مجری زن تلویزیونی با خال‌کوبی سنتی می‌خواهد الهام‌بخش زنان بومی باشد

«هر قدمی که برمی‌دارم مانند شکستن سقف شیشه‌ای است»

اورینی کایپارا اولین فردی است که با خال‌کوبی سنتی صورت، یک برنامه خبری معروف را در نیوزیلند اجرا کرد- facebook/oriini.kaipara

حضور یک مجری زن تلویزیون با خال‌کوبی بومی در یکی از برنامه‌های خبری پربیننده نیوزلند خبرساز شد.

اورینی کایپارا که در سال ۲۰۱۹ به‌عنوان اولین زنی که با خال‌کوبی سنتی موکو کائوآ گوینده یک بولتن خبری بود، دوباره تاریخ‌ساز شد. این گوینده با هویت نژادی نیوزیلندی، با اجرای اخبار ساعت ۶ یک‌قدم به رسیدن به هدف نهایی خود که الهام بخشیدن به زنان بومی است نزدیک‌تر شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اورینی کایپارا اولین فردی است که با خال‌کوبی سنتی صورت، یک برنامه خبری معروف را در نیوزیلند اجرا کرد.

اورینی کایپارا، ۳۷ ساله و مادر چهار فرزند، در پیروی از سنت فرهنگی خود، نقشی را که توسط زنان مائوری به نام موکو کائوآ (moko kauae) روی چانه حک می‌شود خال‌کوبی کرد.

کایپارا می‌گوید این خال‌کوبی را در سال ۲۰۱۷ به نشانه هویت فرهنگی خود و پس‌ازآنکه آزمایش دی‌ان‌ای نشان داد که صد درصد مائوری است نقش زده است. خال‌کوبی روی چانه برای زنان مائوری نشان‌دهنده یک دوره گذار است که تفاوت میان دختر بچگی و بزرگ‌سالی را نشان می‌دهد و نمادی از یک فرآیند دگرگونی درونی است.

کایپارا در سال ۲۰۱۹ به تیتر خبرها تبدیل شد. وقتی با خال‌کوبی صورت در مقابل دوربین تلویزیون نیوزلند ظاهر شد.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Oriini Kaipara (@oriinz)

بومیان نیوزیلند معتقد هستند این نوع خال‌کوبی که جز فرهنگ آن‌هاست نباید با مد و یا سلیقه شخصی اشتباه گرفته شود.

کایپارا در این مورد حضور خود مقابل دوربین می‌گوید: «این قطعاً یک گام به جلو است؛ و حرکت پیشگام است. ما گروه خوبی در مرکز اخبار داریم، من به‌اندازه زمانی که روزنامه‌نگاری را شروع کردم فشار زیادی را احساس نمی‌کنم.»

این مجری تلویزیونی از اهمیت و تأثیری که ارائه اخبار در مقابل مخاطبان ملی دارد آگاه است. «این همیشه در پس ذهن من است که هر قدمی که برمی‌دارم مانند شکستن سقف شیشه‌ای است. این برای ما به‌عنوان مائوری و همچنین برای سایر رنگین‌پوستان، زمینه جدیدی را ایجاد می‌کند. چه موکو کائوآ داشته باشید چه نداشته باشید.»

کایپارا که به احیای آداب‌ورسوم مائوری متعهد است، می‌داند که حضور او در اخبار پربیننده می‌تواند الهام‌بخش دیگران باشد تا فرهنگ آن‌ها را بپذیرند و درعین‌حال سخت برای تعقیب روی‌ها و آرزوهای شغلی خود تلاش کنند.

مائوری‌ها مردم بومی پلینزی سرزمین اصلی نیوزیلند (Aotearoa) هستند. آن‌ها فرهنگ متمایز خود را که شامل زبان، اساطیر، صنایع‌دستی و هنرهای نمایشی است مستقل از فرهنگ‌های دیگر شرق پلینزی تکامل دادند.

تماس اولیه بین مائوری ها و اروپایی‌ها، از قرن هجدهم شروع شد. افزایش تنش‌ها بر سر فروش زمین‌های مورد مناقشه بین بومی‌ها و مهاجران سفیدپوست منجر به درگیری و مصادره زمین‌های بومیان شد. مائوری ها مجبور شدند در بسیاری از جنبه‌های جامعه و فرهنگ غربی ادغام شوند. تحولات اجتماعی و بیماری تلفات ویرانگری را بر جمعیت مائوری وارد کرد.

با آغاز قرن بیستم، جمعیت مائوری تلاش‌هایی را برای افزایش جایگاه خود در جامعه نیوزلند و دستیابی به عدالت اجتماعی آغاز کرد. فرهنگ سنتی مائوری در نتیجه این تلاش‌ها تا حدودی احیا شد بااین‌حال، مائوری ها با موانع اقتصادی و اجتماعی قابل‌توجهی روبرو هستند و به‌طورکلی در مقایسه با سایر گروه‌های قومی نیوزلند، امید به زندگی و درآمد کمتری دارند. در سرشماری سال ۲۰۱۸، ۷۷۵ هزار و ۸۳۶ نفر در نیوزیلند مائوری بودند که ۱۶٫۵ درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند.

بیشتر از زندگی