تشخیص سرطان در بیماران بی‌علامت با آزمایش خون جدید

این روش به تشخیص زودهنگام سرطان در افراد بدون نشانه‌های خاص مانند کاهش وزن یا خستگی مفرط کمک می‌کند

تشخیص زودهنگام سرطان می‌تواند به معنای راحت‌تر درمان شدن بیماری باشد‌-pexels

دانشمندان برای تشخیص زودهنگام سرطان در افراد بدون نشانه‌های خاص مانند کاهش وزن یا خستگی مفرط ازمایش خون جدیدی یافتند

این آزمایش که دانشمندان آکسفورد آن را ابداع کرده‌اند، به شناسایی زودهنگام سرطان کمک می‌کند و با استفاده از فناوری موسوم به تشدید مغناطیسی هسته‌ای (NMR)، با نمایان کردن سلول‌های خون بیمار نشان می‌دهد که آیا بیماری پخش‌ شده است یا نه.

تشخیص زودهنگام سرطان با نتایج بهتر برای بیمار ارتباط مستقیم دارد و می‌تواند به این معنا باشد که بیماری راحت‌تر درمان می‌شود، اما این امر برای کسانی که نشانه خاصی از بیماری ندارند سخت است.

دکتر جیمز لارکن، از دانشگاه آکسفورد، در این پژوهش مشارکت داشته است و به گاردین گفت: «مشکلی که ما درگذشته داشتیم این بود که آیا سرطان دارند، سرطان مدام در حال پخش شدن است و وقتی برمی‌گردند سرطان اغلب کاملا پیشرفت کرده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در ادامه افزود: «می‌توان گفت ده‌ها هزار بیمار در سراسر بریتانیا وجود دارند. امیدواریم بتوانیم این بیماران را وقتی به دکتر عمومی مراجعه می‌کنند تشخیص دهیم تا بی‌درنگ آن‌ها را پیش متخصص بفرستیم.»

«لحظه‌ای که می‌توانید به بیمار بگویید شما سرطان دارید، انگیزه‌ای قوی فراهم می‌شود تا بیمار را برای بررسی تصویری بفرستید و ببینید آیا می‌توانید آن سرطان را پیدا کنید.»

این آزمایش با استفاده از فناوری ان‌ام‌آر، میزان مولکول‌های خون به نام متابولیت‌ها را نشان می‌دهد که در افراد سالم با کسانی که سرطان موضعی یا پیشرفته دارند متفاوت است.

در تحقیقی که در مجله پژوهش‌های بالینی سرطان (Clinical Cancer Research) منتشر شد، دکتر لارکن و دیگر دانشمندان ۳۰۰ نمونه از بیماران بدون نشانه خاص سرطان مثل خستگی مفرط یا کاهش بی‌دلیل وزن را بررسی کردند و دریافتند که آزمایش ابداعی‌شان سرطان را در ۱۹ نفر از ۲۰ بیمار مشخص کرد.

این آزمایش همچنین قادر بود با دقت ۹۴ درصدی مشخص کند آیا بیماران دچار سرطان موضعی‌اند یا سرطان در بدن آن‌ها پخش‌ شده است و اولین آزمایشی بود که می‌توانست بدون اطلاع از اینکه بیمار چه نوع غده‌ای دارد این موضوع را تشخیص دهد.

دکتر لارکن گفت: «چنین اطلاعاتی روند درمان بیمار را تغییر می‌دهد.»

درمان‌های متفاوت سرطان شیمی‌درمانی، ایمنی‌در‌مانی یا جراحی را شامل می‌شود، اما همه آن‌ها عوارض جانبی احتمالی خاص خود را دارند.

دکتر لارکن افزود: «ما نمی‌خواهیم آن‌ها را برای همه تجویز کنیم، اما بیمارانی در جامعه هستند که چنانچه بتوانید به‌موقع تشخیص بدهید، کاملا به نفعشان کار کرده‌اید.»

از آن گذشته، دقت این آزمایش باید در مورد ۳۰۰۰ بیمار سرطانی بدون نشانه خاص تایید شود که دکتر لارکن امیدوار است این اتفاق تا سال ۲۰۲۴ محقق شود.

 

© The Independent

بیشتر از بهداشت و درمان