متفکر دوم جهان به فهرست نهایی فاسدترین افراد سال ۲۰۲۱ راه یافت

جایزه شخصیت سال پروژه گزارشگری جرائم سازمان‌یافته و فساد به الکساندر لوکاشنکو، آخرین دیکتاتور اروپا، تعلق گرفت

قرار گرفتن نام اشرف غنی در فهرست نهایی پروژه گزارش فساد و جرائم سازمان‌یافته، واکنش‌های زیادی را ایجاد کرده است - SAJJAD HUSSAIN / AFP

پروژه گزارشگری جرائم سازمان‌یافته و فساد دوشنبه، ششم دی‌ماه، در گزارش نهایی سال ۲۰۲۱ خود اعلام کرد که محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری فراری افغانستان، به فهرست نهایی شخصیت‌های سال ۲۰۲۱ این سازمان راه یافته است.

بر اساس گزارش منتشر شده در وب‌سایت پروژه گزارشگری جرائم سازمان‌یافته و فساد (OCCRP)، نامزدهای جایزه شخصیت‌ سال ۲۰۲۱ این طرح عبارت‌اند از: محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری فراری افغانستان، الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری دیکتاتور بلاروس، بشار اسد، دیکتاتور سوریه، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، و سباستیان کورتز، صدراعظم پیشین اتریش.

درو سولیوان، از اعضای هیئت داوران پروژه گزارشگری جرائم سازمان‌یافته و فساد، گفت: «اشرف غنی قطعا مستحق یک جایزه است. او هم در فساد و هم در بی‌کفایتی فاحش خود نفس‌گیر بود. او مردمش را ترک کرد و آن‌ها را به بدبختی و مرگ سپرد تا بتواند در کنار مقام‌های فاسد دولت سابق در گنداب اخلاقی که در امارات متحده عربی است، زندگی کند.»

این عضو هیئت داوران پروژه گزارشگری جرائم سازمان‌یافته و فساد در مورد بشار اسد که از دیگر افراد درج شده در فهرست نهایی این جایزه است، گفت: «اسد سوریه را به یک جنگ داخلی ویرانگر وارد کرد و در حالی که به قدرت چسبیده، صدها میلیون دلار دزدیده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درو سولیوان در مورد سباستیان کورتز، رهبر حزب خلق اتریش و نخست‌وزیر پیشین آن کشور، گفت که او همراه با ۹ سیاست‌مدار و روزنامه‌نگار دیگر، به اختلاس و رشوه متهم شده‌اند. در گزارش نهایی این سازمان، الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری دیکتاتور بلاروس، به‌عنوان شخصیت سال در فساد و جرائم سازمان‌یافته و برنده جایزه این سال معرفی شده است.

این سازمان در گزارشی که منتشر کرد، در مورد انتخاب لوکاشنکو به‌عنوان شخصیت سال اعلام کرد: «پروژه گزارشگری جرائم سازمان‌یافته و فساد به‌منظور قدردانی از تمام کارهایی که الکساندر جی. لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس و آخرین دیکتاتور وحشی اروپا، برای پیشبرد فعالیت‌های جنایتکارانه انجام داده است، او را به‌عنوان شخصیت سال ۲۰۲۱ انتخاب می‌کند.»

مجله پراسپکت بریتانیا در سال ۲۰۱۳، زمانی که اشرف غنی برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان آماده می‌شد، او را دومین مرد متفکر دنیا لقب داد. به نوشته این مجله، اشرف غنی از معدود اندیشمندان جهان است که دیدگاه‌ها و تفکرات خود  را عملی و اجرایی کرده است.

قرار گرفتن نام اشرف غنی در فهرست نهایی شخصیت‌های پروژه گزارش فساد و جرائم سازمان‌یافته، واکنش‌های زیادی را میان مردم افغانستان ایجاد کرده است. شماری از شهروندان افغانستان با انتشار مطالبی در فضای مجازی، محاکمه اشرف غنی، به‌عنوان مسئول تباهی و فروپاشی دولت پیشین، را خواستار شدند. البته شماری هم از او حمایت کردند و مدعی شدند که نام او نمی‌باید در فهرست افراد فاسد ثبت می‌شد.

اشرف غنی در پانزدهم اوت ۲۰۲۱، زمانی که جنگجویان طالبان به دروازه‌های ورودی کابل رسیدند، افغانستان را به مقصد امارات متحده عربی ترک کرد و تاکنون آنجا زندگی می‌کند. در ابتدا گزارش‌هایی منتشر شد که غنی ده‌ها میلیون دلار با خود برده است، اما خود آقای غنی در پیامی ویدیویی، اتهام بردن پول به خارج از افغانستان را رد کرد و گفت که حاضر است در این مورد به سازمان‌های بی‌طرف بین‌المللی پاسخ دهد.

اشرف غنی تاکنون در مورد قرار گرفتن در فهرست نهایی شخصیت‌های سال پروژه گزارشگری جرائم سازمان‌یافته و فساد اظهارنظر نکرده است.