بریتانیا جزئیات طرح پذیرش ۲۰ هزار افغان را اعلام کرد

همکاران بریتانیا، خبرنگاران، فعالان مدنی، زنان و اقلیت‌ها در اولویت پذیرش قرار دارند

انتقال ۲۰ هزار مهاجر افغان به مرور و در پنج سال آینده صورت خواهد گرفت‌ـ DOMINIC LIPINSKI/ AFP

«بریتانیا همیشه با کسانی که از آزار و شکنجه گریخته‌اند، سخاوتمند بوده است.»

این نخستین جمله ویکتوریا اتکینز، وزیر اسکان مجدد افغان‌ها در دولت بوریس جانسون، بود که در گزارشی خطاب به مجلس عوام این کشور ایراد کرد.

او دیروز در مورد جزئیات طرح انتقال ۲۰هزار افغان دیگر که در پنج سال آینده صورت خواهد گرفت، به مجلس گزارش داد. به نقل از وب‌سایت رسمی دولت بریتانیا، خانم اتکینز در این گزارش گفت: «در ماه اوت گذشته، با وخامت سریع و خطرناک وضعیت در افغانستان، ما با سرعت زیاد تلاش کردیم تا ۱۵ هزارنفر را به بریتانیا منتقل کنیم و به آن‌ها پناهگاه و حمایت فوری بدهیم که این تخلیه پس از آمریکا بیشترین تعداد افغان را پوشش داد.» 

او همچنین گفت: «برای تخلیه افراد دو اولویت داشتیم، نجات جان شمار بیشتری از افغان‌ها و حفظ امنیت عمومی بریتانیا.»

به گفته وزیر اسکان مجدد افغان‌ها، در میان ۱۵هزار تنی که از افغانستان انتقال داده شدند افرادی بودند که با نیروهای بریتانیایی همکاری می‌کردند، یا افراد در معرض خطر بودند و یا شهروندان بریتانیایی بودند که اعضای خانواده‌‌شان در افغانستان زندگی می‌کردند.

او گفت: «پس از آن نیز ما ۱۵۰۰ تن دیگر را از افغانستان خارج کردیم که قاضی‌های زن، مدافعان حقوق بشر و دگرباشان را شامل می‌شوند.»

خانم اتکینز گفت: «می‌خواهم با خوشحالی مژده بدهم که امروز طرح انتقال ۲۰ هزار شهروند افغان دیگر را نیز به‌صورت رسمی آغاز می‌کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس طرح دولت بریتانیا، اولویت اسکان مجدد در قدم نخست به افرادی تعلق می‌گیرد که در حال حاضر به بریتانیا رسیده‌اند. این عده فعالان حقوق زنان، روزنامه نگاران، دادستان‌ها و خانواده اتباع بریتانیایی را شامل می‌شود که در افغانستان زندگی می‌کردند.

پس از آن، به دو گروه دیگر امکان اسکان در بریتانیا داده خواهد شد. نخست افرادی که کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور مهاجران  معرفی می‌‌کند و در حال حاضر، خارج از افغانستان هستند. این افراد از بهار امسال به بریتانیا منتقل خواهند شد و مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

برنامه اسکان مجدد افغان‌ها بر اساس معرفی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور مهاجران در سال آینده میلادی نیز ادامه خواهد یافت.

گروه بعدی افرادی‌اند که به بریتانیا و جامعه جهانی در افغانستان کمک کرده‌اند. هم‌زمان، افراد در معرض خطر و آسیب‌پذیر مانند زنان، دختران و گروه‌های اقلیت نیز در این چهارچوب قرار می‌گیرند.

وزیر اسکان مجدد افغان‌ها در دولت بریتانیا گفت آنان تلاش خواهند کرد تا طیف گسترده‌تری از افغان‌هایی را که در معرض آسیب قرار دارند، مشمول طرح اسکان مجدد بسازند، اما ظرفیت بریتانیا برای پذیرش افغان‌ها نامحدود نیست و آنان از کشورهای دیگر جهان نیز می‌خواهند تا مانند بریتانیا در طرح اسکان مجدد افغان‌ها سهیم شوند.

او افزود با استفاده از ریاست برتانیا بر گروه هفت، دولت این کشور تلاش خواهد کرد تا در هماهنگی با این کشورها زمینه کمک به افغان‌ها بیشتر شود.

خانم اتکینز گفت در کنار برنامه اسکان مجدد، دولت این کشور طرح کمک به مردم افغانستان را نیز دو برابر کرده است و حدود ۲۸۶ میلیون پوند به کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان اختصاص یافته است.

بر اساس گزارشی که وزیر اسکان مجدد افغان‌ها در مجلس عوام این کشور ارائه کرد، طرح دولت این کشور برای ۱۲ هزار افغان فراهم‌سازی پناهگاه فوری، غذا، مراقبت‌های بهداشتی و خدمات آموزشی است. همچنین، ۴ هزار افغان تاکنون اسکان یافته‌اند و به خانه‌های جدید خود نقل مکان کرده‌اند. وزیر اسکان مجدد افغان ها می‌گوید طرح حمایت همه‌جانبه دولت برای خودکفایی افغان‌ها در بریتانیا از اولویت اشتغال آغاز می‌شود تا افغان‌ها بتوانند زودتر به خودکفایی برسند.

طرح پذیرش ۲۰ هزار افغان در بریتانیا در حالی آغاز می‌شود که هزاران شهروند افغانستان در حال حاضر در اردوگاه‌های موقت در کشورهای حوزه خلیج فارس و اروپایی شرقی در وضعیت بلاتکلیفی به سر می‌برند. آنان می‌گویند تداوم حضور آنان در اردوگاه‌ها باعث ایجاد مشکلات روحی و روانی در آنان شده است و از کشورهای حامی طرح تخلیه می‌خواهند هرچه زودتر برای خروج آن‌ها از این وضعیت اقدام کنند.