دی‌ان‌ای انسان در شیره تخم شپش چه می‌کند؟

محققانی از بریتانیا، دانمارک و آرژانتین باقی‌مانده هشت مومیایی آمریکای جنوبی را تجزیه‌وتحلیل کردند

شیره تخم شپش، دی‌ان‌ای انسانی بیشتری از دندان و دو برابر بیشتر از استخوان خاره‌ای جمجمه به دست می‌دهد-Remko de Waal / ANP / AFP

دانشمندان می‌گویند دی‌ان‌ای یافته شده انسان باستان در شیره تخم شپش، ماده چسبنده‌ای که شپش سر تولید می‌کند تا تخم‌هایش را به موها بچسباند، می‌تواند پرده از رازهای قدیمی بردارد که چه جور انسان‌هایی در هزار و پانصد تا دو هزار سال پیش در آمریکای جنوبی زندگی می‌کرده‌اند.

محققانی از کشورهای بریتانیا، دانمارک و آرژانتین باقیمانده هشت مومیایی آمریکای جنوبی را مورد تجزیه‌وتحلیل قرار دادند و دی‌ان‌ای هسته‌ای انسان باستان و هم دی‌ان‌ای میتوکندریایی شپش را از «شیره تخم شپش» دو مومیایی درآوردند.

این تحلیل نشان داد که این آدم‌ها بخشی از جمعیتی بوده‌اند که دو هزار سال پیش یا قبل از آن از شمال غربی آمازون به کوه‌های آند در غرب مرکزی آرژانتین کوچ کرده بودند. این یافته فرضیه‌های پیشین را تایید می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

میکل پدرسن از دانشگاه کپنهاگ، یکی از نویسندگان این تحقیق گفت: «ما از روی ژنتیک باستان در مورد غرب و آسیای شرقی خیلی چیزها می‌دانیم ولی به نظر می‌رسد آمریکا هنوز نقطه‌ای کاملا خالی است. این یکی از جاهایی است که واقعا می‌خواهیم سعی کنیم ببینیم آیا می‌توانیم اطلاعات ژنتیکی در مورد وقایعی که در گذشته اتفاق افتاده است به دست آوریم و بفهمیم که چه کسی آن موقع بوده است و همچنین جای خالی را پر کنیم.»

الژاندرا پروتی از دانشگاه ریدینگ، سرپرست این تحقیق که در مجله مولکولار بیولوژی‌اند اولوشن (Molecular Biology and Evolution) چاپ شده است، گفت، فایده این فن این است که نمونه‌های دندان و استخوان باستانی منحصربه‌فرد را از بین نمی‌برد و خراب نمی‌کند.

دانشمندان گفتند، شیره تخم شپش، دی‌ان‌ای انسانی بیشتری از دندان و دو برابر بیشتر از استخوان خاره‌ای جمجمه به دست می‌دهد.

 

© The Independent

بیشتر از علوم