات متحده را تشکیل می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کورلا فارغ‌التحصیل آکادمی نظامی وست پوینت است و در کوزوو، افغانستان و عراق جنگیده است و در سال ۲۰۰۵ در جریان حمله به موصل به شدت مجروح شد .

او همچنین مسئولیت‌هایی در ستاد کل ارتش ایالات متحده داشته است.

ارتش ایالات متحده در پنج فرماندهی جغرافیایی، مانند AFRICOM در آفریقا و Yucom برای اروپا، و همچنین بر اساس تخصص هایی مانند فرماندهی استراتژیک Stratcom مسئول تسلیحات هسته‌ای کشور یا Spacecom مسئول فضا، سازماندهی شده است .

فرمانده آینده سنتکام در شرایطی کار خود را آغاز خواهد کرد که چالش های خاورمیانه و منطقه گسترده‌تر هم شده است. خروج نظامی از عراق، تشکیل امارت اسلامی طالبان در افغانستان و تداوم جنگ یمن بحران‌های فوری هستند. تداوم تنش‌ها در سوریه و مقابله با تهدید نیروهای نیابتی سپاه پاسداران در منطقه چالش بزرگ سنتکام خواهد بود. همچنین ایران و بحران موشک‌های بالستیک و برنامه‌ هسته‌ایش دیگر پرونده مهم روی میز فرمانده آتی سنتکام خواهد بود.