دنباله رنگین‌کمانی هواپیمای قطری

یکی از خارق‌العاده‌ترین‌ها

youtube/ePixel Images

هواپیمایی که هنگام پرواز بر فراز استرالیا بخار دنباله‌دار رنگین‌کمانی از خود بر جا گذاشت.

دنباله‌های رنگین، زمانی که نور خورشید از میان قطرات متراکم عبور می‌کنند تشکیل می شوند.

معمولا بخار دنباله هواپیما زیاد دیده نمی‌شود، اما در مورد بخار دنباله رنگین کمانی که از هواپیمای خطوط هوایی قطری در حال پرواز در ارتفاع ۳۰هزار پایی بر فراز شهر بریزبن در استرالیا دیده شده، وضعیت متفاوت بوده است.

هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ در حال پرواز از شهر دوحه در کشور قطر به سمت آوکلند در نیوزیلند بود که بخار متصاعد شده از این هواپیمای جت در نور اواخر زمستان در نیمکره جنوبی و بر فراز استرالیا مشاهده شد.

مایکل مارستون، عکاس، تصویر بخار دنباله این هواپیما را که به شکل رنگین کمان درآمده بود برای وب سایت خود به نام ePixel Aerospace ثبت کرد. او این صحنه را «یکی از خارق‌العاده‌ترین بخار‌های رنگین‌کمانی دنباله هواپیما» که در تمام عمرش دیده است خواند.

این دنباله، یک بخار متصاعد شده آیرودینامیکی نام دارد، به عبارت دیگر بخار دنباله متراکم، که بر خلاف بخار دنباله اغلب هواپیماهای جت از دود متصاعد شده از اگزوز هواپیما تشکیل می‌شوند. 

بخار دنباله آیرودینامیک زمانی اتفاق می‌افتد که یک هواپیما به هنگام پرواز، فشار هوا را کم می‌کند، در مقابل دمای هوا نیز کاهش یافته و باعث تراکم هوا بر روی بال هواپیما می‌شود. همانطور که هواپیما به مسیر خود ادامه می‌دهد، این تراکم هوا در پشت هواپیما به صورت بخار دنباله‌دار دیده می‌شود.

در شرایط رطوبتی خاص، کاهش در دما و فشار به گونه‌ای است که قطرات متراکم در اندازه‌های مختلف یخ می‌زنند.

وقتی که نور خورشید از میان این قطرات یخ‌زده با اندازه‌های متفاوت عبور می‌کند، به صورت طول موج‌های متفاوت شکسته می‌شوند، به همین دلیل انواع مختلفی از رنگ‌ها دیده می‌شود.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/

© The Independent

بیشتر از زندگی