هشدار درباره آلودگی انگلی گوشت مرغ در ایران

آلودگی به این انگل در زنان باردار ممکن است به سقط یا عقب‌ماندگی جنین منجر شود

میزان آلودگی به انگل توکسوپلاسما گوندی در اصفهان ۴۳ درصد، در اردبیل ۱۸ درصد در استان گیلان ۶۶ درصد و در زاهدان ۲۲ درصد است-عکس از اقتصاد‌نیوز

یافته‌های محققان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نشان می‌دهد که درصد قابل‌توجهی از مرغ‌ها و خروس‌های صنعتی و خانگی به انگل «توکسوپلاسما گوندی» آلوده‌اند و به ‌احتمال ‌زیاد گوشت آن‌ها حاوی کیست نسجی است که در صورت طبخ نشدن صحیح می‌تواند به‌راحتی بدن انسان را آلوده کند.
تیم پنج‌نفره محققان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، برای بررسی میزان آلودگی مرغ و خروس‌های صنعتی و خانگی، خون لخته شده سه گروه ماکیان پرورش خانگی، گوشتی و تخم‌گذار صنعتی را جمع‌آوری کرده و بر روی آن‌ها، آزمایش سرولوژی انجام دادند تا حضور یا عدم حضور انگل توکسوپلاسما گوندی را تشخیص دهند.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، نتایج بررسی‌ها حاکی از آن بود که درصد قابل‌توجهی از ماکیان خانگی و صنعتی به انگل آلوده توکسوپلاسما گوندی بودند.
نادر پسته‌چیان، استاد و پژوهشگر گروه انگل‌شناسی و قارچ‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه درباره آلوده بودن گوشت ماکیان به انگل «نگرانی‌های جدی» وجود دارد، تاکید کرد که باید اقدام‌های پیشگیرانه‌ای برای تهیه غذاهای بی‌خطر از گوشت ماکیان انجام شود و در تولید و مصرف غذاهای آماده و نیمه‌آماده این محصولات دقت کافی به کار برده شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


او همچنین درباره خطر آلودگی مرغ‌های خانگی نیز گفت: «مرغ‌های بومی به‌طورمعمول در منزل و یا در مکان‌های فاقد نظارت سازمان دامپزشکی کشتار می‌شوند و بافت‌های غیر مصرفی مانند امعاواحشای آن‌ها، اغلب در محیط رها و یا به‌صورت غیربهداشتی دفع می‌شوند؛ بنابراین عدم اطلاع و آگاهی مردم و پرسنل مرغداری‌ها و کشتارها و عدم نظارت سازمان دامپزشکی بخصوص روی مرغداری‌های سنتی و در منازل و همچنین تماس ماکیان با سایر پرندگان در محیط باز موجب انتشار این انگل می‌شود.»
توکسوپلاسما گوندی (Toxoplasma gondii) یک انگل تک‌یاخته‌ای درون‌سلولی است که بیشتر در بدن گربه‌ها یافت می‌شود اما می‌تواند پستانداران، مهره‌داران و پرندگان را نیز آلوده کند. خطر آلودگی به این انگل برای زنان باردار بیشتر از دیگران است و ممکن است به سقط یا عقب‌ماندگی جنین منجر شود.
انگل توکسوپلاسما گوندی در بدن بسیاری از افراد به‌صورت مزمن وجود دارد ولی در افرادی که سیستم ایمنی بدن آنان ضعیف است عوارض جدی ایجاد می‌کند.
پیش‌ازاین نتایج مطالعات یک گروه تحقیقی دیگر نیز در دانشگاه شهرکرد نشان داده بود که ۲۶ درصد شیرهای خام عرضه‌شده در بازار به این انگل آلوده‌ بودند. این پژوهش در چهار استان اصفهان، چهارمحال و بختیاری، فارس و خوزستان انجام شد و یافته‌های آن حاکی از آن بود که بالاترین میزان آلودگی به ترتیب در نمونه‌های شیر گوسفند (هشت درصد) و پس‌ازآن در شیر بز (۷.۵ درصد)، شیر گاو (پنج درصد)، شیر شتر (۴.۴۴ درصد) و شیر گاومیش (۴.۲۸ درصد) بوده است.
پیش‌تر بهادر حاج‌محمدی، استاد دانشگاه علوم پزشکی یزد، گفته بود میزان آلودگی به انگل توکسوپلاسما گوندی در اصفهان ۴۳ درصد، در اردبیل ۱۸ درصد در استان گیلان ۶۶ درصد و در زاهدان ۲۲ درصد است.
حاج‌محمدی با بیان اینکه انگل مذکور می‌تواند به افزایش تولید «دوپامین» منجر شود، این انگل را از عوامل افزایش میزان تصادفات ایران دانسته و گفته بود: «افزایش میزان تولید دوپامین، تغییراتی در رفتار و روحیه فرد ایجاد می‌کند به‌گونه‌ای که حضور این کیست در مغز سبب می‌شود راننده در مواجهه با موانع حین رانندگی، کندتر از حد معمول واکنش نشان دهد و قادر به توقف به‌موقع خودرو نباشد که این امر درنهایت منجر به بروز تصادف می‌شود.»