تخم‌مرغ هم گران و هم نایاب شد

در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز ممکن است به ۳۰۰ هزار تومان برسد

تخم‌مرغ به‌عنوان یکی از کالاهای پرمصرف ایرانیان با کمبود مواجه است-BEHROUZ MEHRI / AFP

مقام‌های دولتی ایران ادعا کرده‌اند که با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، کالاهای مصرفی گران نخواهند شد.

قیمت هر شانه تخم‌مرغ که به ۵۰ هزار تومان رسیده بود در روزهای گذشته با جهش دوباره روبه‌رو شد، به‌طوری‌که در حال حاضر در برخی فروشگاه‌ها تا ۶۰هزار تومان هم فروخته می‌شود. بااین‌حال گزارش‌های میدانی از بازار نشان می‌دهد که تخم‌مرغ علاوه بر گرانی، کمیاب هم شده است.

تخم‌مرغ یکی از غذاهای پرمصرف ایرانیان است که تقاضا برای خرید آن در سال‌های اخیر هم‌زمان با گرانی سرسام‌آور قیمت محصولات پروتئینی مثل گوشت قرمز و مرغ بیشتر نیز شده است، اما افزایش قیمت‌ها این ماده غذایی را نیز بی‌نصیب نگذاشته است، به‌طوری‌که قیمت آن در مدت یک‌‌سال دو برابر شد.

در حال حاضر برخی فروشگاه‌های سطح شهر هر شانه تخم‌مرغ را با قیمت ۶۰هزار تومان می‌فروشند و این در حالی است که دی‌ماه سال ۱۳۹۹قیمت هر شانه تخم‌مرغ حدود ۳۴ هزار تومان بود.

بر اساس اعلام فعالان بازار، مطرح‌شدن بحث‌هایی درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و احتمال افزایش قیمت کالاهای اساسی، موجب افزایش قیمت و کمبود تخم‌مرغ شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این خبر را ناصر نبی‌پور، رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار تهران نیز تایید کرد و به خبرگزاری مهر گفت: «مطرح‌شدن مباحثی از سوی برخی کارشناسان و نمایندگان مجلس درباره احتمال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی منجر به این شد که تعدادی از واردکنندگان از عرضه نهاده‌های دامی به بازار خودداری کنند.» به گفته این فعال صنفی برخی تولیدکنندگان نیز از عرضه تخم‌مرغ به بازار خودداری کردند چون احتمال می‌دادند که قیمت آن افزایش یابد و به همین دلیل تخم‌مرغ در بازار کمیاب شد.

قیمت مصوب هر شانه تخم‌مرغ در مراکز میوه‌ و‌تره‌بار ۴۳ هزار تومان است. به گفته ایوب فصاحت، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، فروش این محصول با قیمت‌هایی فراتر از قیمت مصوب، گران‌فروشی محسوب می‌شود. بااین‌حال گشت‌وگذاری در بازار و فروشگاه‌های سطح شهر نشان می‌دهد که تخم‌مرغ به‌عنوان یکی از کالاهای پرمصرف ایرانیان با کمبود مواجه است.

افزایش قیمت و نایاب شدن کالاهای اساسی به دنبال مطرح‌شدن حذف ارز ترجیحی در حالی است که مقام‌های دولتی وعده داده‌اند با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تغییری در قیمت‌ها ایجاد نمی‌شود. با این‌ حال شواهد نشان می‌دهد که حتی مطرح‌شدن این موضوع نوسان‌هایی را در بازار ایجاد می‌کند که درنتیجه آن سفره غذایی مردم دچار اختلال می‌شود.

پیش‌تر منصور پوریان، رئیس شورای تامین دام گفته بود: «بیشتر نهاده‌های بخش دام اکنون با ارز‌۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شود و اگر این ارز به ۲۳ هزار تومان برسد، شاهد گران شدن قیمت در بخش نهاده خواهیم بود که گران شدن گوشت و سایر محصولات دامی را به دنبال دارد.» در خبری دیگر مهدی مهدوی، رئیس اتحادیه دامداران خراسان رضوی پیش‌بینی کرده بود که در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز به ۳۰۰ هزار تومان برسد.