آمادگی روسیه برای رهبری عملیات نظامی علیه داعش در بادیه سوریه

جنگنده‌های روسی، حدود ۱۰ حمله به پناهگاه‌های صحرای رصافه در شمال شرق رقه انجام دادند

انتظار می‌رود افسران روسی بر عملیات نظامی که قرار است مواضع داعش در عمق صحرا را هدف قرار ‌دهد، نظارت کنند - Delil SOULEIMAN / AFP

روزنامه الشرق‌الاوسط در گزارشی که به‌تازگی منتشر شده است، از آمادگی برای آغاز عملیات نظامی علیه پناهگاه‌های داعش در بادیه سوریه خبر داده است. بر اساس این گزارش صدها تن از نیروهای ارتش سوریه و جنگجویان وابسته به تیپ فلسطینی «القدس» به پالمیرا در حومه شرقی استان حمص رسیده‌اند.

با ورود نیروهای کمکی به منطقه، تعداد حمله‌های هوایی روسیه به نقاطی در اطراف شهر رقه که ممکن است داعش به‌عنوان پناهگاه از آن‌ها استفاده کند نیز افزایش‌یافته است. البته، انتظار می‌رود افسران روسی بر عملیات نظامی که قرار است مواضع داعش در عمق صحرا را هدف قرار ‌دهد، نظارت کنند.

در همین حال، دیده‌بان حقوق بشر سوریه در گزارشی اعلام کرد که جنگنده‌های روسی در نخستین ساعات بامداد روز شنبه، اول ژانويه ۲۰۲۲، حدود ۱۰ حمله به پناهگاه‌های صحرای رصافه در شمال شرق رقه که جنگجویان داعش در آن‌ها مخفی شده‌اند، انجام دادند، اما تاکنون هیچ اطلاعی از میزان تلفات ناشی از این حمله در دست نیست.

در این گزارش آمده است که صبح روز جمعه، ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱، نیروهای کمکی مشترک «سپاه پنجم» و «تیپ القدس» که شامل صدها سرباز، خودروی زرهی و تانک بود، به دستور روسیه از دیرالزور خارج شدند و به سمت منطقه پالمیرا در حومه شرقی حمص حرکت کردند. علاوه بر این‌که ۸ بالگرد جنگی روسی از پایگاه روسی حمیمیم در استان لاذقیه وارد فرودگاه نظامی پالمیرا شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیده‌بان حقوق بشر سوریه در این گزارش افزوده است که «افسران روسی می‌خواهند نیروهای وفادار به خود از سپاه پنجم و تیپ القدس را به‌جای شبه‌نظامیان وابسته به رژیم ایران که حضور گسترده‌ای در شهر پالمیرا و صحرای آن دارند مستقر کنند». همچنان نیروهای روسیه قصد دارند عملیات نظامی گسترده‌ای را تحت نظارت مستقیم افسران روسی برای جست‌وجو و تعقیب جنگجویان متواری شده داعش در صحرای پالمیرا که فعالیت‌های تروریستی آن‌ها در این اواخر در سراسر بادیه سوریه افزایش‌یافته است، آغاز کنند.

البته داعش مناطق بیابانی در جنوب شرقی استان دیرالزور را در کنترل خود دارد و از این منطقه برای هدف قرار دادن نیروهای ارتش سوریه و حمله به جاده دیرالزور – پالمیرا استفاده می‌کند.

جنگجویان داعش علاوه بر حمله به نیروهای جنگی، غیرنظامیانی که از این مسیر عبور می‌کنند را نیز هدف حمله قرار می‌دهند. به گزارش خبرگزاری آلمان، در دوم ماه دسامبر گذشته، ۱۰ تن از کارگران یک میدان نفتی در حومه جنوب غربی دیرالزور هنگام بازگشت از کار، درنتیجه یک حمله تروریستی در مسیر دیرالزور‌- پالمیرا کشته شدند.

فعالیت‌های تروریستی داعش به مناطق تحت کنترل این گروه در بادیه سوریه محدود نمی‌شود، بلکه تا مناطق شرق فرات که کنترل آن را «نیروهای دموکراتیک سوریه» در دست دارند نیز گسترش می‌یابد. خبرگزاری فرانس‌پرس در گزارشی که در ۱۳ماه دسامبر گذشته منتشر شد، اعلام کرد که «نیروهای دموکراتیک سوریه» با حمایت نیروهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری واشینگتن، عملیات نظامی را انجام دادند که منجر به کشته شدن پنج نفر شد که به گفته آن‌ها وابسته به سازمان داعش بودند.

نیروهای دموکراتیک سوریه (ائتلافی متشکل از گروه‌های کرد و عرب به رهبری «یگان‌های مدافع خلق کرد) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که آن‌ها با همکاری نیروهای ائتلاف بین‌المللی «یک هسته خطرناک داعش» در شهر بصیره در حومه شرقی دیرالزور را هدف حمله قرار داده‌اند. در این بیانیه آمده است که در گام نخست، موقعیت این هسته تروریستی هدف حمله‌های هوایی قرار گرفت و به‌محض این‌که تروریست‌های پنهان‌شده تیراندازی را آغاز کردند، نیروهای دموکراتیک سوریه به موضعی که تیراندازی از آن صورت گرفت حمله کردند و درنتیجه، پنج‌تن از اعضای گروه تروریستی داعش که اکثر آن‌ها کمربند انفجاری داشتند، کشته شدند.

در ماه مارس سال ۲۰۱۹، نیروهای دموکراتیک سوریه پس از آخرین نبرد علیه داعش در روستای الباغوز در حومه دیرالزور، از نابودی کامل داعش در این منطقه خبر دادند. از آن زمان به بعد جنگجویان وابسته به داعش عمدتا به سمت بادیه سوریه عقب‌نشینی کرده‌اند و در مناطقی بین استان‌های حمص و دیرالزور در امتداد مرز با عراق و همچنین در روستاهای حومه دیرالزور پنهان ‌شده‌اند.

بااین‌حال، نیروهای دموکراتیک سوریه، دست از تعقیب تروریست‌های داعش برنداشته‌اند و با همکاری نیروهای ائتلاف بین‌المللی عملیات نظامی را برای جست‌‎وجوی جنگجویان پنهان‌شده داعش در مناطق تحت کنترل خود، به‌ویژه در دیرالزور آغاز کرده‌اند. نیروهای دموکراتیک سوریه با گشت‌زنی‌های پیوسته برای شکار عناصر داعش در تلاش‌اند و سعی دارند از گسترش نفوذ این گروه تروریستی در منطقه جلوگیری کنند.