رئیس قبیله چروکی به خودروساز آمریکایی: «نام‌های ما را ندزدید!»

انتخاب نام‌های یادآور بی‌عدالتی نژادی برای شرکت‌ها و نشان‌های تجاری، با موجی از انتقاد مواجه شده است

بیش از همیشه به گفت‌وگوی احترام‌آمیز و بی‌پرده با چاک هاسکین، پسر رئیس قبیله چروکی، پایبند هستیم»-BRENDAN SMIALOWSKI / AFP

رئیس قبیله «چروکی» از شرکت خودروسازی جیپ خواست نام دو خودروی شاسی‌بلند پرفروش خود را تغییر دهد، زیرا نامگذاری آن‌ها از روی اسم این قبیله بومیان آمریکا، نوعی سرقت فرهنگی است.

چاک هاسکین پسر، در بیانیه‌ای مکتوب که در مجله «کار اند درایور» چاپ شد، اعلام کرد: «شکی ندارم این نام‌گذاری‌ها با حسن نیت صورت گرفته است اما احترام گذاشتن به ما این نیست که ناممان را روی بدنه خودروها بزنند.» او گفت: «بهترین راه برای احترام گذاشتن به ما این است که دولت مستقل ما، نقش ما در این کشور، تاریخ، فرهنگ و زبان ما را بشناسند و در مورد گرته‌برداری‌های فرهنگی با قبایل رسمی فدرال درست و حسابی گفتگو کنند.»

دو خودروی چروکی و گراند چروکی، از پرفروش‌ترین تولیدات شرکت جیپ هستند و طبق گزارش مجله خودرو و راننده، بیش از ۴۰ درصد کل فروش جیپ در سال ۲۰۲۰ به آن‌ها اختصاص داشته است. این شرکت از دهه ۱۹۷۰ نام چروکی را روی خودروهای خود می‌گذاشت و جیپ چروکی در سال ۱۹۷۴ به بازار آمد. این شرکت در سال ۲۰۰۱ این نام را کنار گذاشت ولی سال ۲۰۱۳ دوباره به سراغ آن رفت.

کریستین استارنس، سخنگوی شرکت استلانتیس که شرکت مادر جیپ است، با صدور اعلامیه‌ای گفت: «نام خودروهایمان با دقت انتخاب شده است و سالیان سال با این نام‌گذاری‌ها بر نجابت، دلاوری و  سرافرازی بومیان آمریکا ارج گذاشته‌ و آن را تجلیل کرده‌ایم.» این شرکت خودروسازی اعلام کرد: «بیش از همیشه به گفت‌وگوی احترام‌آمیز و بی‌پرده با چاک هاسکین، پسر رئیس قبیله چروکی، پایبند هستیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس هاسکین در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان گفته که نام چروکی بخشی از هویت آن‌ها است و قبیله چروکی بیش از همه نسبت به آن حق دارد. او اظهار داشته است: «این از باارزش‌ترین چیزها است. بخشی از هویت ما است و اگر بخواهیم بگوییم که بیشترین حق و قوی‌ترین پیوند و بستگی با نام چروکی از آن چه کسانی است، بی‌شک باید بگوییم از آن مردم قبیله چروکی است.»

در سال‌های اخیر و به ویژه در چارچوب جنبش «جان سیاهان با ارزش است» که پس از مرگ جرج فلوید پا گرفت، انتخاب اسم‌های تداعی‌کننده بی‌عدالتی نژادی برای شرکت‌ها و نشان‌های تجاری، با موجی از انتقاد مواجه شده است؛ تا جایی که تیم واشینگتن در مسابقات ملی فوتبال آمریکایی ایالات‌متحده، در پی سال‌ها اعتراض بومیان ناچار شد نام «رد‌ اسکینز» (سرخ‌پوستان) را کنار بگذارد و تا پیدا کردن نام جدید، به طور موقت از نام «تیم فوتبال آمریکایی واشینگتن» استفاده کند.

تیم «کلیولند ایندیانز» (سرخ‌پوستان کلیولند) هم پارسال و در پی ده‌ها سال اعتراض بومیان آمریکا اعلام کرد که این نام ۱۰۵ ساله‌ را عوض خواهند کرد.

شرکت کشاورزی «لند ولیکز» هم به تازگی ناچار شد تصویر زن بومی آمریکایی را از برچسب خود حذف کند. شرکت برنج «آنکل‌ بن» و شرکت شربت و پن‌کیک «آنت جمیا» هم از دیگر شرکت‌های هستند که به تازگی مجبور شدند نام تجاری‌ یا بسته‌بندی محصولات خود را عوض کنند.

© The Independent

بیشتر از جهان