قیمت برنج ایرانی از ۷۰ هزار تومان عبور کرد

رشد فزاینده قیمت انواع خوراکی مردم ایران را با خطر گرسنگی مواجه کرده است

در حال حاضر هرکیلو برنج هاشمی ممتاز در بازار ۷۲ هزار تومان نرخ‌گذاری شده است - اعتمادآنلاین

قیمت هر کیلوگرم برنج ایرانی از مرز ۷۰ هزار تومان عبور کرد. مروری بر قیمت‌های روز بازار نشان می‌دهد که برنج پاکستانی نیز با قیمت هرکیلوگرم ۳۵ هزار تومان به فروش می‌رود. این در حالی است که در ابتدای سال جاری قیمت برنج ممتاز ایرانی حدود ۳۵ هزار تومان بوده است.

روند افزایشی قیمت برنج که از تابستان ۱۴۰۰ شدت یافت، همچنان ادامه دارد. بر اساس گزارش منتشر شده در پایگاه خبری اقتصادآنلاین، رشد صعودی قیمت‌ها برنج‌های وارداتی را نیز شامل می‌شود اما بیشتر بر قیمت برنج‌های ایرانی اثر گذاشته است.

در حال حاضر هرکیلو برنج هاشمی ممتاز در بازار ۷۲ هزار تومان نرخ‌گذاری شده است و برنج نیم‌دانه طارم نیز با قیمت ۴۱ هزار تومان برای هر کیلوگرم به فروش می‌رود.

روند فزاینده قیمت‌ها در حالی ادامه دارد که برنج یکی از غذاهای پرمصرف ایرانیان است و گرانی‌‌های ادامه‌دار حذف این ماده غذایی از سفره مردم را سبب شده است. گزارشی که مرکز آمار ایران در شهریور ۱۴۰۰ منتشر کرد، نشان می‌دهد که برنج ایرانی و خارجی نسبت به زمان مشابه سال قبل تا ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند. این گزارش در شهریور ۱۴۰۰ و زمانی منتشر شد که قیمت هرکیلو برنج ایرانی حدود ۴۶ هزار تومان بود اما حالا قیمت برنج از مرز ۷۰ هزار تومان نیز گذشته است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر قاسمعلی حسنی، دبیر انجمن بنکداران موادغذایی، به خبرگزاری ایلنا گفته بود که مصرف برنج در ماه‌های گذشته حدود ۱۰ درصد کاهش یافته و تقاضا برای خرید برنج «به‌شدت» کم شده است. کاهش تقاضا و مصرف برنج را مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج، نیز تایید کرده بود. به گفته او، ۶۷ میلیون ایرانی دیگر توان خرید برنج برای مصرف روزانه‌ را ندارند و افزایش قیمت‌ها موجب شده است که از جمعیت ۸۲ میلیون نفری ایران، فقط ۱۵ میلیون نفر بتوانند به‌راحتی برنج بخرند و از امکان مصرف این محصول مغذی برخوردار باشند.

بر اساس اعلام جمیل علی‌زاده شایق، رئیس انجمن برنج، در حال حاضر سرانه مصرف برنج در ایران به ۳۶ کیلو برای هر نفر کاهش یافته و سهم این غذای اصلی در سفره ایرانیان به ۲۱ درصد رسیده است.

وضعیت دیگر کالاهای اساسی نیز تفاوت چندانی با برنج ندارد و قیمت‌ نان، گوشت، مرغ، حبوبات، لبنیات، میوه و دیگر خوراکی‌ها نیز به طور سرسام‌آوری افزایش پیدا کرده است. در کنار اقلام خوراکی، هزینه‌های اجاره مسکن، حمل‌ونقل، آموزش و سلامت نیز هم‌زمان با رشد صعودی نرخ تورم ده‌ها برابر بیشتر شده و این در حالی‌ است که درآمد خانوارهای ایرانی نه تنها افزایش نیافته که در مواردی کاهش هم داشته است.

بر اساس بودجه پیشنهادی دولت برای سال ۱۴۰۱، حداقل میزان حقوق کارگران چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده است. در صورتی‌ که بر اساس اعلام فعالان کارگری، سبد معیشت خانوار از ۱۲ میلیون تومان در ماه عبور کرده است. داده‌های مطالعاتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان می‌دهد که در سال‌های گذشته، همه دهک‌های درآمدی جامعه تحت‌تاثیر تورم و افزایش قیمت‌ها کیفیت زندگی خود را کاهش داده‌اند. در این سال‌ها، سفره هفت دهک جامعه کوچک‌تر شده است و آن‌ها نتوانسته‌اند کالری موردنیاز خود را تامین کنند.

پیش‌تر کاوه زرگران، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران، هشدار داده بود که افت شدید سرانه مصرف اقلام غذایی زنگ خطری جدی را برای امنیت غذایی ایران به صدا درآورده است.

بیشتر از اقتصاد