ملکه بریتانیا: «از محبت زیاد و شوخ‌طبعی دزموند توتو یاد می‌کنم»

شخصیت‌های مهم جهان به مرگ دزموند توتو واکنش‌های مختلفی نشان دادند

دیدار ملکه الیزابت و دزموند توتو، برنده جایزه صلح نوبل - نوامبر ۲۰۱۳ - SEAN DEMPSEY / AFP

در پی مرگ دزموند توتو، اسقف اعظم آفریقای جنوبی، برنده جایزه صلح نوبل و پیشگام جنبش ضد آپارتاید، به او بسیار ادای احترام شده است.

اسقف اعظم توتو که به دلیل مخالفت سرسختانه با حکومت اقلیت سفیدپوست، به عنوان «وجدان اخلاقی آفریقای جنوبی» شناخته می‌شد، روز یکشنبه در سن ۹۰ سالگی درگذشت.

اسقف توتو در دهه ۱۹۹۰ به سرطان پروستات مبتلا شد و سال‌های اخیر چندین بار برای درمان عفونت‌های مربوط به معالجه سرطان خود در بیمارستان بستری شد.

در حالی که سراسر دنیا او را به دلیل نقش برجسته‌اش در جنبش ضدآپارتاید می‌شناخت، این روحانی و فعال اجتماعی برای آگاهی دادن در مورد حقوق دگرباشان، فقر، ایدز و فقدان دموکراسی در کشورهای پیشرفته نیز کار کرده است.

در اینجا بعضی از واکنش‌های شخصیت‌های مهم سراسر دنیا را در مورد مرگ او می‌خوانیم:

سیریل رامافوسا، رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی

«درگذشت دزموند توتو، اسقف اعظم بازنشسته افتخاری، فصل دیگری از سوگواری در وداع ملت ما با نسلی از بزرگان آفریقای جنوبی است که آفریقای جنوبی آزادی را برای ما به ارث گذاشتند.»

«دزموند توتو میهن‌دوستی بی‌همتا بود؛ رهبری پایبند اصول اخلاقی و عملگرایی که به بینش کتاب مقدس مبنی بر اینکه ایمان بدون عمل مرده است، معنا بخشید.»

جاستین ولبی، اسقف اعظم کانتربری

«اسقف اعظم دزموند توتو یک فرستاده و کشیش بود، مرد قول و عمل؛ کسی که به امید و شادی که پایه‌های زندگی‌اش بودند، تجسم بخشید. حتی در اندوه عمیق خود، ما به خاطر زندگی به این خوبی که داریم سپاسگزاریم.»

«عشق او زندگی سیاست‌مداران و کشیشان، ساکنان شهرها و رهبران دنیا را متحول کرد. دنیا به خاطر این مرد متفاوت شده است. روحش در آرامش بیارامد و باشکوه برخیزد.»

بنیاد نلسون ماندلا

«او عظیم‌تر از زندگی بود و برای خیلی‌ها در آفریقای جنوبی و سراسر جهان، زندگی او باعث رحمت بود.»

«مشارکتش در نبرد با بی عدالتی، در سطح محلی و جهانی فقط با عمق تفکراتش در مورد ساختن آینده‌ای آزاد برای جوامع انسانی مطابقت دارد. او انسان خارق‌العاده‌ای بود. یک متفکر، یک رهبر، یک چوپان.»

دالای لاما، رهبر معنوی تبت

«دوستی و پیوند معنوی میان ما چیزی بود که آن را گرامی می‌داشتیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«اسقف اعظم دزموند توتو برای منافع عمومی بزرگ‌تر خود را کاملا وقف خدمت به برادران و خواهرانش کرده بود. او یک انسان‌دوست واقعی و مدافع متعهد حقوق بشر بود.»

جان استین هویسن، رهبر حزب مخالف ائتلاف دموکراتیک

«امروز یک غول واقعی آفریقای جنوبی ما را ترک کرده است، اما روح او در مهر هر روزه ما اهالی آفریقای جنوبی به یکدیگر و در تلاش مداوم ما برای ساختن آفریقای جنوبی متحد، موفق، غیرنژادپرست برای همه به زندگی ادامه خواهد داد... وقتی راهمان را گم کردیم او قطب‌نمای اخلاقی ما بود و ما را برگرداند.»

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده

«اسقف اعظم دزموند توتو برای من و برای خیلی‌های دیگر یک پیشکسوت، دوست و قطب‌نمای اخلاقی بود. اسقف اعظم توتو روحی جهانی و استوار در مبارزه برای آزادی و عدالت در کشور خود بود اما از بی‌عدالتی در همه‌جا نیز نگران بود.»

«او هیچ‌گاه حس شوخ طبعی و اشتیاقش برای یافتن انسانیت در دشمنانش را از دست نداد.»

ملکه الیزابت بریتانیا

«من به همراه همه خانواده سلطنتی از شنیدن خبر درگذشت اسقف اعظم دزموند توتو به‌شدت متاسف شدیم؛ مردی که به طور خستگی‌ناپذیری از حقوق بشر در آفریقای جنوبی و سراسر دنیا دفاع می‌کرد. با علاقه، از ملاقات‌هایم با او و محبت زیاد و شوخ طبعی‌اش یاد می‌کنم.»

«فقدان اسقف اعظم توتو را مردم آفریقای جنوبی، همین طور بسیاری از مردم در بریتانیای کبیر، ایرلند شمالی و کشورهای مشترک المنافع حس خواهند کرد؛ جایی که برای او احترام و عشقی عظیم قائل بودند.»

تابو مکگوبا، اسقف اعظم کیپ تاون

«میراث دزموند توتو نیروی اخلاقی، شجاعت اخلاقی و شفافیت است. او احساس مردم را درک می کرد. او در تنهایی و در ملاعام گریه می‌کرد؛ زیرا درد مردم را احساس می‌کرد. و او می‌خندید، نه؛ نه فقط می‌خندید بلکه وقتی در شادی‌ آن‌ها شریک می‌شد، با خوشحالی قهقهه می‌زد.»

برنیس کینگ، دختر مارتین لوتر کینگ

«از شنیدن خبر درگذشت فرزانه جهانی، رهبر حقوق بشر و زائر قدرتمند روی زمین... اندوهگینم. ما حالمان بهتر بود چون او اینجا بود.»

ویسل ابو یوسف، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین

«پدر دزموند توتو یکی از بزرگ‌ترین حامیان انگیزه فلسطینیان برای دستیابی به آزادی بود. او همیشه از حقوق فلسطینیان برای دستیابی به آزادی‌ خود دفاع می‌کرد و اشغال اسرائیل و آپارتاید را رد می‌کرد.»

شنیلا محمد، مدیر اجرایی عفو بین‌الملل آفریقای جنوبی

«او فارغ از اینکه ناقضان حقوق بشر چه کسانی باشند، هرگز از فراخواندن آن‌ها نمی‌هراسید. باید با ادامه کار او برای رسیدن به برابری برای همه، به میراثش احترام گذاشت.»

© Reuters

بیشتر از جهان