وزیر خارجه فرانسه از پیشرفت در مذاکرات احیای برجام خبر داد

ژان ایو لودریان: ما در چند روز گذشته در یک جهت مثبت در حرکت بوده‌ایم اما مسئله زمان است

Bertrand Guay/Pool via REUTERS/File Photo

وزیر امور خارجه فرانسه روز جمعه اعلام کرد که با وجود تنگنای زمانی در مذاکرات جاری با جمهوری اسلامی ایران در وین برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، در این مذاکرات پیشرفت‌هایی حاصل شده است.

به گزارش رویترز، ژان ایو لودریان به تلویزیون بی‌اف‌ام و رادیو آرام‌سی گفت: «من همچنان معتقدم می‌توانیم به توافق دست یابیم. در چند روز گذشته، پیشرفت‌های کوچکی حاصل شده است.»

او اضافه کرد: «ما در چند روز گذشته در یک جهت مثبت در حرکت بوده‌ایم اما مسئله زمان است؛ چون اگر سریع به یک توافق نرسیم، چیزی برای مذاکره باقی نخواهد ماند.»

مذاکرات غیرمستقیم جمهوری اسلامی ایران و آمریکا برای احیای برجام از آوریل ۲۰۲۱ آغاز شد و با هماهنگی اتحادیه اروپا و حضور سایر اعضای باقیمانده در آن،همچنان در هتل کوبورگ وین ادامه دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته رویترز، دیپلمات‌های غربی اشاره کرده‌اند که اختلاف‌های اساسی سر موضوع‌های اصلی هنوز حل نشده‌اند، اما امیدوارند تا که پایان ژانویه یا اوایل فوریه، در این گفت‌وگوها تحولی رخ دهد.

یکی از نشانه‌های مثبت در هفته جاری بروز کرد؛ وقتی که معاون وزیر خارجه کره جنوبی به وین وارد شد تا با مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، آمریکا و دیگر طرف‌ها، درباره احتمال آزادسازی دارایی‌های مسدود شده جمهوری اسلامی ایران در آن کشور آسیایی گفت‌وگو کند.

حدود هفت میلیارد دلار از دارایی‌های ارزی جمهوری اسلامی ایران در کره جنوبی، به دلیل تحریم‌های ایالات متحده، توقیف شده‌اند و تنها واشنگتن است که می‌تواند درباره آزادسازی این پول‌ها تصمیم‌گیری کند.

جمهوری اسلامی ایران لغو تحریم‌ها را پیش‌شرط بازگشت به تعهدات خود در برجام عنوان کرده است، اما آمریکا می‌گوید که برای این کار، ابتدا جمهوری اسلامی ایران باید به‌طور کامل از تعهدات خود پیروی کند.

همین اختلاف موضوع اصلی مذاکرات بوده و در این مدت درباره براوردن این دو خواسته به‌طور هم‌زمان و گام‌به‌گام گفت‌وگو شده است. دور هشتم مذاکرات در حال حاضر در جریان است.