۱۰ سال حکومت کیم جونگ اون: موشک، سرکوب، فلاکت

پس از یک دهه رهبری کیم جونگ اون، کره شمالی همچنان در انزوای بین‌المللی قرار دارد

۱۰ سال پیش، وقتی کیم جونگ اون جانشین پدرش و رهبر کره شمالی شد، کمتر از ۳۰ سال سن داشت و برخی بر این باور بودند که این جوان تحصیل‌کرده در سوئیس می‌تواند در این کشور شرق آسیا مسیر اصلاحات را در پیش بگیرد.

شبکه الجزیره در گزارشی به مناسبت دهمین سالگرد رهبری کیم جونگ اون، در گزارشی نوشت: «بسیاری امید داشتند که رهبر جوان تشخیص دهد اعمال اصلاحات، به جای ادامه مقابله با جهان و انزوا، به نفع مردم خواهد بود؛ با این حال، مسیری که او در پیش گرفت، نه تنها متفاوت که کاملا در خلاف جهت بود.»

گو میونگ‌هیون، پژوهشگر موسسه آسان برای مطالعات سیاسی به الجزیره گفت: «کیم همیشه غریزه طبیعی قدرت‌ را در وجودش داشت و به همین دلیل مهم‌ترین کیفیت برای رهبری کره شمالی را داشت: وسواس در مورد قدرت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ادامه این گزارش مفصل، به تشدید آزمایش‌های موشکی و تسلیحاتی پیونگ یانگ در دوران رهبری کیم جونگ اون اشاره و گفته شده است که اکنون کره شمالی سلاح‌هایی در اختیار دارد که می‌تواند بیشتر مناطق آمریکا را هدف بگیرد. با این حال همچنان از اینکه قصد داشته باشد از روند تقویت توان نظامی کشورش بکاهد، نشانه‌ای دیده نمی‌شود.

«روحیه نظامی‌گری از کودکی در او وجود داشت و در همان دوران یونیفرم نظامی می‌پوشید و افسران ارتش به او ادای احترام می‌کردند. کیم بعدا برای تحصیل به یک مدرسه خصوص در برن، پایتخت سوئیس، فرستاده شد. کیم جونگ چول، برادر بزرگ‌تر او هم، که آن زمان گمان می‌رفت جانشین پدر و رهبر آینده کره شمالی باشد، هم‌زمان به همان مدرسه فرستاده شد. اما او در برابر چشمان پدر گفت هیچ تمایلی برای رهبری ندارد و به همین دلیل مناسب جانشینی پدر نیست.»

در بخش دیگری از این گزارش، به قتل‌هایی که به دستور کیم جونگ اون انجام شد، اشاره می‌شود؛ از جمله در فوریه ۲۰۱۷ که او دنیا را شگفت‌زده کرد؛ اما نه با آزمایش موشکی، که با ترور کیم جونگ نام بردار ناتنی‌اش در مالزی.

در انتهای گزارش نیز به تنش بین او و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق ایالات متحده، و در نهایت دیدار مستقیم آن‌ها در سال ۲۰۱۸ در سنگاپور اشاره می‌شود؛ نخستین دیدار یک رئیس جمهوری آمریکا با یک رهبر کره شمالی.

این دیدار تاریخی در ابتدا موفق و امیدوارکننده به نظر می‌رسید، اما به‌تدریج مسیر آن عوض شد و یک سال بعد، وضعیت کاملا عوض شد و قصد آن‌ها برای دومین دیدار حضوری در سال ۲۰۱۹ به حقیقت نپیوست.

هم‌اکنون، کره شمالی همچنان همان مسیر گذشته را می‌پیماید و در انزوای بین‌المللی قرار دارد و به گفته الجزیره، برخی گزارش‌ها از قرار گرفتن مردم این کشور در معرض خطر قحطی و گرسنگی در فصل زمستان حکایت دارند.

بیشتر از جهان