ناتو در افغانستان باقی می‌ماند

ما به ماموریت حمایتی خود در افغانستان متعهد هستیم

Wakil KOHSAR / AFP

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی)، که روز چهارشنبه ۲۰ شهریور، در مراسم یادبود قربانیان یازده سپتامبر، در مقر این سازمان در بروکسل صحبت می‌کرد، گفت: «ناتو و متحدانش در برابر افغانستان متعهد باقی می‌مانند و این سازمان به آموزش و مشاوره به نیروهای نظامی افغانستان تا زمانی‌که نیاز باشد ادامه خواهد داد تا این نیروها بتوانند در مبارزه با تروریسم نیرومندتر از گذشته در کشور خود امنیت و ثبات دایمی ایجاد کنند».

استولتنبرگ گفت: «حضور نظامیان ناتو در افغانستان تا زمانی خواهد بود که شرایط صلح در این کشور فراهم شود». به گفته‌ او: «رسیدن به صلح پایدار درافغانستان، راهی طولانی و دشوار است، زیرا جنگ با تروریسم، یک جنگ جهانی و نسلی است و باید در این راه ایستادگی کرد».

او همچین گفت: «ما در این راه هزینه زیادی داده‌ایم و تلفات سنگینی متحمل شده‌ایم؛ ما تمام آنها را به یاد داریم و باید مطمئن شویم که فداکاری آنها در مبارزه با تروریسم بیهوده نبوده است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

استولتنبرگ، چند روز پیش نیز گفته بود که شهروندان افغانستان باید به یاد داشته باشند که ماموریت ناتو، چرا در افغانستان آغاز شد. او گفت: «ما به این دلیل به افغانستان رفتیم که این کشور پناهگاهی امن برای تروریست‌های بین‌المللی بود و مهمترین وظیفه و هدف ناتو در این کشور جلوگیری از تبدیل شدن دوباره افغانستان به مکان امنی برای تروریست‌‌ها است».

نیکولاس کی، نماینده غیر نظامی ارشد ناتو در افغانستان، در مصاحبه چند روز پیش که در کابل داشت نیز گفت: «ما به ماموریت حمایتی خود در افغانستان کاملا متعهد هستیم، تا این کشور دیگر هرگز به پناهگاهی امن برای تروریست‌های جهانی، تبدیل نشود».

آقای کی همچنین تاکید کرد: «ناتو به ماموریت آموزشی و مشاوره  و کمک به نیروهای افغانستان متعهد است».

شاه‌محمود قریشی، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی، گفت: «ناتو، یک سازمان نظامی بسیار قوی در دنیا است و پس از آنکه همراه با متحدانش به افغانستان آمد، به آموزش و مشاوره با نیروهای نظامی ما پرداخت، که از ایشان تشکر می‌کنیم. اما ناتو، همان طور که خود آن‌ها گفته‌اند، تا برچیده شدن تروریسم جهانی در افغانستان باقی می‌ماند و به حمایت از نیروهای نظامی ادامه می‌دهد. باید فکر رفتن به زودی آن‌ها را از افغانستان از سر بیرون راند، چرا که نیروهای ما به آموزش‌های حرفه‌ای برای مبارزه با تروریسم نیاز جدی دارند. تروریست‌های امروز با تروریست‌های دیروز خیلی متفاوت هستند. آن‌ها قبلا افغانستان و چند کشور محدود با امکانات کمی حضور داشتند، اما امروز با حمایت و امکانات بیشتری حضور دارند و خطر جدی‌تر نسبت به گذشته به شمار می‌آیند».

صمد احمدی، دانشجو، می‌گوید: «ما از حضور و کمک‌های نظامی ناتو و متحدانش خیلی تشکر می‌کنیم و همچنین باید واضح و روشن بگویم که حضور ناتو، نه‌ تنها برای کمک و آموزش به نیروهای افغان است بلکه این حضور بیشتر به منافع خود ناتو و متحدانش کمک می‌کند. ناتو هدف حضور و کمک خود را در افغانستان، نابودی تروریسم جهانی عنوان کرده است و تروریسم را بیش از هر کشور دیگر برای خود خطرناک میداند و به همین دلیل باید نیروهای ما را کمک کند تا آن ها بتوانند در نبود نیروهای ناتو در برابر تروریست‌ها ایستادگی کنند و نگذارند که افغانستان بار دیگر به پناهگاه امن این گروه تبدیل شود».

احمدی افزود: «تقویت و حرفه‌ای شدن نیروهای نظامی افغان در مقابله با تروریست‌های جهانی، همان قدر که برای افغانستان مهم و موثر است برای کشورهایی که از این پدیده هراس دارند نیز مهم و مفید است و باید نیروهای ما برای این موضوع آموزش ببینند».

ناتو، در حال حاضر یکی از سازمان‌های قوی نظامی در جهان شمرده می‌شود که مقر اصلی آن در بروکسل، پایتخت کشور بلژیک است. پس از آنکه در یازده سپتامبر سال 2001 میلادی، دو برج تجارت جهانی در نیویورک آمریکا، هدف حملات تروریستی قرار گرفت و مسئولیت آن را گروه القاعده - که رهبر آن اسامه بن لادن در افغانستان بود - بر عهده گرفت، ناتو وارد افغانستان شد و «امارت اسلامی طالبان» را نابود ساخت و حکومت جدیدی در این کشور شکل گرفت. ناتو از آن زمان تا کنون در افغانستان حضور دارد و به آموزش و مشاوره به نیروهای نظامی افغانستان ادامه می‌دهد.

بیشتر از