سخنگوی پنتاگون: حمله‌ها مشابه عملیات شبه‌نظامیان ایران در گذشته است

جان کربی گفت، پنتاگون برای افزایش حمله‌‌ها علیه منافعش در منطقه آماده بود

جان کربی گفت حمله‌های اخیر به‌طور حتم می‌تواند با سالگرد مرگ سلیمانی مرتبط باشد-Drew Angerer / Getty Images via AFP

جان کربی، سخنگوی پنتاگون درباره حمله‌های راکتی چند روز گذشته به پایگاه‌های آمریکا در منطقه گفت: «دانستن منشا این حمله‌ها با قاطعیت دشوار است اما به طور حتم این حمله‌ها می‌تواند با سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی مرتبط باشد.» او افزود: «این حمله‌‌ها به طور حتم می‌تواند با تغییر ماموریت در عراق نیز مرتبط باشد.»

به گزارش سی‌ان‌ان، کربی در ادامه گفت: «واقعیت این است که نمی‌توانیم با اطمینان بگوییم اما برای احتمال افزایش حمله‌ها در پایان ماه دسامبر آماده بودیم.»

او در کنفرانس خبری روز چهارشنبه گفت که حمله‌ها مشابه حمله‌هایی است که در ماه‌ها و سال‌های اخیر از سوی شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی انجام شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بامداد چهارشنبه نیروهای ائتلاف به هشت دور حمله شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران در شرق سوریه و نزدیک مرز عراق پاسخ دادند.

در حالی که حمله‌ها به روستای سبز تلفات انسانی نداشت، خسارت‌های جزئی به بار آورد.

در روز چهارشنبه شبه‌نظامیان در حمله‌های جداگانه پایگاه‌های نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه را هدف گرفتند. این حمله‌ها در ادامه حمله‌هایی بود که از روز دوشنبه در سالگرد مرگ قاسم سلیمانی شدت گفت. فرمانده سابق نیروی قدس سیزدهم دی‌ماه ۱۳۹۸ در حمله پهپادی نیروهای آمریکایی در عراق کشته شد. از آن پس مقامات عالی جمهوری اسلامی از جمله علی خامنه‌ای، رهبر آن، وعده انتقامی «سخت» را داده‌اند. اسماعیل قاآنی، جانشین سلیمانی هم ادعا کرد که جمهوری اسلامی به «سبک خود» انتقام می‌گیرد.

با این حال حمله‌های موشکی سپاه به پایگاه عین‌الاسد پنج روز پس از کشته شدن سلیمانی با هماهنگی قبلی ایجاد شد. نیروهای آمریکایی در زمان انجام این حمله‌ها به پناهگاه رفته بودند.

حمله‌های اخیر در دومین سالگرد مرگ سلیمانی هم کشته و زخمی برجا نگذاشته است. روز چهارشنبه دست‌کم پنج راکت به خارج از پایگاه الاسد برخورد کرد.

حمله‌های گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران در عراق و سوریه در حالی شدت گرفته است که مذاکرات ایران و آمریکا در وین برای احیای توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها جریان دارد.

بیشتر از جهان