هتلی در بالی استفاده از تلفن همراه را منع کرد

معنا و مشخصه ریور‌پول ایجاد محلی آرام و ساکت است که مهمانانمان در آن حقیقتا آرامش داشته باشند

کسانی که مشتاق‌اند از ریورپول عکس‌برداری کنند می‌توانند این کار را بین ساعت‌های ۷ تا ۹ صبح و ۵ تا ۷ بعدازظهر انجام دهند - canva

یک مرکز گردشگری در بالی، استفاده از تلفن همراه را در کنار یکی از استخرهایش ممنوع کرده است.

هتل و آبگرم «آیانا» در ساحل جنوبی جزیره تعطیلات اندونزی، ارسال پیامک و استفاده از شبکه‌های اجتماعی را در اطراف استخرش موسوم به «ریور‌پول» (River Pool) ممنوع کرده است.

در تارنمای این تفریحگاه آمده است: «معنا و مشخصه ریور‌پول ایجاد محلی آرام و ساکت است که مهمانانمان بتوانند حقیقتا آرام‌گرفته و «در لحظه باشند.» برای حصول اطمینان از این‌که ریورپول مامنی برای مهمانان باقی خواهد ماند، ما از ساعت ۹ بامداد تا ۵ بعدازظهر استفاده از تلفن همراه، دوربین عکس‌برداری، آی‌پد و هرگونه ابزار الکترونیکی را ممنوع می‌کنیم. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«بنابراین، قول می‌دهیم در طول اوقاتتان در کنار ریورپول هیچ پیامک، عکس و شبکه اجتماعی وجود نخواهد داشت – فقط شما، رویورپول و این لحظه.»    

این هتل برای مهمانانی که تحمل جدایی از ابزار الکترونیکی‌شان را ندارند، چهار استخر دیگر دارد که آن‌ها می‌توانند از میان آن‌ها انتخاب کنند. کسانی که سخت مشتاق‌اند از ریورپول عکس‌برداری کنند می‌توانند این کار را بین ساعت‌های ۷ تا ۹ صبح و ۵ تا ۷ بعدازظهر انجام دهند. 

این سیاست در گرماگرم گرایش فزاینده به خاموش کردن و سم‌زدایی دیجیتال اتخاذ شده است. 

اداره گردشگری وین اخیرا از یک کارزار جدید موسوم به «آنهشتگ» (Unhashtag) پرده برداشت که هدف آن ترغیب گردشگران به خاموش کردن شبکه‌های اجتماعی‌شان است.

تیتر این کارزار می‌گوید: «وین را ببنید نه #وین. از شهری که پشت عکس‌هایتان است لذت ببرید.»

آغاز این کارزار با رویدادی آغاز شد که در آن اثر معروف «کلیمت» [گوستاو] در کاخ بِلوِدِر با کپی آن عوض شد و سپس روی آن با یک هشتگ قرمز پوشانده و از واکنش گردشگران فیلم گرفته شد.

دیگر اماکنی که تلفن هوشمند را ممنوع کرده‌اند

موزه ریکس آمستردام

در سال ۲۰۱۵، موزه ریکس کارزاری بنام #استارت دراینگ (#Startdrawing)  به‌راه انداخت تا بازدیدکنندگان را ترغیب کند به‌جای عکس گرفتن از تابلوهای هنری سعی کنند آن‌ها را ترسیم کنند. 

این موزه حمل تلفن‌های همراه و دوربین‌های عکاسی را به‌کلی منع نکرد، اما با به نمایش گذاشتن تصویر یک دوربین بر بالای ورودی که روی آن ضربدر خورده بود، مردم را ترغیب کرد از دوربین‌هایشان استفاده نکنند.  

آبگرم اسکاندیناو، کانادا

این زنجیره چهارگانه آبگرم در کانادا حمل تلفن‌های هوشمند را منع نمی‌کند، اما با ارائه نکردن وای فای، به‌ملایمت مهمانان را از به‌روز کردن هر پنج دقیقه یک‌بار داستان‌های اینستاگرامشان کنار می‌کشد. اسکاندیناو همچنین یک آبگرم ساکت است – هیچ‌گونه سروصدایی در آن پذیرفته نیست که به معنی آن است که زنگ تلفن، نوای زنگ یا «هشدارها» آرامش کسی را برهم نمی‌زند.

کلیسای سیستین، واتیکان

کلیسای سیستین استفاده از تلفن همراه در داخل کلیسا را به‌کلی ممنوع کرده است. در تارنمای واتیکان آمده است: «موزه‌های واتیکان برای حصول اطمینان از این‌که بازدیدکنندگان بهترین [اوقات] را تجربه می‌کنند، استفاده از تلفن‌های همراه را در داخل نمایشگاه‌ها منع می‌کند. 

«از بازدیدکنندگان خواسته می‌شود زنگ تلفن‌های همراهشان را قطع کنند.»

«استفاده از تلفن همراه در کلیسای سیستین ممنوع است.»

پوُتی ژاردَن، فرانسه

این رستوران در سن گیِم لوُ‌دِزِر، واقع در سه‌ساعتی مارسی، به ضدیت با ابزار الکترونیکی مشهور است. از مشتریان رستوران قاطعانه خواسته می‌شود سر میز از استفاده از تلفن‌های همراهشان خودداری کنند. اگر به‌رغم این، مشتری با تلفن همراه در رستوران دیده شود، گارسون به او یک کارت زرد داده و سوتش را به صدا درمی‌آورد. با خلاف دوم، به مشتری یک کارت قرمز داده شده و از رستوران اخراج می‌شود.

(این مطلب اولین بار در سال ۲۰۱۸منتشر شده است)

© The Independent

بیشتر از سفر