تعهد واشینگتن برای مقابله با تهدید جمهوری اسلامی ایران در یمن

«قاچاق سلاح از ایران به حوثی‌ها نشان‌دهنده نقض آشکار تحریم تسلیحاتی سازمان ملل است»

جامعه جهانی باید برای نجات مردم یمن از بحرانی که چند سال درگیر آن شده‌اند، بیشتر از پیش همکاری کند - Kurdistanmedia

ایالات‌متحده بر تعهد خود برای مقابله با تهدیدات ایران در یمن که آن را «فعالیت بدخواهانه» توصیف می‌کند، تاکید کرد و با اشاره به این‌که ایران به دنبال ارائه هیچ راه‌حل مثبتی برای حل بحران جنگ در یمن نیست، تهران را به ایفای نقش در طولانی شدن درگیری‌های یمن متهم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در صحبتی با روزنامه الشرق‌الاوسط گفت که تیم لندرکینگ، فرستاده ویژه ایالات‌متحده در امور یمن با هانس گراندبرگ، فرستاده سازمان ملل متحد، در تلاش برای «برقراری آتش‌بس» در یمن است، به‌ویژه این‌که پایان دادن به درگیری در یمن و ارائه کمک به مردم آن کشور، اولویت اصلی سیاست خارجی ایالات‌متحده است. او افزود واشینگتن متعهد به ارائه کمک برای یافتن «راه‌حل پایدار و فراگیری است که زندگی مردم یمن را بهبود بخشد و فرصتی را فراهم کند که شهروندان این کشور بتوانند به‌طور جمعی در مورد آینده خود تصمیم بگیرند.»

او گفت که جامعه جهانی باید برای نجات مردم یمن از بحرانی که چند سال درگیر آن شده‌اند، بیشتر از پیش همکاری کند. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا سه اولویت اساسی را برشمرد که تیم لندرکینگ، فرستاده ویژه ایالات‌متحده در امور یمن روی آن‌ها کار می‌کند. اول: رسیدگی به نیازهای فوری بشردوستانه و اقتصادی، دوم: تلاش برای ازسرگیری گفتگوهای صلح و روند سیاسی و سوم: بهره‌جویی از اجماع بین‌المللی و منطقه‌ای بی‌سابقه‌ای که برای پایان دادن به جنگ یمن به وجود آمده است. این در حالی است که به گفته او دولت فعلی آمریکا نقش چشمگیری در دستیابی به این اجماع، ایفا کرده است.

از سوی دیگر، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اظهار داشت که به دنبال مصادره ده‌ها موشک هدایت‌شونده ضدتانک، هزاران تفنگ تهاجمی، صدها مسلسل و راکت‌انداز از کشتی‌هایی که در ماه بهمن سال گذشته و ماه‌های اردیبهشت و آذر سال جاری عازم یمن بودند، دولت بایدن خود را متعهد به مقابله با «تهدید ایران در یمن» می‌داند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ند پرایس گفت آخرین محموله تسلیحاتی «غیرقانونی» که نیروی دریایی آمریکا در روز دوشنبه گذشته، ۲۹ آذرماه ۱۴۰۰، در دریای عرب مصادره کرد، حاوی بیش از ۱۴۰۰ تفنگ تهاجمی و ۲۲۶ هزار و ۶۰۰ گلوله بود و این کشتی از مسیر معینی که برای قاچاق سلاح از ایران به حوثی‌ها استفاده می‌شود، به سمت یمن در حرکت بود.

او افزود: «قاچاق سلاح از ایران به حوثی‌ها نشان‌دهنده نقض آشکار تحریم تسلیحاتی سازمان ملل است و نمونه دیگری از فعالیت‌های شرورانه ایران در طولانی کردن جنگ در یمن و حمایت رژیم ایران از گروه‌های مسلح در سراسر منطقه است که نه‌تنها نیروها، کارکنان دیپلماتیک و شهروندان آمریکایی مقیم منطقه را با تهدید روبه‌رو می‌کند، بلکه برای متحدان آمریکا نیز تهدیدی مستقیمی به شمار می‌رود.»

پرایس معتقد است که ادامه انتقال سلاح‌های غیرقانونی به یمن، زمینه را برای حمله وحشیانه حوثی‌ها به استان مارب فراهم کرد و منجر به افزایش رنج و مشقت غیرنظامیان و طولانی‌تر شدن جنگ در این کشور شده است. وی با اشاره به این‌که ادامه این روند باعث شعله‌ور شدن بیشتر آتش جنگ در یمن می‌شود، از مردم یمن خواست برای پایان دادن به جنگ با یک راه‌حل سیاسی، دست‌به‌دست یکدیگر بدهند و وحدت خود را حفظ کنند.

این در حالی است که وزارت امور خارجه آمریکا بر تعهد دولت بایدن به ارائه کمک برای یافتن «راه‌حل پایدار و فراگیری که زندگی مردم یمن را بهبود بخشد و فرصتی را برای مردم یمن فراهم کند تا بتوانند به‌طور جمعی در مورد آینده خود تصمیم بگیرند»، تاکید کرد. همچنین، واشینگتن تعهد خود را به «ادامه حمایت از عربستان سعودی به‌منظور بهبود توانایی‌های دفاعی ریاض برای دفاع از قلمرو عربستان سعودی در برابر تهدیدهایی رژیم ایران»، اعلام کرد.

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه قبلی اظهار داشت که به دنبال افزایش حملات فرامرزی از یمن که شمار آن‌ها در سال جاری بالغ‌بر ۴۰۰ حمله شده است، «علاوه بر این‌که ملت عربستان سعودی و بیش از ۷۰۰۰۰ شهروند آمریکایی مقیم این کشور در معرض مستقیم خطر قرار گرفتند، متحدان عربستان سعودی نیز با خطر و تهدید مواجه شده‌اند.» علاوه بر این، بر اساس گزارش اخیر مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی، شمار حملات و عملیاتی که حوثی‌ها طی پنج سال گذشته از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ علیه عربستان سعودی انجام داده‌اند به بیش از ۴۱۰۰ حمله می‌رسد و افزایش میزان این حملات ناشی از حمایت روزافزون رژیم ایران از گروه حوثی است.

در این گزارش به نقل از «وال‌استریت ژورنال» آمده است که حملات گروه مسلح حوثی موردحمایت ایران علیه عربستان سعودی نسبت به سال گذشته دو برابر شده و میانگین حملات حوثی‌ها به عربستان سعودی در ۹ ماه اول سال ۲۰۲۱، افزایش‌یافته است، طوری که حوثی‌ها در هر ماه بیش از ۷۸ حمله و در طول یک سال (۲۰۲۱)، عربستان سعودی را ۷۰۲ بار هدف حملات موشکی و پهپادی قرار داده‌اند.

(برگرفته از روزنامه الشرق الاوسط)

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه