افزایش ۶۴ درصدی اجاره مسکن در یک سال 

بنا بر مصوبه ستاد ملی کرونا، سقف مجاز افزایش نرخ اجاره‌بها ۲۵ درصد بود 

نرخ اجاره‌بهای مسکن در یک سال منتهی به آذر ۱۴۰۰ بیش از دو برابر بیشتر شده است - عصر ایران

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ اجاره‌بهای مسکن در پاییز ۱۴۰۰ نسبت به فصل مشابه سال قبل، نزدیک به ۶۴ درصد افزایش یافته است. بنا بر این گزارش، نرخ اجاره‌بهای مسکن در فصل پاییز نسبت به تابستان، نیز ۲۳ درصد بیشتر شده است. این گزارش نشان می‌دهد که اجاره‌بهای مسکن در آبان ۱۴۰۰، نسبت به ماه مشابه سال قبل بیش از ۵۱ درصد رشد کرده که این رقم بالاترین میزان رشد اجاره‌بهای مسکن از فروردین ۱۳۹۳ تاکنون است. 

بانک مرکزی ایران هم به تازگی اعلام کرد که نرخ اجاره‌بهای مسکن در آبان۱۴۰۰ نسبت به ماه مشابه سال قبل، حدود ۵۲ درصد بیشتر شده است. این گزارش، میانگین رشد سالیانه نرخ‌اجاره‌بهای مسکن در کل ایران را نزدیک ۵۵ درصد اعلام کرد. 

تازه‌ترین گزارش‌های بانک مرکزی و مرکز آمار ایران حاکی از آن است که نرخ اجاره‌بهای مسکن در یک سال منتهی به آذر ۱۴۰۰ بیش از دو برابر بیشتر شده است؛ با این حال بررسی قیمت‌های روز بازار رقمی بیش از این را نشان می‌دهد. به گزارش خبرگزاری رکنا، اجاره مسکن در برخی موارد در کلان‌شهرها، بیش از ۷۰ درصد بالا رفته و نرخ اجاره ویلا نیز بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افزایش ۵۰ تا ۷۰ درصدی اجاره‌بهای مسکن در کلان‌شهرها در حالی است که بنا بر مصوبه ستاد ملی کرونا سقف مجاز افزایش نرخ اجاره مسکن تا ۲۵ درصد اعلام شده است. با این حال، هم‌زمان با شروع فصل‌ جابه‌جایی‌ها، گزارش‌های متعددی منتشر شد مبنی بر اینکه مصوبه ستاد ملی کرونا ضمانت اجرایی ندارد و صاحب‌خانه‌ها متناسب با افزایش قیمت‌ کالاها و نرخ تورم، اجاره‌ها را افزایش داده‌اند. 

در گزارش بانک مرکزی ایران نیز آمده بود: «تورم ماهانه در آبان ۱۴۰۰ نسبتا بالا بود و عامل اصلی تورم این ماه نیز همچون روند چند ماه اخیر، با افزایش نسبتا بالای ارزش اجاره مسکن ارتباط داشت.» 

بر اساس اعلام وزارت مسکن و شهرسازی، بیش از ۶۴ درصد درآمد خانوارها در شهرهای بزرگ ایران برای پرداخت اجاره‌ مسکن صرف می‌شود. در تابستان ۱۴۰۰، هم‌زمان با رشد سرسام‌آور نرخ اجاره، گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه برخی خانواده‌ها واحدهای آپارتمانی را اشتراکی اجاره می‌کنند.  مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در گزارشی از مهاجرت خانواده اجاره‌نشین به حاشیه شهرها و سکونتگاه‌های غیررسمی خبر داد. برخی مشاوران املاک در تهران هم خبر دادند که هم‌زمان با افزایش اجاره‌‌بها، بسیاری از خانواده‌ها به حاشیه شهر کوچ کرده‌اند. مقصد ساکنان شرق تهران مناطق حاشیه‌ای مثل بومهن و پردیس و مقصد ساکنان غرب پایتخت نیز مناطقی مثل وردآورد و اطراف کرج بوده است.

افزایش بی‌رویه اجاره‌بهای مسکن در حالی است که میزان درآمد و دستمزد افراد در ایران هنوز هیچ تغییری نکرده است.

بیشتر از اقتصاد