گلایه دختر اشرف غنی از «انتقادهای گزنده»

مریم غنی: «کاملا از پا درآمده‌ام»

اشرف غنی رئیس جمهور تبعیدی افغانستان و همسرش- AFP

مریم غنی، دختر اشرف غنی، رئیس‌جمهوری تبعیدی افغانستان، گفت «کاملا از پا درآمده» است و در پی تسلط طالبان و خروج پدرش از کشور، هدف «انتقادهای گزنده» قرار گرفته است.

 خانم غنی، هنرمند حوزه تجسمی و فیلمساز ۴۲ ساله که در بروکلین نیویورک زندگی می‌کند، فهرستی از منابع در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد که افراد و کنشگران می‌توانند از آن برای کمک به شهروندان افغانستان استفاده کنند. او همچنین از کسانی که ابراز همبستگی کرده بودند، تشکر کرد.

خانم غنی در این پست اینستاگرامی نوشت: «به تمام کسانی که در روزهای اخیر احوال‌پرسی و ابراز همبستگی کردند: ممنونم.» او در ادامه افزود: «بسیار مایه دلگرمی بود. خیلی خسته‌ام، اما امیدوارم بتوانم جواب تک‌تک شما را بدهم.»

در پی تسلط طالبان بر بخش اعظم خاک افغانستان،‌ پدر خانم غنی از کشور فرار کرد. به گزارش سفارت روسیه در کابل، آقای غنی چهار خودرو و بالگردی پر از پول نقد با خود برد. او مجبور شد مقداری از پول‌ها را روی باند فرودگاه رها کند زیرا جا دادن کل آن‌ها درون بالگرد دشوار بود.

آقای غنی در مطلبی که در فیسبوک منتشر کرد، گفت افغانستان را ترک کرد تا از خونریزی بیشتر در کشورش جلوگیری کند، گرچه بنا بر گزارش برخی رسانه‌ها، خروج سراسیمه او از کشور مانع ادامه گفت‌و‌گوهای صلح با طالبان و انتقال آرام قدرت شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مشخص نیست خانم غنی از مکان پدرش اطلاع دارد یا خیر. او در همان پست اینستاگرامی‌، در پاسخ به کاربری نوشت «در رسانه‌های اجتماعی هدف انتقادهای گزنده‌ بسیاری» قرار گرفته است.

بر اساس گزارشی در روزنامه نیویورک‌پست، او همچنین از پاسخ به سوال‌های خبرنگار این روزنامه جلوی در آپارتمانش سر باز زد. در این گزارش، آپارتمان او «در مجتمع ساختمانی مجللی در محله‌ دنج و سرسبز کلینتون هیل، نزدیک رستوران‌های شلوغ و موسسه پرات» توصیف شده است.

خانم غنی کارهای خود را در موزه‌های معروف جهان از جمله تِیت مدرن لندن و گوگِنهام نیویورک به نمایش گذاشته است. او اولین فیلم بلند خود با عنوان  «آنچه ناتمام گذاشتیم» اکران کرد، فیلمی در مورد پنج فیلم که تولیدشان در دوران کمونیستی افغانستان آغاز ولی ناتمام رها شد.

او در مطلبی که روزنامه نیویورک‌تایمز در سال ۲۰۱۵ درباره او منتشر کرد «فمینیست، مستندساز و کنشگر اجتماعی، و مسلط بر سیاست‌ تفسیرها و تغییرهای غیرعادی زیرا سخت پیگیر تهیه دسر میوه‌ای خانگی پشن فروت و فلفل در بروکلین» توصیف شده است.

البته خانم غنی در این مطلب اینستاگرامی به نگرانی‌های جهانی در مورد آینده زنان کشورش اشاره خاصی نکرد.

حاکمیت طالبان در گذشته در به حاشیه راندن زنان و دیگراقلیت‌های جنسیتی و جنایت‌های متعدد علیه این گروه‌ها و محدودیت شدید آزادی‌های آن‌ها معروف بوده است.

با این حال، خانم غنی تعدادی از توییت‌های منتقدان روند خروج آمریکا از این کشور را پسند (لایک) کرده است، تصمیمی که بسیاری از صاحب‌نظران آن ‌را دلیل تسلط سریع طالبان بر این کشور دانسته‌اند.

© The Independent