دونالد ترامپ سخنرانی بایدن را «تئاتر سیاسی» خواند

بایدن در سالگرد حمله به کنگره: نمی‌گذاریم کسی به گلوی دموکراسی خنجر فرو کند

دونالد ترامپ سخنرانی امروز جو بایدن را یک «تئاتر سیاسی» برای منحرف کردن توجهات از «ناکامی» توصیف کرد-Greg Nash-Pool/Getty Images/AFP

جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده روز پنجشنبه به مناسبت نخستین سالگرد حمله گروهی از هواداران دونالد ترامپ به کنگره آمریکا گفت، برای نخستین بار در تاریخ ما یک رئیس جمهوری تلاش کرد از انتقال مسالمت‌آمیز قدرت جلوگیری کند. همزمان سناتور جمهوری‌خواه لیندزی گراهام حمله سال گذشته را غیرقابل باور دانست و دونالد ترامپ سخنرانی بایدن را «تئاتر سیاسی» خواند.

در ششم ژانویه ۲۰۲۱ و همزمان با نشست مشترک اعضای مجلس نمایندگان و سنا برای تایید نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر ۲۰۲۰ که جو بایدن نامزد حزب دموکرات و رقیب دونالد ترامپ رئیس جمهوری وقت از حزب جمهوری‌خواه پیروز آن اعلام شد، گروهی از هواداران ترامپ به کنگره حمله کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای بایدن که در سخنرانی خود از محل کنگره که به‌طور مستقیم از رسانه‌ها پخش شد، گفت سال گذشته در این روز «دموکراسی هدف حمله قرار گرفت» و افزود، ما و شما و همه دنیا با چشمان خود دیدیم چه اتفاقی افتاد، و در کشاکش آمریکا و جهان بین دموکراسی و استبداد، ما مردم آمریکا پایداری کردیم و چیره شدیم.

وی با انتقاد از ترامپ و این که سعی داشت با «دروغ» در قدرت بماند گفت، هرگز به کسی اجازه نمی‌دهد خنجری به گلوی دموکراسی فرو کند و گفت ما باید در مورد آن که چه چیزی حقیقت است و چه چیزی دروغ کاملا شفاف باشیم و افزود، «رئیس جمهوری سابق ایالات متحده آمریکا توری از دروغ را درباره انتخابات ۲۰۲۰ گستراند.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دونالد ترامپ نیز که پس از انتخابات ادعای تقلب در رأی‌گیری را مطرح کرده بود و حاضر نشده بود شکست را بپذیرد و ظاهرا همچنان نیز بر ادعای خود پافشاری می‌کند، سخنرانی امروز جو بایدن را یک «تئاتر سیاسی» برای منحرف کردن توجهات از «ناکامی» توصیف کرد.

سناتور ارشد جمهوری‌خواه، لیندزی گراهام، در پیامی در توئیتر نوشت: من هنوز نمی‌توانم باور کنم که اوباش توانستند کنگره ایالات متحده را در چنان لحظه مهمی- تایید انتخابات ریاست جمهوری – تسخیر کنند. می‌توانست برای تروریست‌ها خیلی آسان باشد که در این اعتراضات خودشان را جا کنند و باعث ویرانی بیشتری شوند.