اردوغان به دنبال بهره‌برداری از افزایش ارزش لیر

تصمیم‌های اقتصادی پیشین اردوغان باعث شده بود تا تورم ترکیه به ٣٠ درصد برسد

اردوغان ایده برگزاری انتخابات‌های زودهنگام را رد کرده است-AFP

پس از دو اقدام اخیر دولت ترکیه که منجر به افزایش ۵۰ درصدی حداقل دستمزد و جلوگیری از سقوط قیمت لیر شد، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه عملاً درها را برای انتخابات زودهنگام باز کرده است.

به دنبال بحران اقتصادی ناشی از افزایش ناگهانی قیمت دلار در ۲۰ دسامبر و زمانی که لیر به پایین‌ترین سطح خود یعنی ۱۸.۴ در برابر هر دلار رسید، دولت دو اعلامیه‌ اقتصادی در عرض پنج روز، منتشر کرد.

به گزارش رویترز، اردوغان و مقامات ارشد حزب حاکم عدالت و توسعه (AKP) بارها ایده برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی پیش از موعد مقرر در اواسط سال ۲۰۲۳ را رد کرده‌اند. اما افزایش دستمزدها در سال ۲۰۲۲ و همچنین چرخش وضعیت لیر - افزایش ارزش آن در برابر دلار - نشان می‌دهد که اردوغان ممکن است بخواهد به‌زودی اقدام کند. خصوصاً که تا پیش از این و در نظرسنجی‌ها محبوبیت او بسیار کاهش یافته بود.

تحلیلگران معتقدند که این اعلامیه‌ها که برای بهبود وضعیت اقتصادی صادر شده، در راستای بازی‌های سیاسی قبل از انتخابات برای اثبات اعتبار رهبری او است.

یک نظرسنجی زودهنگام می‌تواند ائتلاف مخالف را که هنوز در مورد نامزد ریاست جمهوری به توافق نرسیده‌اند، وادار به اشتباه کند.

مهمت علی کولات، رئیس یک شرکت مشاوره‌ای در این باره، گفت: «تصمیمات اخیر این تصور را ایجاد کرده است که حزب عدالت و توسعه و اردوغان مدیران اقتصادی عالی هستند. برای اردوغان، این موضوع یک موفقیت قبل از انتخابات است.»

او افزود: «اقدامات اخیر اردوغان باعث شده تا او به‌عنوان یک رهبر سیاسی معرفی شود که دلار را شکست داده و بازی قدرت‌های خارجی را مختل کرده است.»

با این حال، اثربخشی این پیام به ارزش لیر و تورم بستگی دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برای تقویت لیر، اردوغان طرحی را اعلام کرد که در آن دولت از سپرده‌های لیر در برابر زیان‌های کاهش ارزش آتی در برابر ارزهای خارجی محافظت می‌کند. این اقدام با کمک مداخله در بازارهای تحت حمایت دولت، ریزش ارز ناشی از سیاست غیرمتعارف خود اردوغان در کاهش نرخ بهره را، متوقف کرد.

تصمیم‌های اقتصادی اردوغان باعث شده بود تا تورم ترکیه در این ماه به ۳۰ درصد برسد.

با این حال اقتصاددانان می گویند این طرح خطر افزایش بیشتر قیمت‌ها و بدهی‌های مالی در ماه‌های آینده را به دنبال دارد.

عمر تاسپینار، استاد دانشگاه دفاع ملی، در این باره گفت که اردوغان با افزایش قدرت خرید شهروندان «سیاست‌های انتخاباتی را دنبال می‌کند».

اردوغان ایده برگزاری انتخابات‌های زودهنگام را رد کرده است.

یک مقام حزب عدالت و توسعه به رویترز گفت: «موضوع انتخابات در دستور کار نیست و برگزاری آن برای سال ۲۰۲۳ برنامه‌ریزی‌شده است. گام‌های جدیدی برداشته می‌شود که دیگر اقشار جامعه را آسوده می‌کند.»

یکی دیگر از مقامات ارشد حزب عدالت و توسعه گفت که اثرات بلندمدت این گام‌ها باعث افزایش حمایت از آن خواهد شد.

بیشتر از جهان