احمدی‌نژاد: برجام عادلانه نیست و دردی را دوا نمی‌کند

«باید در سطح دیگری مسائل را بر اساس عدالت و احترام حل کنند»

محمود احمدی‌نژاد در گفت‌و‌گو با شبکه خبری عرب زبان روسیالیوم، برجام را یک موافقتنامه غیرعادلانه خواند که برخلاف قواعد بین‌المللی تنظیم شده است.

رئیس جمهوری اسبق ایران در این مصاحبه که شامگاه سه‌شنبه منتشر شد گفت: «ما منتظر ایجاد تغییرات در سیاست خارجی آمریکا هستیم. مسئله ایران و آمریکا هم فراتر از برجام است. این تصور که با برجام می‌شود اختلاف و چالش بین ایران و آمریکا را برطرف کرد، واقع بینانه نیست.»

«تغییر رفتار آمریکا» شرطی است که علی خامنه‌ای و سران حکومت جمهوری اسلامی سال‌ها است آن را تکرار می‌کنند. در مقابل، دولت‌های پیاپی در آمریکا برای لغو تحریم‌ها و عادی‌سازی روابط با تهران، خواستار «تغییر رفتار ایران» شده‌اند.

احمدی‌نژاد در این مصاحبه گفت که ایالات متحده و ایران «باید در سطح دیگری مسائل را بر اساس عدالت و احترام حل کنند زیرا یک چالش تاریخی بین ایران و آمریکا ایجاد شده است. اما برجام ظرفیت لازم برای حل این مسائل را ندارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «وقت آن رسیده است که آن دشمنی‌های تاریخی کنار گذاشته شود و برای دوستی و حل واقعی مسئله گفت‌وگو شود. اگر کسی بخواهد بر دیگری مسلط شود، این گفت‌وگو نیست.»

به گفته احمدی‌نژاد، «اگر ایران و آمریکا تصمیم بگیرند مسائلشان را حل کنند، نباید نیاز به میانجی داشته باشند.»

رئیس جمهوری اسبق ایران در پاسخ به پرسشی در باره برنامه موشکی ایران گفت که « من اصولاً با توسعه سلاح مخالفم یعنی سلاح کشتار جمعی را در نقطه مقابل سلاح انسانی می‌دانم.»

احمدی‌نژاد در مصاحبه خود با روسیاالیوم که هفتم دی ماه منتشر شد، در باره تیرگی روابط تهران و ریاض گفت: «دوستی و همکاری این دو کشور کل مسائل منطقه را حل می‌کند و مناسبات سیاسی را به نفع مردم منطقه و حتی به نفع مردم بخش وسیعی از جهان، اصلاح خواهد کرد.»

او در عین حال بدون اشاره به پیوند نزدیک عربستان سعودی و آمریکا افزود: «اشتباه است که انتظار داشته باشیم عاملین اختلاف، خودشان بیایند و مسائل را حل کنند. عقلای دو کشور باید بنشینند و مسائل را حل کنند.»