امارات، بازیگر جدید در بازار جهانی گاز طبیعی؟

خودکفایی در بخش گاز طبیعی امکان سرمایه‌گذاری امارات در بخش پتروشیمی را افزایش خواهد داد

 از بعد ژئوپلیتیک انرژی، تبدیل شدن امارات به صادرکننده گاز طبیعی و ال‌ان‌جی به معنای افزایش رقابت بین کشورهای تولیدکننده خواهد بود-عکس از ADNOC-

اواخر سپتامبر ۲۰۲۱، دکتر سلطان احمد الجابر، وزیر صنعت و تکنولوژی پیشرفته امارات متحده عربی، در جریان کنفرانس «گاز تک»، با اشاره به پتانسیل بالای امارات در بخش گاز طبیعی و هیدروژن، از نقش مهم گاز طبیعی در توسعه اقتصادی و تامین انرژی مورد نیاز امارات در ۵۰ سال آینده خبر داد.  

به گفته الجابر، ایجاد تعادل در رشد اقتصادی با حفاظت از محیط زیست، انگیزه‌ مهم امارات برای سرمایه‌گذاری و تمرکز بیشتر در بخش گاز طبیعی این کشور است. او خاطرنشان کرد که با توجه به مشکل تامین گسترده در بازارهای ال‌ان‌جی و گاز طبیعی در سطح جهان، امارات فرصت مناسبی برای ورود به این بازار در اختیار دارد. یادآوری می‌کنیم که تا سال ۲۰۱۷، ذخایر اثبات‌شده گاز طبیعی امارات ۲۱۵ تریلیون فوت‌مکعب بود و در رتبه هفتم جهانی قرار داشت. این میزان حدود سه درصد از کل ذخایر گاز طبیعی جهان است و محاسبات نشان می‌دهد که ذخایر اثبات‌شده گاز طبیعی امارات می‌تواند نیاز این کشور به گاز طبیعی را تا ۸۱ سال آینده تامین کند.

میدان گاز طبیعی دالما

افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز بدون جذب سرمایه‌گذاری و تکنولوژی‌های پیشرفته ممکن نیست. این‌ها بیشترین نیاز کشورها در روند گذار انرژی و مقابله با تغییرات اقلیمی‌اند. در این بین، سیاست خارجی امارات شرایط جذب سرمایه‌گذاری خارجی در این کشور را به‌راحتی فراهم کرده است. روز اول دسامبر، شرکت ملی نفت ابوظبی (آدنوک) اعلام کرد که در نظر دارد برای افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز خود بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۶، حدود ۱۲۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کند. هیئت‌مدیره این شرکت همچنین «استراتژی انرژی‌های جدید» را تصویب کرده که هدف اصلی آن کاهش میزان انتشار کربن و افزایش بهره‌گیری از فرصت‌های موجود در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر، هیدروژن و سایر سوخت‌های کم‌کربن است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اواسط نوامبر ۲۰۲۱، منابع آگاه به بلومبرگ گفتند که شرکت ملی نفت ابوظبی در نظر دارد به‌زودی قراردادی را برای افزایش ظرفیت تولید گاز طبیعی از یک میدان فراساحلی منعقد کند. ارزش این قرارداد ۲۰ میلیارد دلار اعلام و گفته شد که با این سرمایه‌گذاری، ظرفیت صادرات گاز طبیعی امارات به‌شدت افزایش خواهد یافت. همان‌طور که بلومبرگ اشاره کرده است، امارات در نظر دارد در میدان فراساحلی (دالما) سرمایه‌گذاری کند. انتظار این است که گاز طبیعی این میدان در سال ۲۰۲۵ شبکه سراسری گاز طبیعی این کشور وارد و همچنین صادر شود. شرکت انی ایتالیا در این پروژه مشارکت دارد.

شارجه مقدمات برگزاری مناقصه مربوط به استخراج گاز و میعانات گازی از منابع  فراساحلی را شروع کرده است. بر اساس گزارش سایت اویل پرایس، پیش‌بینی می‌شود مناقصه رسمی اوایل سال ۲۰۲۳ آغاز شود؛ اما این امکان هم وجود دارد که اواخر سال ۲۰۲۲ برگزار شود.

