بیش از ۶۰ کشته در درگیری میان حوثی‌ها و نیروهای حامی دولت در یمن

نیروهای ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی شورشیان حوثی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران را هدف حملات هوایی خود قرار دادند

تشییع جنازه کشته‌شدگان حوثی‌ در صنعا-MOHAMMED HUWAIS / AFP

درگیری میان شورشیان و نیروهای طرفدار دولت در یمن بر سر شهر مهم مأرب در روز دوشنبه ۲۷ سپتامبر، ۶۷  تن، از جمله ۹ تن از نیروهای حامی دولت کشته شدند.

در این درگیری نیروهای ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی شورشیان حوثی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران را هدف حملات هوایی خود قرار دادند که در هفته‌های اخیر تلاش‌های خود برای در اختیار گرفتن مرکز استان مأرب را افزایش داده‌اند.

استان نفت‌خیز مأرب، آخرین سنگر حامیان نیروهای دولتی در شمال کشور یمن است.

در درگیری‌های ماه جاری بر سر مأرب صدها نیروی نظامی جان باخته‌اند. صدها هزار نفری که قبلا از دیگر شهرهای درگیر جنگ در یمن گریخته‌اند، در این استان ساکن شده‌اند و دو میلیون نفر دیگر نیز در اردوگاه‌های پناهجویان در مأرب به سر می‌برند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع نظامی گفت:‌ «۵۸ نفر از شیعیان حوثی و ۹ نفر از اعضای نیروهای وفادار به دولت در درگیری‌ و حملات هوایی ۲۴ ساعت گذشته در استان‌های مأرب و شبوه کشته شدند.» این رقم را منابع دیگری در بیمارستان‌ها تایید کرده‌اند.

منابع نظامی که نخواستند نامشان فاش شود گفتند که ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی که دولت یمن را حمایت می‌کند، در ۲۴ ساعت گذشته به بیش از ۲۰ حمله هوایی دست زده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از این منابع گفت که حملات «خودروهای حوثی‌ها، قرارگاه‌ها و استحکام‌های آنان در شبوه و مأرب را هدف قرار دادند.»

واشنگتن اعلام کرده که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا، به عربستان سعودی سفر خواهد کرد.

کاخ سفید جزئیات بیشتری درباره زمان سفر و پیام او به مقام‌های سعودی اعلام نکرده است اما گفت که تیم لدرکینگ، نماینده ویژه آمریکا برای یمن، در این سفر سالیوان را همراهی خواهد کرد.

شورشیان شیعه و تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران در یمن، پیشتر در ماه فوریه تلاش‌های خود برای گرفتن مأرب را افزایش دادند تا به منابع نفتی کشور دسترسی یافته و موقعیت خود در مذاکرات صلح را تقویت کنند. از آن زمان شورشیان حوثی توانستند از سه جبهه شمال، غرب و جنوب به شهر نزدیک شوند.

مأرب واقع در ۱۲۰ کیلومتری شرق صنعا، پایتخت یمن قرار دارد و  برای کنترل شمال کشور اهمیت استراتژیک دارد.

بیشتر از جهان