رئیسی: دولت برنامه‌ای برای افزایش نرخ بنزین ندارد

گفته می‌شود که دولت پس از اجرای این طرح، در گام دوم قیمت بنزین آزاد را افزایش می‌دهد

در دهه‌های اخیر، چرخه ارزش پول، قیمت بنزین، و تورم، همواره به ضرر مردم چرخیده است - عکس از باشگاه خبرنگاران جوان

در روزهای گذشته و پس از انتشار نامه محرمانه محسن رضایی به وزرای نفت و امور اقتصاد و دارایی، خبرهایی منتشر شد مبنی بر اینکه قیمت بنزین در ایران افزایش خواهد یافت. موضوعی که موجب نگرانی گسترده مردم شده است. حالا، ابراهیم رئیسی در واکنش به این اخبار می‌گوید: «دولت برنامه‌ای برای افزایش نرخ بنزین ندارد و در حال بررسی طرح‌هایی است که نحوه توزیع بنزین را عادلانه کند.»

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، ابراهیم رئیسی در دیدار با اعضای شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با رد احتمال افزایش قیمت بنزین، افزود: «ما در حال بررسی طرح‌هایی هستیم که نحوه توزیع سهمیه بنزین را عادلانه کند که آن هم فعلاً به‌صورت آزمایشی و محدود اجرا می‌شود تا آثار مثبت و منفی آن را دقیق و به‌صورت میدانی ارزیابی کنیم.»

بحث احتمال افزایش قیمت بنزین زمانی مطرح شد که محسن رضایی در نامه‌ای اجرای طرح آزمایشی «بازتوزیع یارانه بنزین از طریق ارائه سهمیه بنزین به افراد به‌جای خودروها» در کیش و قشم را به جواد اوجی، وزیر نفت، احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی و سعید محمد، دبیر شورای عالی مناطق آزاد، ابلاغ کرد.

این طرح نخست قرار است به طور آزمایشی در کیش و قشم انجام شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین رابطه، محمدرضا لواسانی، سرپرست منطقه آزاد کیش، گفت: «از این پس سهمیه بنزین به تمام دارندگان کد ملی دارای خودرو یا فاقد خودرو تعلق می‌گیرد و میزان یارانه تخصیصی به ازای هر نفر معادل ۲۰ لیتر بنزین به نرخ ۱۵۰۰ تومان است.»

به گفته او، افرادی که خودرو ندارند می‌توانند سهمیه خود را در نرم‌افزاری که به همین منظور طراحی شده است، بفروشند یا آن را به فرد دیگری منتقل کنند.

در دهه‌های اخیر، چرخه ارزش پول، قیمت بنزین، و تورم، همواره به ضرر مردم چرخیده است. نخست، دولت قیمت سوخت را گران می‌کند تا قیمت «واقعی» شود. سپس تورم بالا می‌رود و همه چیز گران می‌شود، و در نهایت با کاهش ارزش پول ملی در برابر دلار، بار دیگر دولت ناگزیر است قیمت را در پمپ بنزین‌ها «واقعی» کند.

از سوی دیگر برخی از ناظران معتقدند که دولت پس از اجرای این طرح، در گام دوم قیمت بنزین آزاد را افزایش می‌دهد و از این طریق قصد دارد کسری بودجه خود را جبران کند. با این حال هنوز به طور دقیق مشخص نیست که چه اقداماتی صورت خواهد گرفت و در صورت تحقق این طرح چه واکنشی از سوی مردم را شاهد خواهیم بود.

در واپسین موج افزایش قیمت بنزین در سال ۹۸ که به اعتراضات مردمی در سراسر کشور انجامید، نیروهای انتظامی و امنیتی مردم معترض را به گلوله بستند و بنا به گزارش‌ رویترز، دست‌کم ۱۵۰۰ تن جان خود را از دست دادند.