قیمت صعودی نفت علی‌رغم اومیکرون

تاثیر به نسبت خفیف سویه اومیکرون باعث شده است افزایش قیمت نفت همچنان ادامه پیدا کند

امین ناصر، رئیس و مدیرعامل آرامکو سعودی (شرکت ملی نفت عربستان سعودی)- Saudi Aramco / AFP

به نظر می‌رسد کرونا از پس نفت برنمی‌آید؛ زیرا بهای نفت همچنان رو به افزایش است و در روز ۳۰ دسامبر ۲۰۲۱ شاهد بودیم که متوسط قیمت نفت وست تگزاس و برنت به ترتیب به ۷۷ دلار و سه سنت و ۷۹ دلار و ۲۳ سنت رسید.

علی‌رغم اینکه افزایش ابتلا به سویه اومیکرون ویروس کرونا باعث شد تا درباره احیای تقاضای نفت مطمئن نباشیم، این واقعیت که این سویه نسبت به سویه‌های قبلی کم‌‌خطرتر به نظر می‌رسد، باعث شده است نگرانی‌های بازار آرام گیرد. تعداد مبتلایان اومیکرون به‌سرعت در حال افزایش‌ است اما برخلاف موج‌های قبلی، افزایش هم‌زمان تعداد بستری‌ها را شاهد نیستیم.

اگر این روند ادامه یابد، برای چشم‌انداز تقاضای نفت نشانه مثبتی خواهد بود. به‌ علاوه، هوای سرد زمستانی هم در نیمکره شمالی از راه رسیده و نشانه‌های مثبت اقتصادی دیگر نیز از جهت رو به بالای تقاضای نفت خبر می‌دهد. اگر انتظار افزایش تقاضا را در کنار محدودیت میزان عرضه قرار دهیم، به این نتیجه می‌رسیم که دوره پیش رو، دوره افزایش قیمت نفت خواهد بود.

تاثیر خفیف اومیکرون

تعداد مبتلایان به اومیکرون در جهان هم‌زمان با فصل تعطیلات، بالا گرفت و باعث شد برخی کشورها محدودیت‌هایی را اعمال کنند و هزاران پرواز لغو شوند. با این حال در موج کنونی، شدت بیماری نسبت به موج‌های قبلی کمتر است. نرخ بستری شدن افراد در کشورهایی همچون آفریقای جنوبی (که اومیکرون ابتدا از آنجا آغاز شد)، بریتانیا و آمریکا پایین‌تر از حد پیش‌بینی‌شده بوده است.

در آمریکا، میزان ابتلا به کرونا به بالاترین سطح خود تاکنون رسیده است؛ اما بنا بر اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌‌ها در آمریکا، نرخ بستری و مرگ‌ومیر نسبتا پایین است که از خفیف بودن اومیکرون خبر می‌دهد. میزان بستری شدن افراد واکسینه شده هم پایین است. تاکنون حدود ۶۲ درصد مردم آمریکا واکسن زده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمار آفریقای جنوبی و بریتانیا که از اولین نقاط شیوع اومیکرون بودند، نیز همین موضوع را تایید می‌کند. این سویه در ماه نوامبر در آفریقای جنوبی آغاز شد اما تعداد افراد بستری در این کشور نسبت به موج‌های قبلی پایین‌تر بود. نکته مشخص‌تر اینکه آمار بیماران نیازمند بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه (آی‌سی‌یو) هم به طرز چشمگیری پایین‌تر است. به گفته پژوهشگران، آفریقای جنوبی احتمالا نقطه اوج موج اومیکرون را پشت سر گذاشته و در بریتانیا نیز اگرچه آمار مبتلایان بالا رفته، تعداد افراد بستری شده به‌اندازه موج‌های قبلی افزایش نیافته است.

به نظر می‌رسد که واکسیناسیون هم در پایین بودن میزان بستری‌ها نقش مهمی داشته است. بر اساس پژوهش‌هایی که در آفریقای جنوبی انجام شد، میزان واکسیناسیون در این کشور خطر بستری شدن را بیش از ۷۰ درصد کاهش داده است؛ در نتیجه، تفاوت آشکار نرخ‌ واکسیناسیون در کشورهای توسعه‌یافته، درحال‌توسعه و کم‌درآمد می‌تواند روند کاهش تعداد افراد بستری‌ شده را مختل کند و بر تلاش‌ها برای مدیریت موثر کرونا تاثیر بگذارد.

با توجه به این آمار و ارقام می‌توانیم انتظار داشته باشیم که علی‌رغم افزایش تعداد مبتلایان، تاثیر اومیکرون بر بسیاری از نقاط مختلف جهان اندک باشد. این نشانه‌ای مثبت برای بازار نفت است و انتظار احیای تقاضا برای طلای سیاه را افزایش می‌دهد.

سایر شاخص‌های رشد تقاضا

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش هفتگی خود اشاره کرد که میزان ذخیره نفت در آمریکا در هفته‌ای که از ۲۴ دسامبر آغاز شد، نسبت به هفته گذشته، ۳.۶ میلیون بشکه کاهش داشته است. این علی‌رغم اوج‌گیری اومیکرون است.

میزان کل ذخایر نفت خام در آمریکا در حال حاضر ۴۲۰ میلیون بشکه است که ۱۴.۹ درصد از میزان مشابه در سال قبل و هفت درصد از متوسط پنج ساله کمتر است. با توجه به اینکه آمریکا از مهم‌ترین مصرف‌کنندگان نفت در جهان است، کاهش میزان ذخایر آن از ادامه افزایش تقاضا برای نفت خبر می‌دهد.

سایر شاخص‌های اقتصادی در آمریکا نیز مثبت‌اند. بر اساس داده‌های هفتگی وزارت کار آمریکا، برای هفته منتهی به ۲۵ دسامبر ۲۰۲۱، شمار افرادی که تقاضای حقوق بیکاری کرده‌اند، به هفته‌ای ۱۹۸ هزار نفر کاهش یافته است. در نتیجه بازار کار همچنان قوی است و افزایش شغل و احیای اقتصادی را شاهدیم.

عامل دیگری  که از افزایش تقاضای نفت خبر می‌دهد، فرا رسیدن زمستان و سرما در بسیاری کشورها است که افزایش تقاضا برای سوخت‌ را به‌خصوص به‌عنوان جایگزینی برای گاز طبیعی که گران‌قیمت‌تر است، باعث می‌شود. بازار چشم‌انتظار روزهای سردتر پیش رو خواهد بود تا افزایش قیمت نفت را شاهد باشد.

محدودیت عرضه

در عین حال پیش‌بینی می‌شود میزان افزایش عرضه نفت در سال ۲۰۲۲ محدود بماند. کشورهای اوپک پلاس (اعضای اوپک به‌اضافه روسیه و چند کشور دیگر) در روز ۴ ژانویه ۲۰۲۲ جلسه خواهند داشت و انتظار می‌رود که در بهترین حالت (در صورت ادامه افزایش تقاضا) تنها به افزایش تدریجی عرضه رای داده شود. از طرفی، اختلال عرضه در لیبی، نیجریه و چند کشور دیگر را شاهد بوده‌ایم که احتمالا ادامه محدودیت عرضه و افزایش قیمت نفت را در پی خواهد داشت.

بیشتر از اقتصاد