پاکستانی‌ها ۲۰میلیارد دلار ارز دیجیتال دارند

بانک مرکزی پاکستان رمزارزها را به‌رسمیت نمی‌شناسد، اما ارزهای دیجیتال در کنار املاک، سال گذشته، سودآورترین حوزه‌های سرمایه‌گذاری در این کشور بودند

ارزش رمزارزهایی که شهروندان پاکستان در اختیار دارند، بیش از ۱۶میلیارد دلار ذخایر ارزی بانک مرکزی آن کشور است- Ozan KOSE / AFP

براساس یک گزارش پژوهشی جدید، در سال ۲۰۲۱، ارزش دارایی‌هایی که شهروندان پاکستان به‌صورت رمزارز در اختیار دارند، حدود ۲۰میلیارد دلار بوده است، یعنی مقداری بیش از ذخایر ارزی فدرال در این کشور. 

براساس گزارش‌ها ذخایر ارزی بانک مرکزی پاکستان در حال حاضر حدود ۱۶میلیارد دلار است.

بانک مرکزی پاکستان در سال ۲۰۱۸ اعلام کرد که ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین را به‌عنوان پول قانونی به‌رسمیت نمی‌شناسد و آن‌ها مشمول ضمانت دولت نمی‌شوند؛ اما با وجود این، علاقه به رمزارزها در این کشور در حال افزایش است.

این کشور پس از ویتنام و هند، جایگاه سوم را در جدول شاخص پذیرش ارزهای دیجیتال در سال ۲۱-۲۰۲۰ به‌دست آورده است.

فدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنایع پاکستان، بالاترین نهاد تجاری این کشور در گزارش پژوهشی جدید خود اعلام کرد: ««پاکستان در سال‌های ۲۱-۲۰۲۰ حدود ۲۰میلیارد دلار ارز دیجیتال ثبت کرده که نشان‌دهنده یک افزایش غیرطبیعی ۷۱۱درصدی است.» 

بانک مرکزی پاکستان تاکنون درمورد یافته‌های این گزارش اظهار نظری نکرده است.

فدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنایع پاکستان در گزارش خود، با اشاره به رونق گرفتن بازار رمزارزها درطول دوره همه‌گیری کرونا، اعلام کرد: «بزرگ‌ترین صرافی ارزهای دیجیتال که سرمایه‌گذاران پاکستانی‌ از آن استفاده می‌کنند، بایننس (Binance) است که دفتر مرکزی آن در جزایر کیمن قرار دارد.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بعد از «بایننس»، از دیگر صرافی‌های شناخته‌شده پرمراجعه در میان پاکستانی‌ها نیز می‌توان به «بینومو» و «لوکال بیت‌کوینز» اشاره کرد. 

روش رودررو (peer-to-peer) برای سرمایه‌گذاری در زمینه ارزهای دیجیتال به این شکل است که خریداران پول را به‌طور مستقیم به فروشندگان منتقل می‌کنند، اما در این‌جا ارائه‌دهندگان خدمات به‌عنوان واسطه عمل می‌کنند و برای پوشش ریسک‌های اعتباری طرف مقابل، خدمات امانی به کاربران ارائه می‌دهند.

به‌دلیل ممنوعیتی که بانک مرکزی پاکستان (SBP) بر موسسات مالی تحت پوشش خود اعمال کرده است، برای خرید ارزهای دیجیتال نمی‌توان از ابزارهای پرداخت بین‌المللی سنتی، مانند کارت‌های اعتباری استفاده کرد. درنتیجه، آن‌طور که در این گزارش آمده است، اکثر سرمایه‌گذاران از انتقال بانکی یا ابزارهایی مانند JazzCash یا EasyPaisa برای این منظور استفاده می‌کنند.   

ازمیان بخش‌های اداری مختلف پاکستان، ایالت خیبر پختونخوا، واقع‌در شمال غربی این کشور، در دسامبر ۲۰۲۰ طرحی را برای قانونی‌کردن ارزهای دیجیتال تصویب کرد و در ماه مارس ۲۰۲۱ نیز یک کمیته مشورتی به این منظور تشکیل داد، اما تصدیق کرد که تصمیم‌گیری نهایی درمورد ارزهای دیجیتال تنها برعهده دولت فدرال است. 

فدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنایع پاکستان با ارائه نتایج پژوهش خود، خواستار یک راهبرد ملی رمزنگاری شده و اعلام کرده است که باید در اولین فرصت، یک چارچوب قانونی مناسب برای پذیرش این اکوسیستم مالی جدید ایجاد شود تا از منافع اقتصادی مردم محافظت کند و آسیب‌پذیری‌های آن را به حداقل برساند.

با این وجود، «تاپ‌لاین سکیوریتیز»، یک کارگزار بزرگ سرمایه‌گذاری در شهر کراچی، اعلام کرد: «درمیان بازارهای اصلی اصلی که سرمایه‌گذاران محلی در آن‌ها فعالیت دارند، در سال ۲۰۲۱ در پاکستان، همچنان ارزهای دیجیتال و املاک، از همه سودآورتر بوده‌اند.»    

بیشتر از اقتصاد