جنگ سایه بین ایران و آمریکا در عراق و سوریه

حملات شبیه نظامیان وابسته به ایران به منافع ایالات متحده می تواند منجر به ایجاد درگیری مستقیم بین تهران و واشنگتن شود

ایالات متحده گفته است که به عملیات جنگی در عراق پایان داده است اما همچنان هزاران نیرو در این کشور دارد- AFP

طی روزهای گذشته، شبیه نظامیان وابسته به ایران با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین و راکت سه بار تأسیسات آمریکایی در عراق را هدف قرار دادند. این حملات مصادف بود با سالگرد کشته‌شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران که در یک حمله هوایی آمریکا در دی‌ماه ۱۳۹۸ کشته شد. اقدامی که دو کشور را در آستانه جنگ قرار داد.

به نوشته جروزالم پست، از آن رویداد تاکنون تنها یک حرکت نادرست می‌تواند منجر به خسارتی بزرگ شود و جنگ سایه بین ایالات متحده و ایران را آشکار کند. با توجه به اینکه گروه‌های طرفدار ایران در سوریه آمریکا و اسرائیل را دشمن می‌دانند، این موضوع احتمالاً منجر به درگیری در سوریه می‌شود و حتی اسرائیل را نیز تحت‌تأثیر قرار خواهد داد.  

طی چند روز گذشته، به نظر می‌رسید که گروه‌های طرفدار ایران از هواپیماهای بدون سرنشین برای حمله به نیروهای آمریکایی استفاده کنند. ایالات متحده هم در مقابل تجهیزات ضد پهپاد را در بغداد، اربیل و پایگاه عین‌الاسد نصب کرد. در ویدئویی که پس از حمله چهارم ژانویه به پایگاه الاسد منتشر شد، آنچه که تجهیزات ضد پهپاد نامیده می‌شود، قابل مشاهده است. همین پایگاه در ژانویه ۲۰۲۰ و پس از آنکه آمریکا قاسم سلیمانی را کشت، مورد حمله موشکی بالستیک ایران قرار گرفت. اما دو پهپادی که در چهارم ژانویه به سمت پایگاه نیروهای آمریکایی حرکت کردند، با ترکیبی از شلیک موشک و مسلسل و سیستمی به نام C-RAM هدف قرار گرفتند.

البته برای نیروهای آمریکایی شرایط در سوریه و عراق فرق دارد. توجه به این نکته ضروری است که از اواخر سال ۲۰۱۹، ایالات متحده به حملات در عراق، با حمله به گروه‌های حامی ایران در سوریه پاسخ داد. این کار به این دلیل صورت گرفته است که ائتلاف به رهبری ایالات متحده  هر کاری که می‌خواهد را می تواند در سوریه انجام دهد و رژیم سوریه نمی‌تواند از ایالات متحده بخواهد که آنجا را ترک کند. اما وضعیت آمریکا در عراق، نامطمئن‌تر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طرفداران ایران در مجلس عراق خواستار خروج آمریکا از این کشور هستند. ایالات متحده گفته است که به عملیات جنگی پایان داده است اما همچنان هزاران نیرو در عراق دارد. افرادی که در مجلس عراق مخالف ایالات متحده هستند، اغلب با شبه نظامیان طرفدار ایران در عراق مرتبط هستند. نیروهایی که با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ارتباط مستقیم دارند. از سوی دیگر، ایالات متحده نمی‌خواهد به حملات در عراق پاسخ دهد و باعث تلفات انسانی شود.

حملات هوایی ایالات متحده در سال ۲۰۱۹ که در واکنش به اقدامات شبه نظامیان طرفدار ایران انجام شد، منجر به حمله به سفارت آمریکا در بغداد شد. پس از آن ایالات متحده با کشتن سلیمانی و ابومهدی المهندس، به این حملات پاسخ داد. ادامه این چرخه ما را به جایی که اکنون هستیم هدایت کرده است.

این روزها نیز حملات متقابلی بین دو طرف در جریان است. اکنون، درگیری سایه‌ای که از بغداد تا حملات به ایالات متحده در پادگان تنف در سوریه را در بر می‌گیرد، در حال افزایش است و خطر گسترش بیشتر را دارد. این می‌تواند بر اسرائیل نیز تأثیر بگذارد زیرا گزارش‌های خارجی در گذشته اعلام کرده بودند که گروه‌های طرفدار ایران در پاسخ به حملات هوایی اسرائیل، پایگاه تنف سوریه که نیروهای آمریکایی در آن حضور دارند را هدف قرار دادند. این کار می‌تواند بر مذاکرات هسته‌ای در وین نیز تأثیر بگذارد.

بیشتر از جهان