این مناقصه مربوط به بلوک بی شارجه است. اکتشاف اولیه در این میدان را شرکت انی ایتالیا در سال ۲۰۱۸ انجام داد. در حال حاضر، طرح توسعه این میدان مشترکا بر عهده انی ایتالیا و شرکت نفت شارجه گذاشته شده است. پس از اولین دور مناقصه در سال ۲۰۱۹، این دو شرکت در اواخر سال ۲۰۲۰، مخزن ماهانی-۱ را در این حوزه کشف کردند. 

با تداوم حفاری‌ها، مشخص شد که می‌توان روزانه تا ۱.۴ میلیون مترمکعب گاز طبیعی از این میدان استخراج کرد. در ماه‌های گذشته، تولید از این میدان شروع شد اما از میزان تولید روزانه این بلوک آمار صحیحی منتشر نشده است. قرار است در ماه ژانویه، دو حلقه چاه جدید در این حوزه حفاری شود و این شرکت هفته گذشته اضافه کرد که داده‌های لرزه‌نگاری اولیه نشان داد که در این حوزه، ذخایر قابل‌توجهی وجود دارد و تولید و استخراج گاز در این بلوک مقرون به‌صرفه است.

بهره‌برداری از پتانسیل امارات در بخش گاز طبیعی در همه میدان‌ها با هدف خودکفایی در تولید گاز طبیعی است. خودکفایی در این بخش قسمتی از طرح گسترده‌تر «برنامه ۳۰۰ میلیارد درهمی» این کشور به شمار می‌رود که هدف آن رساندن حجم بخش صنعت در اقتصاد امارات به رقم ۳۰۰ میلیارد درهم معادل ۸۱ میلیارد دلار در بازه زمانی ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۱ است. در این بازه ۱۰ ساله، قرار است حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ شرکت صنعتی در بخش‌های تولید، ساخت‌وساز و معدن تاسیس شوند.

خودکفایی در بخش گاز طبیعی امکان سرمایه‌گذاری امارات در بخش پتروشیمی را افزایش خواهد داد و این کشور می‌تواند به صادرکننده محصولات پتروشیمی تبدیل شود. این امر به معنای افزایش رقابت بین کشورهای منطقه در بخش محصولات پتروشیمی خواهد بود.

افزایش تولید گاز طبیعی امارات وابستگی این کشور به واردات گاز از قطر از طریق خط لوله دلفین را نیز کاهش خواهد داد. بخشی از برق مورد نیاز در امارات از طریق گاز وارداتی از قطر تامین می‌شود و امارات از گاز وارداتی قطر برای تولید برق در نیروگاه‌ها بهره می‌گیرد

از طرفی، سرمایه‌گذاری وسیع امارات در بخش گاز طبیعی فرصت مناسبی برای افزایش سطح همکاری این کشور با اسرائیل  است. همکاری دو کشور در بخش انرژی به‌ویژه در روند گذار انرژی، هم تعمیق روابط را در پی خواهد داشت و هم امنیت انرژی این دو کشور را به سرمایه و تکنولوژی طرف مقابل وابسته می‌کند که نه تنها می‌تواند افزایش حجم تجارت بین دو کشور را سبب شود، بلکه ایجاد وابستگی متقابل در روابط دوجانبه را نیز موجب خواهد شد. شرکت‌های اماراتی می‌توانند در پروژه‌های انرژی اسرائیل مشارکت داشته باشند و این شرایط برای حضور شرکت‌های انرژی اسرائیلی به‌ویژه در بخش گاز طبیعی امارات نیز فراهم است.

از بعد ژئوپلیتیک انرژی، تبدیل شدن امارات به صادرکننده گاز طبیعی و ال‌ان‌جی به معنای افزایش رقابت بین کشورهای تولیدکننده خواهد بود. شرق آسیا می‌تواند مقصد عمده صادرات گاز طبیعی و ال‌ان‌جی امارات مدنظر گرفته شود.

در سال‌های اخیر، امارات در بخش نفت، انرژی‌های تجدیدپذیر و هسته‌ای به میزان گسترده‌ای سرمایه‌گذاری کرده است. حضور این کشور در بخش تجارت منطقه‌ای و جهانی گاز طبیعی همچنین به معنای حرکت تدریجی این کشور در راستای تنوع‌بخشی به منابع اقتصادی -کربن‌زدایی- و مبارزه با تغییرات اقلیمی خواهد بود. استخراج گاز طبیعی برگ برنده امارات برای کاهش تاثیر تغییرات اقلیمی و به معنای حضور بازیگری جدید درعرصه بازار جهانی گاز طبیعی است.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه