آب شدن لایه‌های یخ مصنوعات دفن شده بشر را عیان کرد

کاهش لایه‌های یخ در سطح جهان، همچنین باعث تاب خوردن پوسته کره زمین می‌شود

عارضه جانبی کاهش لایه‌های یخی، کشف آثار و ابزارهای کهن، و کشفیات علمی ناشی از آن است - Fabrice COFFRINI / AFP

آب شدن سریع کوه‌های یخی و یخ‌های اراضی بزرگی چون «گرینلند» و قطب جنوب (جنوبگان)، پیامدهایی ترسناکی برای آینده کره زمین دارد.

تنها در همین آخرین هفته دسامبر ۲۰۲۱، افشا شد که لایه‌های یخی در ارتفاعات هیمالیا بسیار سریع‌تر از یخچال‌های طبیعی در دیگر نقاط جهان در حال آب شدن است، و آن روند جریان آب را برای میلیون‌ها نفر در آسیا به خطر می‌اندازد.

کاهش لایه‌های یخ در سطح جهان، همچنین باعث تاب خوردن پوسته کره زمین می‌شود. 

عارضه جانبی این شرایط و کاهش لایه‌های یخی، کشف آثار و ابزارهای کهن، و کشفیات علمی ناشی از آن است.

غار پناهگاه جنگ جهانی اول و گنجینه مصنوعات

آب شدن یک لایه یخی در ایتالیا در ماه مه، یک گنجینه‌ای از مصنوعات باقی‌مانده از جنگ جهانی اول را عیان کرد.

با ذوب شدن لایه‌‌های یخی کوهی در ارتفاعات «مانت اِسکوُرلوتزو» در ایتالیا، غاری که پناهگاه ۲۰ سرباز اتریشی در جنگ بوده است، و بقایای غذا، ظروف، کت، و دیگر ابزار مورد استفاده آن‌ها در آن، در معرض دید قرار گرفته است.

مورخ استفانو موروسینی، به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که در پی آب شدن لایه‌های یخی کوه، پژوهشگران نخست در سال ۲۰۱۷ موفق به ورود به آن غار شدند.

در نتیجه آب شدن یخ، در مجموع ۳۰۰ وسیله و ابزار، از جمله تشک‌های کاهی، سکه، کلاه‌خود، مهمات، بطری، قوطی کنسرو، و حتی روزنامه در آن غار یافت شده است.

ویروس‌های  ۱۵ هزار ساله در تبت 

در ماه اوت، گزارشی پیرامون کشف ۲۸ ویروس جدید که تصور م‌ شود ۱۵هزار سال در لایه‌های یخی کوه‌ها زنده مانده‌اند، منتشر کردیم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این ویروس‌ها که برای علم کنونی ناشناخته‌اند، در نمونه‌هایی از یخ‌های کوه یخی «گولیا» در فلات تبت در غرب چین یافت شده‌اند. 

دانشمندان می‌گویند در مجموع تعداد ۳۳ ژنوم ویروس کشف کرده‌اند که دست‌کم ۲۸ نوع آن جدید و شناخته نشده است. چهار  نوع شناخته شده آن، می‌تواند باکتری‌ها را آلوده کند.

به گفته دانشمندان، تصور نمی‌شود ویروس‌‌های جدید برای بشر خطرناک باشند. دانشمندان امیدوارند که این ویروس‌ها به درک آنان از تکامل و تغییرات اقلیمی کمک کند.

به گزارش هیئت میان‌دولتی تغییرات اقلیمی، فلات تبت که گاه «قطب سوم» زمین نیز نامیده می‌شود، از سال ۱۹۷۰ تاکنون حدود یک چهارم لایه‌های یخی خود را به علت بحران تغییرات زیست‌محیطی از دست داده است. 

ذوب لایه‌های یخ‌های دائمی در ناحیه قطبی روسیه، زندگی در دوران‌های باستان را که هزاران سال مدفون بوده، نمایان کرده است.

به گزارش شبکه «اسکای نیوز»، تحقیقات پیرامون لطمات محیط زیستی ناشی از ذوب منابع عظیم کربن در آن منطقه، به کشف  بخش‌هایی از عاج فیل‌های ماموت و نیز تکه‌هایی از اسکلت کرگدن‌های پشمالو منجر شده است.

این حیوانات پیش از انقراض، در مراتع سرسبز قطب شمال می‌زیستند: کرگدن‌ٔها بین ۱۴ تا ۱۵ هزار سال پیش، و ماموت‌ها حدود ۱۰ هزار و پانصد سال پیش، در پایان آخرین دوره یخبندان.

قطعات اسکلت و عاج آن‌ها در «دووانی یار» در نزدیکی «چِرسکی» در منطقه قطبی سیبری یافت شده است که مرکز ایستگاه‌های پژوهشی بین‌المللی دانشمندان برای مطالعه روی پیامد ذوب یخچال‌های طبیعی است. 

زباله‌های رادیواکتیو در قطب شمال

یک گزارش علمی حاکی از آن است که ذوب سریع یخچال‌های دائمی قطب شمال، می‌تواند زباله‌‌های رادیواکتیو به‌جا مانده از زیردریایی‌های اتمی دوران جنگ سرد، و نیز باکتری‌های مقاوم در مقابل آنتی‌بیوتیک، و ویروس‌های جدیدی رها کند. 

بین سال‌های ۱۹۵۵ و ۱۹۹۰، اتحاد جماهیر شوروی سابق در مجمع‌الجزایر «نُوایا زِملیا» واقع در سواحل شمال غربی روسیه، دست به ۱۳۰ آزمایش اتمی زد. نتیجه آن آزمایش‌ها، رها شدن حدود ۲۶۲ مگاتن انرژی اتمی بود. همچنین، بیش از یکصد زیردریایی اتمی آن کشور از خط خارج، و در همان نزدیکی در آب‌های دریاهای «کارا» و «بارِنت» مدفون شدند.

تسهیلات زیریخی اتمی «کمپ سِنچوری» ایالات متحده در گرینلند نیز «مقادیر قابل توجهی زباله اتمی و دیزل» تولید کرده است.

در این میان، یخچال دائمی با عمق بیش از سه متر، یکی از زیست‌گاه‌های کمیاب در کره زمین است که در معرض آنتی‌بیوتیک‌های مدرن قرار نگرفته است.   

بیش از یکصد «میکروارگانیزم» مختلف در عمق یخچال دائمی سیبری یافت شده است که در مقابل آنتی‌بیوتیک مقاوم هستند. با ذوب شدن لایه‌های یخی، این احتمال بالقوه وجود دارد که این باکتری‌ها با آب یخ‌های ذوب شده مخلوط شوند و گونه‌های جدیدی از ویروس‌های کنونی را ایجاد و پخش کنند که در مقابل آنتی‌بیوتیک مقاومند.  

© The Independent

بیشتر از جهان