کیم جونگ اون: هدف ما در سال جدید بهبود زندگی مردم است

رهبر کره شمالی در یک سخنرانی متفاوت در آستانه سال ۲۰۲۲ بر حل مشکلات اقتصادی کشورش تاکید کرد

در سخنرانی کیم جونگ اون به درخواست ایالات متحده برای مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای اشاره‌ای نشده است - STR / AFP

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، دهمین سال قدرت خود را با سخنرانی متفاوتی شروع کرد. او بیشتر از آن که درباره سلاح‌های هسته‌ای یا آمریکا سخن بگوید، به جزییاتی مانند کارخانه‌های تراکتورسازی، لباس‌های مدرسه و وضعیت اقتصادی مردم کشورش پرداخت.

به گزارش رویترز، نشست حزب کارگران کره مصادف شد با دهمین سالی که کیم جونگ اون رهبری کشور را پس از مرگ پدرش در سال ۲۰۱۱ به عهده گرفت. کیم روز جمعه ۳۱ دسامبر (دهم دی) در پایان چهارمین نشست عمومی این حزب و در آستانه سال جدید میلادی گفت: «اهداف اصلی کره شمالی برای سال ۲۰۲۲ توسعه اقتصادی و بهبود زندگی مردم است زیرا این کشور با «مبارزه بزرگ مرگ و زندگی» روبرو است.» 

خلاصه سخنرانی رهبر کره شمالی که در رسانه‌های دولتی این کشور منتشر شد نشان می‌دهد او از سخنرانی‌های قبلی برای اعلام سیاست‌های مهم استفاده کرده، اما هیچ اشاره خاصی به ایالات متحده نداشت و تنها اشاره‌ای گذرا به روابط بین دو کره و «امور خارجی» کرد.

رهبر کره شمالی گفت: «وظیفه اصلی پیش روی حزب و مردم ما در سال آینده ارائه تضمین مطمئن برای اجرای برنامه پنج ساله و ایجاد تغییر قابل توجه در بهبود زندگی مردم است.»

او همچنین به جزییاتی مانند برنامه توسعه روستایی، رژیم غذایی مردم، یونیفرم مدرسه و نیاز به سرکوب «روش‌های غیرسوسیالیستی» اشاره کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چاد اوکارول، بنیانگذار یک وبسایت مستقر در سئول که امور کره شمالی را پیگیری می‌کند، درباره این سخنرانی گفت: «تمرکز بر توسعه روستایی احتمالاً یک راهکار پوپولیستی است.»

او در صفحه توییترش سخنان کیم جونگ اون را اینطور تعبیر کرد: «کیم حتما می‌داند که افشای برنامه‌های توسعه نظامی پیچیده در حالی که مردم از کمبود مواد غذایی رنج می‌برند، ایده خوبی نیست.»

سخنرانی متفاوت رهبر کره شمالی در شرایطی انجام شد که رسانه دولتی این کشور، «توسعه سیستم‌های تسلیحاتی فوق مدرن یکی پس از دیگری» را به عنوان دستاورد بزرگ سال گذشته ذکر و اعلام کرد که کیم خواستار تقویت دفاع ملی برای رویارویی با وضعیت بی‌ثبات بین‌المللی است.

به گفته تحلیلگران خارجی، کارخانه تراکتورسازی که کیم در سخنرانی‌اش به آن اشاره کرده، احتمالاً برای ساخت وسایل نقلیه پرتاب موشک استفاده می‌شود و احتمال می‌رود که کره شمالی با وجود محدودیت‌ها، زرادخانه خود را گسترش داده باشد.

با این حال، در سخنرانی کیم به درخواست ایالات متحده برای مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای اشاره‌ای نشده است. همچنین درباره فشار کره جنوبی برای اعلام پایان رسمی جنگ ۱۹۵۰ - ۱۹۵۳ به عنوان راهی برای از سرگیری مذاکرات حرفی به میان نیامده است.

کره شمالی با بدترین بحران اقتصادی سال‌های اخیر مواجه است. شهروندان آن کشور هم از تحریم‌ها، و هم از همه‌گیری ویروس کرونا آسیب دیده‌اند. این کشور به دلیل برنامه‌های تسلیحات هسته‌ای و موشک‌های بالیستیک، مشمول تحریم‌های بین‌المللی متعددی شده و از مدت‌ها پیش به کمبود مزمن مواد غذایی دچار است.