تشریح جسد مومیایی فرعون مصر پس از ۳۵۰۰ سال

دانشمندان قاهره، مومیایی «آمن‌هوتپ اول» را بررسی کردند و جزئیاتی درباره جواهرات قبر او و دندان‌هایش فاش شد

اسکن جمجمه «آمن‌هوتپ اول» نشان داد که برخلاف بسیاری از مومیایی‌های سلطنتی، دندان‌های خوبی داشته است. دانشمندان قاهره، مومیایی «آمن‌هوتپ اول» را بررسی کردند و جزئیاتی درباره جواهرات قبر او و دندان‌هایش فاش شد.

به گزارش گاردین، سحر سلیم، استاد رادیولوژی دانشکده پزشکی دانشگاه قاهره بابیان این خبر، گفت: «با چانه باریک، بینی کوچک و موهای مجعد، آمن‌هوتپ ازنظر فیزیکی شبیه پدرش است. او همچنین دندان‌های بسیار خوبی دارد که این موضوع برای کسی که حدود ۳۵۰۰ سال پیش می‌زیسته، شگفت‌آور است. این واقعیت که دندان‌های او بسیار خوب مانده‌اند، گواه بر این است که روند مومیایی کردن چقدر شگفت‌انگیز است. اجساد مومیایی‌شده کاملا حفظ‌ شده‌اند و حتی استخوان‌های ریز داخل گوش نیز باقی‌مانده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مومیایی فرعون آمن‌هوتپ اول از معدود مومیایی‌های سلطنتی بود که تاکنون باز نشده است و به‌شکل معما بود. این مومیایی در موزه مصر در قاهره نگهداری می‌شود. سلیم عضو تیمی است که مومیایی این پادشاه جنگجو را البته نه به‌صورت فیزیکی، بلکه به شکل دیجیتالی بررسی کرده‌اند. این گروه کارشناسی با استفاده از فناوری اسکن کامپیوتری سه‌بعدی جزئیاتی در مورد ظاهر آمن‌هوتپ و جواهراتی که با آن دفن شده بود، ارائه کرده‌اند. به گفته سلیم: «مشخص شد که آمن‌هوتپ اول هنگام مرگ تقریبا ۳۵ سال داشت و قدش تقریبا ۱۶۹ سانتی‌متر بود. او ختنه شده بود و دندان‌های خوبی داشت. در تابوت او ۳۰ طلسم و یک کمربند طلایی منحصربه‌فرد با مهره‌های طلا دیده می‌شود.»

این تیم تحقیقاتی کشف کرده است که مغز آمن‌هوتپ برخلاف سایر پادشاهان ازجمله توتانخ آمون و رامسس دوم دست‌نخورده است. سلیم این پروژه را یک اقدام هیجان‌انگیز خواند و آن را «مثل باز کردن یک هدیه» دانست. او گفت: «ما نتوانستیم هیچ زخم یا تغییر شکلی به دلیل بیماری پیدا کنیم که دلیل مرگ را توجیه کند، به‌جز چندین مثله کردن پس از مرگ که احتمالا سارقان قبر پس از اولین دفن او ایجاد کرده‌اند. اولین مومیایی‌کننده‌ها اندام داخلی او را برداشته بودند، اما مغز یا قلب او را نه.» آمن‌هوتپ اول، دومین پادشاه سلسله هجدهم بود و پس از مرگ پدرش، احموس اول بر تخت سلطنت نشست. او ۲۱ سال بین سال‌های ۱۵۰۴ تا ۱۵۲۵ قبل از میلاد بر مصر حکومت کرد.

بیشتر از جهان